;
coinex

انواع دیوار سبز در طراحی فضای سبز

انواع دیوار سبز در طراحی فضای سبز ؛ دیوار سبز را می‌توان به‌عنوان سازه‌ای عمودی تعریف کرد که بخشی از آن یا تمام آن با گیاهان پوشیده می‌شود.

گاهی اوقات در دیوار سبز از گیاهان مصنوعی استفاده می‌شود که صرفا جنبه زیبایی بصری دارند؛ اما اگر می‌خواهید از مزایای دیوار سبز بهره‌مند شوید، بهترین کار این است که از گیاهان طبیعی استفاده کنید. در این مقاله، شما را با انواع دیوار سبز آشنا می‌کنیم تا بهترین گزینه را متناسب با نوع نیاز محیط کار و زندگی خود انتخاب کنید.

به‌طور کلی، اجرای بام سبز و دیوار سبز مزیت‌های زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به کاهش دما، بهبود کیفیت هوا و زیبایی محیط اشاره کرد. این مزیت‌ها باعث شده که گرایش مردم برای ساخت این سازه‌ها بیشتر شود. بام سبز و دیوار سبز انواع مختلفی دارند که بهتر است قبل از انتخاب طراحی و ساخت آن، با نوع سازه و روش‌های استاندارد اجرای آنها آشنا شوید؛ چراکه اجرای نادرست و غیراصولی می‌تواند به سازه اصلی بنا، بام و دیوار خانه آسیب برساند.

اما درباره اجرای گرین وال و انواع آن باید گفت که فرصتی را برای نزدیک‌تر شدن به طبیعت فراهم می‌کند. شاید تصور کنید که اجرای گرین وال فقط به محیط‌های داخلی و دیوارهای خانه محدود می‌شود؛ اما اینطور نیست. شما می‌توانید در طراحی و اجرای بام سبز خود، بخش یا تمام دیوارهای بام ساختمان را با انواع دیوار سبز بپوشانید.

از این رو قصد داریم در این مقاله به بررسی انواع گرین وال و آشنایی با انواع دیوار سبز بپردازیم تا بدانیم هریک از آنها برای چه فضاهای مناسب هستند.

انواع دیوار سبز در طراحی فضای سبز

انواع دیوار سبز

دیوار سبز سازه و نمایی است که به شکل عمودی ساخته می‌شود و سرتاسر یا بخشی از آن را با گیاهان می‌پوشانند. هدف از اجرای گرین وال این است که بستری عمودی برای کاشت گل و گیاه فراهم شود؛ به این ترتیب، از تمام فضاها به بهترین شکل استفاده می‌شود.

آبیاری این دیوار به صورت دستی یا به کمک سیستم قطره‌ای اتوماتیک انجام می‌شود که به نوع دیوار سبز بستگی دارد. طراحی و اجرای گرین وال چه به صورت دیوار داخلی و یا خارجی، از نظر انتخاب نوع سیستم، نحوه اجرا، گیاهان و حتی بودجه پیشنهادی شما می‌تواند متفاوت باشد.

آشنایی با انواع دیوار سبز

دیوار سبز بستری مناسب برای رشد گیاهان را فراهم می‌کند و با توجه به نوع دیوار و محل قرار گیری آن، انواع مختلفی از گیاهان آپارتمانی در آن کاشته می‌شوند. شایان ذکر است که دیوار سبز به انواع داخلی و یا خارجی تقسیم می‌شوند که هر کدام آن‌ها دارای انواع مختلف دیگری هستند که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

انواع دیوار سبز در طراحی فضای سبز

دیوار سبز نمدی

دیوار سبز نمدی که یکی از جدیدترین سیستم‌های دیوار سبز است، به صورت هیدروپونیک و یا نیمه هیدروپونیک طراحی و ساخته می‌شود. در این دیوار به جای فلاورباکس و خاک، گیاهان در بستر نمدی کاشته می‌شوند. نمد به صورت جیب‌های متصل به هم یا جدا از یکدیگر به صورت قطعات مدولار دوخته می‌شود و بر پنل‌های آماده بر روی دیوار نصب می‌شوند.

ساختار دیوار سبز نمدی به شکلی است که می‌توانید از آن در اجرای بام سبز هم استفاده کنید، چراکه می‌توانید سیستم آبیاری دستی یا قطره‌ای آن را روی روف گاردن هم پیاده‌سازی کنید. اجرای گرین وال نمدی به تخصص و مهارت نیاز دارد و دیوار پشتی آن باید با ایزولاسیون، شاسی کشی و PVC آماده شود تا از نشت آب به دیوار اصلی بنا جلوگیری شود.

دیوار سبز کابلی

در طراحی دیوار سبز کابلی معمولا از گیاهان بالا رونده، مثل انواع پیچک‌ها، پتوس‌ها و فیلودندرون‌ها استفاده می‌شود. دیوار سبز کابلی به صورت شبکه‌ای و یا خطی ساخته می‌شود و گیاهان روی کابل‌ها رشد می‌کنند.

جنس کابل‌های به کار برده شده در دیوار سبز از جنس فولاد ضد زنگ و یا کابل فلزی و حتی نایلونی است. گیاهان کاشته شده در این دیوار به دلیل وجود این کابل‌ها به سرعت رشد می‌کنند و بالا می‌روند به همین دلیل ظاهر بسیار زیبایی دارند.

این نوع دیوار سبز هم برای اجرای بام سبز و سایر دیوارهای خارجی مناسب است؛ چون فضای کمتری را اشغال می‌کند. اگر دیوار سبز کابلی را برای محیط‌های خارجی می‌خواهید، توجه داشته باشید که حتما از گیاهانی استفاده کنید که تحمل شرایط جوی مختلف را داشته باشند.

هزینه اجرای گرین وال کابلی، پایین‌تر و مقرون به ‌صرفه‌تر بوده و از این رو برای کسانی که بودجه پایینی دارند و به دیوار سبز علاقمند هستند بهترین گزینه است.

دیوار سبز هیدروپونیک

گیاهان در دیوار سبز هیدروپونیک در گلدان‌هایی که حاوی مخلوط آب و مواد معدنی هستند کاشته می‌شوند. به همین دلیل،‌ به آبیاری کمتری نیاز دارند. در دیوار سبز هیدروپونیک می‌توانید تقریبا هر 3 یا 6 ماه یکبار، آب و املاح آن را تعویض کنید.

برخی از دیوار سبزهای هیدروپونیک به صورت هوشمند نیز طراحی می‌شوند. در این سیستم هوشمند شما می‌توانید علاوه بر آبیاری گیاهان از راه دور، کوددهی و تعویض مواد معدنی موجود در گلدان را نیز به صورت هوشمند انجام دهید.

اجرای گرین وال هیدروپونیک روی دیوار محیط‌های داخلی و روف گاردن مناسب است؛ بنابراین برای طراحی و اجرای بام سبز هیچ محدودیتی برای استفاده از دیوار سبز هیدروپونیک ندارید. هرچند که ساخت بسترهای هیدروپونیک که فضای مناسبی برای رشد باشند، به مهارت و تخصص افراد حرفه‌ای نیاز دارد. دیوار باید تحمل وزن سازه را داشته باشد و بسترها به شکلی روی آن قرار بگیرند که به مرور زمان، باعث پوسیدگی و خرابی دیوار نشوند.

دیوار سبز هوشمند

دیوار سبز هوشمند بر پایه دیوار سبز معمولی طراحی و ساخته می‌شود، تفاوت اصلی این دیوار با نمونه‌های قبلی در مدیریت و کنترل از راه دور است. به صورتی که با سیستم‌های اتوماتیکی به کار برده شده در آن، می‌توانید از هر نقطه‌ای دیوار سبز خود را آبیاری و کنترل کنید.

با سیستم هوشمند می‌توان تمامی نیازهای گیاهان کاشته شده در انواع دیوار سبز را کنترل کرد. با دیوار سبز هوشمند می‌توانید آبیاری، کوددهی و دفع آفات را از قبل در برد اصلی سیستم، برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید سنسورهای دیگری چون دمای هوا و مه پاش را هم به دیوار سبز خود اضافه کنید.

اجرای بام سبز و دیوار سبز

قبل از اجرای انواع دیوار سبز باید شرایط نور محیطی، دیوار اصلی بنا، موقعیت مکانی و گیاهان مناسب را در نظر بگیرید. سازه دیوار اصلی باید تحمل وزن سازه را داشته باشد. علاوه‌براین، برخی از انواع دیوار سبز به ایزولاسیون و زیرسازی نیاز دارند تا از پوسیدگی و آسیب به دیوار جلوگیری شود.

تیم‌های متخصص اجرای بام سبز و دیوار سبز می‌توانند با محاسبه دقیق تحمل بار دیوار و بام، از بروز هرگونه خسارت جلوگیری کنند. مجموعه اسپینگر به‌عنوان یکی از تیم‌های حرفه‌ای، سطح بالایی از استانداردها را در اجرای پروژه‌های روف گاردن و دیوار سبز ارائه می‌کند. کارشناسان این مجموعه همچنین از خدمات مشاوره نیز پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های زیر، با آنها در ارتباط باشید:

  • تلفن تماس: 86091394 – 021
  • تلفن همراه: 0956541 – 0912

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر