;
coinex

حذف مصوبه واردات خودرو سواری در بودجه 1401 توسط هیات رئیسه مجلس، اما چرا؟

واردات خودرو سواری با مجوز هیئت رئیسه مجلس و به منظور رفع ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص، لغو شد. برای اطلاع از جزییات حذف مصوبه واردات خودرو سواری در بودجه 1401 در ادامه با تکراتو همراه باشید.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به اینکه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه واردات خودروی سواری را مغایر با سیاست‌های کلی نظام می‌داند، گفت: «شورای نگهبان بدون تأیید مجمع، امکان تأیید بودجه را نداشت‎ و لذا کمیسیون تلفیق با مجوز هیئت رئیسه مجلس، نظر مجمع را اعمال کرد.»

حذف مصوبه واردات خودرو سواری در بودجه 1401

پیش از این خبر، طبق مصوبه مجلس واردات 70 هزار دستگاه خودرو سواری در سال جدید مجاز شمرده شده بود. در نیمه اسفند سال گذشته بود که مجلس به دولت اجازه داد 96 هزار دستگاه خودرو و ماشین‌آلات در سال 1401 وارد کند و در این بین، سهمی 70 هزار دستگاه برای سواری‌ها در نظر گرفته شد.

حذف مصوبه واردات خودرو سواری در بودجه 1401 توسط هیات رئیسه مجلس، اما چرا؟

اما جدیدترین اخبار حاکی از آن هستند که این مصوبه لغو شده است. سازمان برنامه و بودجه در این بین اعلام کرد که در لغو واردات خودرو سواری نقشی نداشته است. بنابر گفته مدیر روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، کنار گذاشتن بند مربوط به واردات 70 هزار دستگاه خودرو، اتفاقی است که قبل از ابلاغ بودجه 1401 رخ داده، بنابراین دلیل آن را باید از مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری کرد.

حاجی بابایی: واردات خودرو سواری مغایر با سیاست‌های کلی نظام است

همان طور که پیش از این گفته شد حاجی بابایی، رئیس کمسیون تلفیق مجلس گفت: «شورای نگهبان بدون تأیید مجمع، امکان تأیید بودجه را نداشت‎ و لذا کمیسیون تلفیق با مجوز هیئت رئیسه مجلس، نظر مجمع را اعمال کرد.» وی در بیان چرایی حذف واردات خودروسواری همچنین اظهار داشت که واردات خودروسواری در مغایرت با سیاست‌های کلی نظام است.

وی افزود: «در تصویب بودجه، مجلس باید اشکالات و ابهامات شورای نگهبان و همچنین موارد مغایر با سیاست‌های کلی نظام را رفع کند که با توجه به تعطیلی جلسات علنی مجلس در روزهای پایانی سال و احتمال تأیید نشدن لایحه بودجه در شورای نگهبان، کمیسیون تلفیق مجوز داشت در هماهنگی با شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت رئیسه مجلس ایرادات باقی مانده را برطرف و بودجه را نهایی کند.»

حذف مصوبه واردات خودرو سواری در بودجه 1401

حاجی بابایی در ادامه توضیح داد: «چندین ایراد شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت در خصوص تبصره‌های مختلف، از جمله مصوبه واردات خودروی سواری باقی مانده بود، لذا بنده و تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق برای هماهنگی جهت رفع این ایرادات یک روز از صبح تا اذان ظهر در شورای نگهبان و از ساعت 13 و 30 دقیقه تا اذان مغرب در مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشتیم.»

در جلسه با اعضای هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص مصوبه مجلس درباره واردات خودروی سواری رأی‌گیری شد که مخالفت با این مصوبه شدید و تقریباً اجماعی بود.

او همچنین توضیح داد: «کمیسیون تلفیق نمی‌تواند از طرف خود مصوبه‌ای را تغییر دهد مگر آنکه شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن را مغایر با شرع، قانون اساسی یا سیاست‌های کلی بداند. حتی اگر ما مجوزی برای حذف این مصوبه نداشتیم، با توجه به مخالفت شدید هیئت عالی نظارت با واردات خودرو سواری، ارسال این مصوبه به مجمع راه به جایی نمی‌برد.»

در حال حاضر جزییات بیشتری از حذف مصوبه واردات خودرو سواری در بودجه 1401 در دست نیست؛‌ اما چیزی که بدون شک اتفاق می‌افتد، تلاطم بیشتر در بازار معاملات خودرو است. بسیاری بر این باور بودند که با واردات خودرو در سال 1401، افزایش افسارگسیخته در بازار خودرو تا حدودی مهار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره حذف مصوبه واردات خودرو سواری در بودجه 1401 چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر