;
coinex

وعده 20 میلیون پورت فیبر نوری دولت رئیسی تا 1404 محقق می‌شود؟

نکته ثابت تمام نشست‌های خبری و سخنرانی‌های وزیر ارتباطات، اینترنت برپایه فیبر نوری است. اما آیا وعده 20 میلیون پورت فیبر نوری دولت رئیسی محقق می‌شود؟

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری در صحبت‌هایش بارها از اینترنت متکی به فیبر نوری و اقدامات وزارت خانه برای رسیدن به این مهم گفته است. عباس شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اکنون از منابع مالی مورد نیاز به واگذاری 20 میلیون فیبر نوری می‌گوید.

وعده 20 میلیون پورت فیبر نوری

معاون وزیر ارتباطات برنامه وزارت ارتباطات می‌گوید برای واگذاری 20 میلیون پورت فیبر نوری به منازل و کسب و کارها باید بتوانیم 20 میلیون خانوار را پوشش دهیم.

صادق عباسی شاهکوه اضافه می‌کند: دستیابی به این هدف به منابع مالی نیاز دارد. در این سال‌ها اپراتورها این کار را انجام می‌دادند اما خروجی آن اکنون به 1.5 میلیون پورت رسیده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، به هدف خود برای 20 میلیون پورت نخواهیم رسید.

عباسی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید کارهایی انجام شود. اولین مسئله رفع موانعی است که بر سر راه اپراتورها قرار دارد و دیگری حمایت مالی از آن‌هاست.

وعده 20 میلیون پورت فیبر نوری دولت رئیسی تا 1404 محقق می‌شود؟

وی افزود: یکی از موانع مربوط به شهرداری‌ها است که برای در اختیار دادن منابع خود به اپراتورها مشکل دارند. همچنین وزارت نیرو نیز در کشیدن کابل هوایی دارای مشکل است. خوشبختانه در بودجه بندی 1401 آمده که مقداری کار ما را برای رفع این مشکلات مرتفع کرده است.

لازمه اجرای واگذاری 20 میلیون پورت فیبر نوری حمایت مالی است

شاهکوه در ادامه صحبت‌هایش در خصوص موانع بر سر راه اینترنت مبتنی بر فیبرنوری از لزوم حمایت‌های مالی از این پروزه گفت و ادامه داد: بحث دیگر حمایت‌های مالی است که آن را در چند جهت پیش برده‌ایم.

اول این‌که اعلام کردیم اگر اپراتورها در پروژه فیبر نوری (ftth) انجام بدهند، درآمدی که از آن طریق به دست می‌آورند مشمول حق‌السهم دولت نمی‌شود و تنها یک‌دهم درصد از آن‌ها حق السهم گرفته می‌شود که این مبلغ عملاً مساوی با صفر است. درواقع دولت از حق السهم (ftth) گذشته است.

رئیس رگلاتوری تاکید کرد: امتیاز بعدی، مصوبه‌ای بود که اواخر دولت قبل وجود داشت که اگر اپراتورهای تلفن همراه در پیش‌برد این پروژه همراهی کنند، می‌توانند 3 درصد از درآمد خود را به‌جای پرداخت به دولت به توسعه فیبرنوری تخصیص بدهند.

عباسی گفت: این پیشنهاد را در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح کرده و آن را به 5 درصد افزایش دادیم. خوشبختانه دولت برای تصویب این طرح پیشنهاد را تا 8 درصد افزایش داد. این نشان می‌دهد در دولت عزمی جدی برای دستیابی به این هدف وجود دارد.

وعده 20 میلیون پورت فیبر نوری دولت رئیسی تا 1404 محقق می‌شود؟

اتصال ارزان برای استفاده کاربران

معاون وزیر ارتباطات ضمن اشاره به تزریق منابع مالی خوب در صورت اقدامات حمایتی دولت از فیبر کشی نوری بر اساس مصوبه گفته شده، از تقسیم‌بندی منابع مالی به دو بخش خبر داد و گفت: این درآمد را در مصوبه سازمان تنظیم مقررات به  دو بخش تقسیم کردیم.

بخشی از آن به‌عنوان یارانه برای فیبرکشی به اپراتورها پرداخت می‌شود و بخش دوم نیز برای اتصال مشتری به پورت فیبرنوری است.

وی تاکید کرد: بخش دوم از این جهت مهم است که باعث می‌شود بخشی از هزینه اتصال مشترکین به فیبرنوری تامین و تعداد بیشتری از آن‌ها به استفاده از این سرویس راغب شوند. ما باید به این مسئله فکر می‌کردیم که اگر پوشش ایجاد شود اما اتصالی برقرار نشود، پروژه مثمر ثمر نخواهد بود.

رئیس رگلاتوری در خصوص میزان استفاده از پورت فیبر نوری تامین شده گفت: در حال حاضر یک‌میلیون و 500 هزار پورت فیبرنوری ایجاد شده اما حدود 300 هزار پورت در حال استفاده است. بخش عمده از حمایت مالی را به سمت اپراتورها در بخش اتصال کاربران به فیبرنوری بردیم تا آن‌ها بتوانند این خدمت را با قیمت ارزان‌تر ارائه دهند.

وعده 20 میلیون پورت فیبر نوری دولت رئیسی تا 1404 محقق می‌شود؟

اپرتورها هم برنامه خود را ارائه دهند

عباسی شاهکوه از وظیفه اپرتورها گفت: پس از ابلاغ این مصوبه ظرف چند روز آینده، اپراتورها باید برنامه خود را ارائه دهند تا به آن واسطه تقسیم‌ کار صورت بگیرد و آن‌ها به‌طور موازی کار خود را شروع کنند. ما امید داریم که حرکت بزرگی در پیش است.

شاهکوه گفت اصلاح تعرفه‌ها می‌تواند به پیشرفت این پروژه کمک کند: اصلاح یا افزایش تعرفه‌ها بستگی به میزان تعهداتی دارد که باید به آن عمل کنند. هدف اصلی دولت توسعه و کیفیت اینترنت است و به دنبال آن هستیم به فرمول مناسبی دست پیدا کنیم.

عباسی گفت: در این مدت اپراتورها برخی از بسته‌های طولانی‌مدت خود را حذف کرده‌اند. اگر افزایش تعرفه‌ای صورت بگیرد آن‌ها باید به تعهداتی مانند افزایش 2 برابری کیفیت، ایجاد پوشش کامل اینترنت در کشور، حرکت به سمت توسعه اینترنت نسل پنجم و ایجاد پوشش برای حداقل 10 درصد جمعیت عمل کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد وعده 20 میلیون پورت فیبر نوری چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    واقعا خجالت آوره این همه دروغ. جناب وزیر بنده ساکن کرمان هستم. خود شهر کرمان. یک متر هم فیبر کشی برای اینترنت تانوما نشده. دلایل فیبر کشی عمدتا موارد زیر بوده: ۱- فیبر خراب بوده مجبور به تعویض فیبر شده اند(این روند قبل از وزیر شدن شما هم بوده است). ۲- در حاشیه شهر مانند روستای الله آباد به دلیل عدم وجود زیرساخت مجبور شدند فیبر بکشند در هر حال اینترنت پرسرعتی ندارند نمی دانم چرا(این روند قبل از وزیر شدن شما هم بوده است). ۳- برای برخی مجتمع ها بدیل صرفه اقتصادی فیبر کشیده شده (این روند قبل از وزیر شدن شما هم بوده است). بنده چندین مرتبه از طریق سایت مخابرات برای اینترنت تانوما ثبت نام کرده اند کد رهگیری دریافت کرده ام و کسی پاسخگو نیست. چند مرتبه به مرکز مخابرات آبنوس مراجعه کرده ام از اساس منکر چنین اینترنتی شده اند و گفته اند بستر عمدتا FTTC هست و امکان FTTH وجود ندارد. یک مرتبه هدایت شده ام مخابرات خیابان خورشید(مرکز اصلی) گفته اند چنین چیزی وجود ندارد و فقط یکی دو محله(این روند قبل از وزیر شدن شما هم بوده است) از صدها محله شهر امکان ثبت نام FTTH دارند بقیه حتی طرحی برای FTTH ندارند و به تازگی یک نقشه قرار است در تهران برای فیبرکشی تهیه گردد که البته به اسم مشترکین خانگی و به کام مشترکین تجاری و … !!! امیدوارم دروغ گفته باشند… و آنطور پیداست فیبر نهایتا به کاربر خانگی داده نمی شود هر چند به نام کاربر خانگی دریافت می شود یا در صورت فشار از مرکز فقط به محله های با تراکم بالا اینترنت فیبر ارایه می شود . این وضعیت بغرنج کرمان بود. کمی …. بکشید و بجای شعار ببینید چه خدمتی می کنید که قبل از وزیر شدن شما نبوده است. در ضمن اگر شما هم مثل خلف خود مخالف فیلترینگ بودید این همه اختلال نداشتیم… صادق باشید. امیدوارم بجای طرح ادعاهای مبهم یا نگاه صرف به تهران فیبر کشی صورت بگیره و به طور دقیق بتوانید بگویید چند محله و در کجا فیبر تحویل کاربران گردیده است.

    پاسخ

    مرده شور اون فیبر نوری رو ببرن که بخواد برامون اینترررررررنت ملی بیاره و تازه چون یه روووووووووزی قراره فیبر نوری بیاد از الان بسته های نت موبایل و td-lte و adsl رو هم حجمش رو کم کردن هم گرونش کردن که بعدا هم از جیب خودمون پولشو گرفته باشن هم منت بزارن بگن فلان میلیارد هزینه زیر ساخت های فیبر نوری شد

    پاسخ

    20 میلیون پورت فیبر نوری نخواستم کاری کنن که انحصار ADSL منطقه ما از دست مخابرات خارج بشه

    پاسخ

    مگه این جیگر و عزیزان دل تا حالا وعده ای دادن که عملی هم بشه ، البته جز مقاومت اقتصادی که برای همیشه عملیه و از همون روز اولش هم عملی شد و البته فقط مردم سریعا مجبور به مقاومت اقتصادی بودند .

    پاسخ

    متاسفانه هیچ وعده ای از هیچ شخصی عملی نشده و نخواهد شد [چه دولت چه ***]. (دروغ و فریب)

    پاسخ