;
coinex

واردات خودرو تا پایان 1401 منتفی است

با حذف بند مربوط به واردات خودرو، این مقوله تبدیل به بحثی مناقشه برانگیز در مجلس شد. برخی نیز می‌گویند دولت برای واردات خودرو نیاز به مصوبه قانونی ندارد.

مجلس در آخرین اقدامات خود در خصوص واردات خودرو، بندی که به موجب آن واردات 70 هزار خودرو مجاز شمره شده بود را حذف کرد. این اقدام باعث سردرگمی در امر واردات  شد و اکنون برخی معتقدند دولت برای واردات نیاز به مصوبه قانونی ندارد؛ زیرا موضوع واردت خودرو از قبل به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده است و دولت می‌تواند آن را اجرایی کند.

دلیل حذف بند مربوط به واردات خودرو

دلیل حذف ماده‌ای که به موجب آن واردات 70 هزار خودروی سواری مجاز بود، مخالفت‌ با سیاست‌های کلی نظام اعلام شد؛ این درحالی است که واردات خودرو یکی از منابع کسب درآمد دولت دانسته می‌شد.

واردات خودرو تا پایان 1401 منتفی است

در سال 1400 نمایندگان سعی کردند تا راه واردات را هموار کنند. در طی آخرین تلاش‌ها، اعضای کمیسیون تلفیق و در ادامه نمایندگان در صحن مجلس، توانستند واردات 70 هزار خودروی سواری را به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت در قانون بودجه 1401 قرار دهند.

با وجود قرار گرفتن این مصوبه در لایحه بودجه 1401، هیات رئیسه مجلس در زمان ابلاغ قانون به دولت، این بند را حذف کرد. نمایندگان نیز دلیل این حذف را مخالفت هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت دانستند.

برخی اعضای مجمع، بارها مخالفت خود را با واردات خودرو  اعلام کرده‌اند. هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، سال گذشته هم مانع نهایی شدن مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو شده بود.

عدم واردات خودرو: دلایل یا بهانه‌ها؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اقدام دولت در راستای واردات می‌گوید:

رفع ممنوعیت واردات خودرو نیازی به قانون مجلس ندارد اما نمایندگان مجلس این موضوع را از جمله منابع درآمدی دولت قرار داده بودند و اگر حذف نشده بود، ضمانت اجرای قوی‌ای داشت.

دادفر افزود:

با توجه به اینکه دلیل حذف این ماده، مخالفت‌ با سیاست‌های کلی نظام اعلام شده، بعید است دیگر دولت انگیزه و اراده لازم را برای واردات خودرو پیدا کند. مسئولان دولتی، چنین اتهام سنگینی را را متوجه خود نمی‌کنند و احتمال کمی وجود دارد که تا پایان سال، امکان واردات فراهم شود.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اقدام دولت در راستای واردات خودرو می‌گوید

مسئله دیگری که در خصوص عدم واردات خودرو مطرح شد، کمبود ارز بود. اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این موضوع را تنها بهانه‌ای برای وارد نکردن خودرو خواند. دادفر گفت:

واردات می‌توانست بدون تخصیص دلار انجام شود. مسئله این است که ورود خودروهای خارجی، قیمت‌ها را در بازار کاهش می‌دهد و توجه مردم را به هزینه بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی بیشتر جلب می‌کند. برخی نمی‌خواهند این اتفاقات رخ دهند.

او ادامه داد:

اکنون خودروهایی در بازار ایران، با عنوان «لوکس» عرضه می‌شوند که در دنیا، در دسته محصولات اقتصادی قرار می‌گیرند. در این میان، برخی آگهی‌های فروش خودروهای خارجی هم در رسانه‌ها منتشر می‌شوند که بعضا کلاهبرداری هستند.

چرا می‌گویند دولت نیاز به مصوبه قانونی برای واردت خودرو ندارد؟

بعضی از نمایندگان معتقدند که مسئله واردات پیش از این به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده بود و دولت اکنون می‌تواند واردات را اجرایی کند. از سویی یک نظر هم وجود دارد که واردات خودرو به طور کل نیازمند مصوب شدن در مجلس نیست.

در راستای تصمیم گیرنده بودن دولت در خصوص واردات و یا ممنوعیت خودرو توسط دولت می‌توانیم نگاهی به نوشته امروز  تسنیم بیاندازیم:

واردات خودرو توسط خود دولت در خرداد 97 ممنوع شد و علت آن هم مدیریت منابع ارزی بود. در واقع در مسئله این ممنوعیت، موضوع حمایت از تولید داخل و آسیب به صنعت خودرو از ناحیه ورود خودروهای خارجی در میان نبوده است. با توجه به این موضوع در واقع رفع ممنوعیت واردات خودرو به دست خود دولت باز می‌شود. زیرا این اختیار را دارد که ممنوعیت 4 ساله را بدون نیاز به مجوز مجلس یا هیات عالی نظارت لغو کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واردات خودرو چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    کی ما از شر شما بی شرفا خلاص میشیم

    پاسخ