;
coinex

الگوی چینی اینترنت در اینترنت ملی اجرایی می‌شود؟

چین در راستای کنترل بیشتر بر اینترنت، IP کاربران خود را منتشر می‌کند. کاربران ایرانی بیم اجرای الگوی چینی اینترنت در اینترنت ملی ایران را دارند.

ظاهرا حتی پس از شکست طرح صیانت در پذیرفته شدن آن در اذهان عموم، هنوز اخباری به گوش می‌رسد تا کاربران اینترنت در ایران را دچار نگرانی کند. آخرین اخباری که در حوزه اینترنت، بار دیگر واکنش و نگرانی کاربران را برانگیخته، آخرین اقدام چین برای کنترل هرچه بیشتر این کشور بر روی محتوای اینترنت است.

دلیل نگرانی دوباره کاربران ایرانی از راه‌اندازی اینترنت ملی چیست؟

چرا کاربران ایرانی از آخرین اقدام  چین در خصوص کنترل اینترنت و انتشار IP کاربران اینترنت این کشور، نگران شده‌اند؟ در طی چند ماه گذشته و با انتشار سند همکاری 25 ساله ایران و چین، گمان می‌رود که چین در ایجاد زیرساخت شبکه اطلاعات داخلی (اینترنت ملی) و راه‌اندازی آن به ایران کمک خواهد کرد.

آخرین اقدام چین برای محدودیت اینترنت ایرانی‌ها را نگران کرد

این درحالی است که ایران قبل از آن امکانات تهیه زیرساخت برای ایجاد شبکه اطلاعات داخلی را نداشت و در این زمینه به احتمال زیاد شکست می‌خورد. کشورهایی مثل چین و روسیه چند سال است که از اینترنت ملی استفاده می‌کنند و ظاهرا دولت و مجلس ایران نیز قصد دارند برای حاکمیت هرچه بیشتر بر اینترنت بین‌المللی از الگوی چینی اینترنت استفاده کند.

اقدام چین برای انتشار IP کاربران خود، کاربران ایرانی را به یاد طرح صیانت می‌اندازد زیرا این اقدام بسیار شبیه به این طرح است.

اقدام چین برای کنترل اینترنت چه بوده است؟

 شبکه‌های اجتماعی چینی وبیو، وی چت و Douyin در این راستا بیان کردند برای جلوگیری از آنچه اخبار جعلی و رفتار بد آنلاین می‌خوانند، IP آدرس کاربران را در صفحات کاربری آن‌ها و هنگامی که کاربران نظری را منتشر می‌کنند، انتشار خواهد داد.

رگولاتورهای چینی از این سه پلفترم‌ نام برده شده خواسته‌اند نظارت بر محتوای اینترنت را بیشتر کنند. حال چرا کاربران ایرانی به یاد طرح صیانت افتاده‌اند؟ زیرا اقدامی مشابه در طرح صیانت نیز مطرح شده بود. در طرح صیانت آمده است که هیئت ساماندهی و نظارت موظف است دستورالعمل لازم برای احراز هویت کاربران در فضای مجازی را بر اساس سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی به تصویب برساند.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مجلس گفته‌بود:

صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، همان طور که از عنوان آن نیز پیداست، برای حفظ حقوق مردم و جلوگیری از آسیب‌هایی است که در فضای مجازی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید.

بیشتر بخوانید

نظر شما در مورد اینترنت ملی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر