;
coinex

رگولاتوری: در افزایش قیمت اینترنت تخلفی رخ نداده است

رگولاتوری در خصوص افزایش قیمت اینترنت گفته است که تعرفه‌ها به صورت حداقلی افزایش داشته‌اند؛ در حالی‌که خبرهای پیش از این، حاکی از افزایش 100 درصدی قیمت‌ها بودند.

رئیس رگولاتوری می‌گوید افزایش قیمت اینترنت بر اساس قانون و به صورت حداقلی بوده و هیچ تخلفی نیز در افزایش قیمت‌ها صورت نگرفته است. او همچنین از بسته‌های حمایتی برای افراد کم‌برخوردار خبر داده است.

بسته‌‌های حمایتی اینترنت برای افراد کم‌برخوردار، جبران افزایش قیمت اینترنت

این روزها خبر افزایش قیمت اینترنت دردی دیگر بر درد گرانی‌های سال جدید افزوده است. در کنار اخبار گرانی سایر اقلام ضروری زندگی، حالا باید نگران گرانی تعرفه‌های قیمت اینترنت هم باشیم. در روش زندگی امروز، کمتر کسی است که در کار و زندگی روزمره خود از اینترنت بی‌نیاز باشد.

رگولاتوری: در افزایش قیمت اینترنت تخلفی رخ نداده است

حالا رئیس رگولاتوری در آخرین صحبت‌های می‌گوید افزایش تعرفه‌ها کاملا قانونی و براساس مصوبه کمیسیون تنظیم بوده و تخلفی رخ نداده است. او همچنین توجیه اپراتورها را برای افزایش قیمت قابل قبول خوانده و می‌گوید در جبران افزایش قیمت اینترنت ، بسته‌های حمایتی برای افراد کم‌برخوردار ارائه می‌شود.

البته پیش از این نیز شاهد افزایش قیمت بسته‌‌های اینترنت شاتل و مخابرات و حذف بسته‌های به‌صرفه و ارزان ایرانسل و همراه اول بودیم.

اما رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقد است در سال‌های اخیر در قیمت اینترنت افزایشی وجود نداشته است و با ادامه این روند، شبکه باکیفیتی باقی نمی‌ماند که اصلا فکر گرانی و ارزانی آن باشیم. رئیس رگولاتوری گفت:

«در سال‌های 96 و 97 بر اساس اطلاعات ما اپراتورها سالانه در حدود 1 میلیارد دلار برای شبکه‌های خود هزینه می‌کردند اما این رقم هم‌اکنون به خاطر افزایش قیمت دلار به حدود 300 تا 400 میلیون دلار رسیده که از نظر ریالی حتی بیشتر هم هست ولی حجم تجهیزاتی که می‌توان تأمین کرد بسیار کمتر است. با توجه به اینکه درآمد ریالی است، اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده شبکه‌ باکیفیتی باقی نمی‌ماند که در مورد ارزانی یا گرانی آن صحبت کنیم.»

رئیس رگولاتوری اظهار کرده بود در سال‌های گذشته، امکان افزایش قیمت اینترنت به دلیل قانون بودجه امکان افزایش قیمت حتی در چارچوب مصوبات کمیسیون وجود نداشت.

شاهکوه:

 اما امسال که این منع قانونی برداشته شد در حد همان مصوبات سال‌های 95 و 96 به‌صورت حداقلی تغییراتی در تعرفه‌های خود اعمال کرده‌اند.

شاهه ادامه داد و گفت: «غیر از یک مورد ابهام در تعرفه یکی از اپراتورهای ثابت که بلافاصله تا تکمیل بررسی‌ها برگردانده شد، بقیه تغییرات بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم بوده و تخلفی رخ نداده است.»

رگولاتوری: در افزایش قیمت اینترنت تخلفی رخ نداده است

رئیس رگولاتوری: افزایش‌ها حداقلی باشند

شاهکوه، رئیس رگولاتوری می‌گوید از اپراتورها خواسته‌ایم تا حد امکان افزایش‌ها حداقلی باشند. او همچنین گفت از اپراتورها خواسته‌اند با بسته‌های مناسبتی و روش‌های دیگر، اقشار کم‌برخوردار هم در نظر گرفته شوند.

رئیس رگولاتوری همچنین به این مسئله که حجم استفاده 40 درصد کاربران دیتای موبایل زیر 2 گیگابایت است اشاره کرد و گفت: «با تاکید وزیر ارتباطات به دنبال برنامه‌ای هستیم که درخصوص جبران افزایش قیمت اینترنت برای اقشار کم برخوردار یا کل جامعه بسته‌هایی را در نظر بگیریم که مشکلی از نظر دسترسی عادلانه ایجاد نشود و این برنامه، پس از نهایی شدن اعلام می‌شود.» تاکید رئیس رگولاتوری بر آن بود که دولت و نهاد ناظر وظیفه دارند امکان دسترسی تمام مردم را به شبکه‌ای باکیفیت و قیمت مناسب فراهم کنند.

شاهکوه ادامه داد با وجود افزایش قیمت‌ها دیگر اپراتورها نمی‌توانند برای افزایش کیفیت بهانه‌ تراشی کنند:

«ما بر اساس قانون از اپراتورها نه افزایش تعرفه که پوشش کامل، کیفیت بهتر و ارتقای فناوری می‌خواهیم که مطالبات اصلی مردم و فعالان این حوزه است. با این افزایش قیمت‌ها و امکان سرمایه‌گذاری اپراتور‌ها، دیگر بهانه‌ای از اپراتورها نمی‌پذیریم و از آن‌ها خواسته‌ایم که برنامه خود را به‌صورت گام‌های یک‌ساله برای پوشش کامل پهن باند سیار، افزایش دو برابری کیفیت و پوشش 5Gحداقل برای 10 درصد جمعیت کشور تا سه سال آینده به ما ارائه کنند.»

شاه‌کوه همچنین به آغاز سرمایه‌گذاری اپراتورها بعد از واگذاری فرکانس 2300 توسط وزارت ارتباطات از سال گذشته، اشاره کرد و ادامه داد: «توجیهاتی که اپراتور‌ها برای افزایش قیمت داشته‌اند تا حدی قابل‌قبول است و ما از طرف مردم وظیفه‌داریم پیگیری کنیم که این درآمدها صرف توسعه و افزایش کیفیت و پوشش شبکه شود. من همین‌جا از اپراتورها می‌خواهم که هم میزان افزایش مؤثر، هم دلایل خود و هم برنامه‌های خود برای توسعه را برای مردم عزیزمان تشریح کنند. البته با توجه به وجود فضای نسبتا رقابتی کاربران هم تا حدودی حق انتخاب دارند.»

افزایش قیمت اینترنت

کف و سقف قیمت اینترنت

شاه‌کوه گفت بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت دائمی و اعتباری هر کدام به ترتیب حدود 40 هزار تومان و 60 هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت 2 هزار تومان است.

وی اظهار داشت: «در حوزه موبایل تاکنون بسیار پایین‌تر از این مبلغ عرضه می‌شد و در حوزه ثابت نیز کمی بیشتر از 50 درصد سقف تعیین‌شده به فروش می‌رسید. البته در حال بررسی هستیم که حتی سقف تعرفه موبایل را کاهش دهیم.»

وی به تعیین کف و سقف قیمت اینترنت بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در سال‌های 95 و 96 برای اپراتورها اشاره کرد و افزود:

«اگر اپراتورها بین کف و سقف قیمت بفروشند و با دلایل توجیهی عدم مخالفت سازمان را گرفته باشند تخلفی نکرده‌اند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان ناظر مصوبات کمیسیون تنظیم، برای رعایت حدود قانونی قیمت‌ها بسیار حساسیت دارد و هرگونه افزایش حداقلی در چارچوب مقررات هم حتما باید با توجیهات کامل و اطمینان از تداوم خدمت و افزایش کیفیت شبکه باشد.»

شاهکوه تاکید کرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تنها در یک مورد دستور می‌دهد آن‌هم زمانی است که اپراتوری بالاتر از سقف قانونی یا پایین‌تر از کف قیمت‌گذاری کند: «اگر بالاتر از سقف باشد باید فوری برگردند اگر پایین‌تر از کف باشد معمولا دستور نمی‌دهیم بالاتر از کف سرویس بدهند بلکه مطابق مقررات دستور می‌دهیم حداقل سه سال ادامه دهند یعنی به‌طورکلی دستورات رگولاتوری همیشه به سمت حمایت از مصرف‌کننده است. پس دستور افزایش نمی‌تواند از سمت رگولاتوری صادر شود.»

او علت اینکه قیمت‌گذاری پایین‌تر از کف قیمت نیز مجاز نیست را بازار رقابتی عنوان کرد تا اپراتور‌های قوی‌تر رقیبان را با پایین کشیدن قیمت‌ها از رقابت خارج نکنند؛ چراکه آنچه واقعا بازار را تنظیم می‌کند رقابت است: «یادآوری می‌کنم قبل از وجود رقابت در موبایل سیم‌کارت به قیمت رسمی 440 هزار تومان و نوبت‌های یک‌ساله عرضه می‌شد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد افزایش قیمت اینترنت چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    من با شماره پیگیری که ثبت بود تماس گرفتم اپراتور خط نه اینکه یارانه رمضان راتکذیب حتی یارانه ۲۲ بهمن راهم شایعه خواند. سئوال؟
    اگر شایعه است چرا در صدا وسیما شفاف سازی نمیشه؟
    دوم ۲۲بهمن یکی از خانواده هایی که برای کار کاردرمانی پدر خانواده رفتم گفتند واریزی داشتند.

    پاسخ

    سلام من کارت ملت هنوز معیشتی رمضان برام واریز نشده سهام عدالت ندارم کارگرهستم معیشتی 22بهمن هم نگرفتم اما مال نوروز برام واریز شد ازتات خواهش میکنم رسیدگی کنید اجرتان به این ماه مبارک رمضان

    پاسخ

    تف ب ذاتتون
    اگه افزایش قیمت قانونیه پس شما ب چ درد میخورین

    پاسخ