;
coinex

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1401 مشخص شد [به روزرسانی و اعلام مبلغ جدید یارانه]

گزارشات منتشر شده اخیر حاکی از آن هستند که یارانه اردیبهشت 1401 به منظور کاهش ضریب جینی، بین دهک‌های جامعه توزیع خواهد شد. در ادامه‌ی این مطلب با تکراتو همراه باشید.

طی 2 یا 3 سال اخیر، سیاست پرداخت یارانه‌های نقدی، بیش‌تر بر روی حفظ رفاه و همچنین کمک به معشیت خانواده‌ها تمرکز کرده است، بنابراین پرداخت یارانه را می‌توان به عنوان راه‌حلی برای یکسان شدن توزیع درآمد و همچنین کاهش نابرابری (کاهش ضریب جینی) قشر آسیب‌پذیر جامعه، نسبت به قشر مرفه دانست. بر همین اساس، مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با استفاده از داده‌های خام بودجه خانوار مرکز آمار ایران در سال 99، درگزارشی با عنوان «برآورد اثرات اعطای یارانه‌های نقدی جدید بر شاخص‌های توزیع درآمد خانوارهای شهری در سناریوهای مختلف» به ارزیابی آثار پرداخت یارانه بر مبنای داده‌های مذکور در قالب چهار سناریوی مختلف پرداخته است.

واریز یارانه اردیبهشت 1401 بر اساس سناریوهای جدید

طبق گزارشات 4 سناریو مختلف برای کاهش نسبت‌های مخارج دهک‌ها و همچنین ضریب جینی پیش‌بینی شده است. که این چهار سناریو عبارتند از:

  1. پرداخت یارانه نقدی 70 هزار تومانی به خانوار‌های دهک اول تا پنجم
  2. پرداخت یارانه نقدی 70 هزار تومانی به خانوار‌های دهک اول تا هفتم
  3. پرداخت یارانه نقدی 90 هزارتومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم
  4. پرداخت یارانه نقدی 110 هزارتومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم

یارانه اردیبهشت 1401

در بین این چهار سناریو پیش‌بینی شده، سناریو چهارم مناسب‌ترین سناریو برای کاهش نسبت مخارج خانوارها و ضریب جینی است. درواقع پرداخت یارانه 110 هزارتومانی به دهک‌های اول تا پنجم، می‌تواند بیش‌ترین تاثیر را در حمایت مالی خانواده‌ها بگذارد. همچنین باید بگوییم که این سناریو بدون توجه به «روش‌های تامین مالی بودجه» و «بررسی اثرات تورمی» برنامه‌ریزی شده است و با توجه به روش نادرست تامین یارانه نقدی، می‌تواند تمام نکات مثبت پرداخت یارانه نقدی را خنثی کند. بر اساس این نظریه پژوهشگران نیازمند مطالعات تکمیلی و همچنین بررسی منابع مورد نظر و اثرات تورمی، برای تصمیم‌گیری نهایی درمورد اجرایی شدن این سناریو به عنوان یارانه اردیبهشت 1401 هستند.

بروزرسانی 19 اردیبهشت: احتمالا 20 فروردین پرداخت می‌شود ؛ افزایش میزان یارانه نقدی؟

به گزارش تجارت نیوز، برنامه اصلاحات ارز ترجیحی، روال پرداخت تمامی یارانه‌های نقدی را تغییر داد. از جمله این پرداخت‌‎های در شُرف تغییر، یارانه نقدی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ است. پیش از این یارانه نقدی اردیبهشت ماه شامگاه بیستم هر ماه پرداخت می‌شد. آخرین بار بیستم فروردین ماه این یارانه برای یکصد و سی و چهارمین مرتبه پرداخت شد. مبلغ ثابت این یارانه در تمام این مدت به ازاء هر نفر چهل و پنج هزار و پانصد تومان بود. حالا یک روز مانده به موعد پرداخت یارانه نقدی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱‌ ، تردیدهایی درباره پرداخت این یارانه برای یک صدو سی‌ و پنجمین مرحله وجود دارد.

به صورت مشخص این تردیدها تحت تاثیر انتشار خبر صحبت‌های امشب رئیس جمهور درخصوص تغییرات احتمالی پرداخت یارانه‌ها قوت می‌یابد. روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یادآور شد:

طبق قانون بودجه اقلام ضروری مردم مثل روغن‌، برنج، تخم مرغ، پنیر و مرغ باید به نرخ شهریور ماه ۱۴۰۰ روانه بازار مصرف شوند.

از این صحبت می‌توان به عنوان احتمال کوپنی شدن توزیع اقلام ضروری در بازار مصرف یاد کرد، مطلبی که غلامرضا مرحبا دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی آنرا به صورت تلویحی تایید کرد.

این نماینده مجلس گفت: اصلاح ارز ترجیحی از نان و آرد آغاز شد و به مرور شامل دیگر اقلام ضروری هم خواهد شد. در ساختار جدید بانک مرکزی و و وزارت اقتصاد یک شبکه بانکی جدید طراحی می کنند تا یارانه، بعد از خرید به فروشنده پرداخت شود، ایجاد و استقرار این سامانه زمانبر است و برای همین ممکن است برای چندماه این یارانه به صورت نقدی به مردم پرداخت شود.

بروزرسانی 7 اردیبهشت: یارانه‌ها 10 اردیبهشت پرداخت می‌شوند؟ [آپدیت: پرداخت نشد]

به نقل از سلام نو مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد:

سی امین مرحله یارانه معیشتی (اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) ساعت ۲۴ روز شنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، دوازدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

روش محاسبه مبلغ یارانه جدید

کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، برای محاسبه مبلغ یارانه اردیبهشت 1401 ، از مخارج کل یا مخارج خوراکی‌ها به عنوان مبنا استفاده کرده‌اند. از آنجایی که پرداخت مبلغ یارانه بر حسب مخارج کل، رقم بالایی به نظر می‌رسید، از این‌رو مخارج خوراکی‌ها با در نظر گرفتن افزایش قیمت خوراکی‌ها به عنوان مبلغ پایه استفاده شده است. بنابر محاسبات کارشناسان مبلغ قابل پرداخت، به عنوان یارانه معیشتی بر اساس مخارج خوراکی‌ها از 70 هزار و 697 تومان برای دهک اول جامعه شروع شده و تا به مبلغ 120 هزار تومان برای دهک نهم نیز می‌رسد؛ پس می‌توان مبلغ پرداختی به عنوان یارانه را عددی با کف 70 هزار تومان و حداکثر مبلغ 110 هزار تومان در نظر گرفت.

یارانه اردیبهشت 1401

مقایسه چهار سناریو پیشنهادی برای پرداخت یارانه جدید

هر چهار سناریو پیشنهادی در کاهش نسبت مخارج دهک‌ها و همچنین ضریب جینی که همان نابرابری درآمد در بین افراد جامعه است، موثر خواهد بود؛ اما میزان تاثیرگذاری اجرای هر یک از این سناریوها به عنوان مبلغ یارانه اردیبهشت 1401 متفاوت است. درواقع بیش‌ترین تغییرات کاهشی مربوط به سناریوی چهارم با مبلغ 110 هزار تومان برای خانواده‌های دهک اول تا پنجم است که این سناریو در رتبه اول قرار می‌گیرد. در صورت کافی نبودن بودجه برای اجرا شدن سناریو چهارم، سناریو سوم که مبلغ آن کمتر از سناریو چهارم است، رتبه دوم را از لحاظ میزان‌ درصد تغییرات کاهشی، کسب می‌کند و در آخر سناریو اول و دوم به ترتیب رتبه سوم و چهارم را به خود اختصاص خواهند داد. گفتنیست که این اولویت‌بندی در حال حاضر تنها بر اساس کاهش نسبت مخارج و ضریب جینی و بدون در نظر گرفتن بودجه، تعیین شده است.

ماجرای یارانه عید فطر 1401 چیست؟

دولت در چند ماه گذشته به مناسبت‌های ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز به چند دهک اول یارانه نقدی پرداخت کرد. یارانه ۲۲ بهمن ماه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بود که به حدود ۳۲ میلیون نفر رسید. وزیر اقتصاد سید احسان خاندوزی در خصوص واریزی جدید دیگر اردیبهشت ماه 1401 گفته است:

باید بر اساس آموزه‌های اخلاقی، دینی و حرفه‌ها و آموزش‌هایی که در اینجا فرا می‌گیرید در آینده تبدیل به فردی مفید برای جامعه شوید.

وی اظهار امیدواری کرد در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به عنوان عیدی فطر، بودجه‌ای در اختیار کانون‌های اصلاح و تربیت تهران و استان‌های دیگر و نیز مددجویان به عنوان کمک هزینه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد یارانه اردیبهشت 1401 چیست؟ به نظر شما سناریوهای پیشنهادی به کاهش نابرابری‌های درآمد در جامعه کمک خواهد کرد؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (39 نظر)

    چرا یارانه ما رو قطع کردین مگرماقصر نشین و کارخانه داریم یا ما ایرانی نیستیم زنده زنده دارین ما رو به گور میبرین لعنت بر زندگی در ایران لعنت برا مسولین بی فکر لعنت بر باعث بانی بدبختی ملت…تا کی باید بی عدالتی این کشور رو تحمل کنیم

    پاسخ

    فعلا که یک ریال هم واریز نشده. میترسم آن 45 هزار تومان هم حذف شود.

    پاسخ

    سلام .دولتمردان ما خیلی هم توی کارشون وارد هستن کی میتونه چندین سال قیمت یک چیزی رو ثابت نگه داره ولی مسئولین ما تونستن و اون هم یارانه هستش که چندین ساله که قیمتش رو ثابت نگه داشتن و نذاشتن هزار تومن بره بالا باز بگین اینا آدمای بدی هستن.واقعا دستشون درد نکنه

    پاسخ

    باسلام آیا یارانه ۴۲۰۰ تومانی مربوط به دارو.نان .برنج.روغن .چای .وغیره می‌باشد که مردم نمیدانند.وایا در ایران همه اقلام میخواهد چندصد برابر گردد .آیا این ملت شریف می‌توانند با این گرانی که به وجود آمده است خرج زن و بچه هایشان را برسانند.شما لااقل مقداریش را باکوپن بصورت دولتی می‌دادیید تا مردم کمتر صدمه می‌دیدن ولی حد اقل می‌گفتید دلار 4200تومانی مربوط به چه اقلامی هست تا مردم بدانند.چه بلایی میخواهد برسرشان بیاید.باتشکربهروز عباس لویی بازنشسته جانباز

    پاسخ

    به نظرمن به همه بطور یکسان یارانه نقدی 110 هزار تومانی به همه یارانه بگیرها تعلق بگیره.. کم شدن اختلاس ها وباتوجه به دارایی های کشور. فقط یک مدیریت اصولی میخواد. که مردم راحت زندگی کنن..

    پاسخ

    ببینید اقایون ماهرنظری بدیم بب فایده است بیایید باهم بلندبشیم وریشه فساد رابکنیم ایرانی جماعت هرچه گرونتر میشه براش صف میبندن پس اقازاده ها که دارن حال می کنند داخل امریکا وانگلیس بعدهم ما مردم فقیر میگیم مرگ برامریکاوانگلیس پدربیامرزها دزدها همین جا هستند چرابه امریکا فوش میدین بگیدمرگ بردزدان ایران حالابگید یارانه بابا۱۷۰هزارمیلیارددلارپولی که انگلیس وامریکا دادن به ایران کی خورده

    پاسخ

    من تمام افرادی که میشناسم یارانه 45 هزارتومن میگرفتن امروز 20 اردیبهشت 1400 که قرار بود زیاد بشه حذف شدن دیگه نمیگیرن این چه مملکت مضخرفیه من خودم هم حذف شدم باید دیشب میدادن ندادن چطور میشه پیگیری کرد

    پاسخ

    سال دوم پرداخت یارانه با ۴۵هزارتومن تمام وسایل مورد نیاز یک ماهه خونمون رو گرفتم الان نفری ۴۵۰هزار بدن هم هیچ کاری نمیشه کرد تخم مغ کیلویی۹۰۰تومن الان چی؟

    پاسخ

    خدا لعنتتون کنه.زیادش کنید.کاش برنامه زندگی پس از زندگی رو میدید.خدا به دادتون برسه که آه ملت پشت سرتونه

    پاسخ

    بنویسید انقدربنویسیدکه رنگ قلم تان مثل خون بدنتان کم شودودیگرننویسید.دوصدارنوشتم ولی دریغ ازیک جواب کوچک انهائی که جاماندن هیچ چیز که حقشان است به ایشان نرسید از۸۲تابحال ازکوفت گرفته تامرضی که پخش میکنیدهیچی .
    حق شماست مال شما پیشکشتان

    پاسخ

    سلام من سرپرست خانوارهستم برایمن هیچ واریزنشد مبلغ600تومان. وسهام عدالت هم ندارم ومستاجرهم هستم ودرامدی هم ندارم. چرا برای اوناییکه لازم ندارندواریزمیشه ولی مارونادیده میگیرید توراخداکمک کنید

    پاسخ

    سلام بر رهبرم سلام به کسی که فساد ودزد نیست من یارانه رمضان نگرفتم چه ارزشی دارد بدمش چه عزیزان نگاه به تمام کشورهای اسلامی بکنید کشوری مثل عربستان هر نفر به پول ایران ۶میلیونو پانصد هزار تومان پارسال میگیرند چرا مگر حق همه نیست چرا گروه بندی کردن ارزش ناراحتی ندارد فقط از خداوند مرگ برای ادمهای فساد بکنید وسلام

    پاسخ

    خدایی این مبلغ انقدر زیاده نمیشه محاسبه کرد واس چی خرجش کنی، به نظرم یه جزیره کنار جزایر کرکس بخریم ،اگه نظر بهتر دارید بفرمایید

    پاسخ

    اخه کی میاد ب نظرات ما اهمیت میده بنظرت نمیدونم مردم از فقر دارن می میرن ولی برا اونا اهمیت نداره مگه میخوان برن خرید ک بدونن ک رب و مرغ چقد گرونه چند ساله 45500رو ی هزاری نتونستن اضاف کنن اونموقع دائم نرخ تورم کشورهای بیگانه رو اعلام میکنن مردم کشور خودت فقر نابود کرده بعد کشورهای دوست و همسایه بودجه ما رو ویخورن

    پاسخ

    یعنی خجالتم خوب چیزیه بخدا
    مگه این پول چقدر که هر روز ازش خبر درست میکنید؛

    پاسخ

    سلام بر رهبرم سلام به کسی که فساد ودزد نیست من یارانه رمضان نگرفتم چه ارزشی دارد بدمش چه عزیزان نگاه به تمام کشورهای اسلامی بکنید کشوری مثل عربستان هر نفر به پول ایران ۶میلیونو پانصد هزار تومان پارسال میگیرند چرا مگر حق همه نیست چرا گروه بندی کردن ارزش ناراحتی ندارد فقط از خداوند مرگ برای ادمهای فساد بکنید وسلام

    پاسخ

    به نظرم یارانه آقای قالیباف را زیاد کنید که یخچال خالی است و نگران و شرمنده نوه هاش است که نمی تونه ازشون پذیرایی کنه .بقیه ملت هم خداشون کریمه

    پاسخ

    یارانه 120 هزارتومانی منو بدید

    پاسخ

    ای عزیزان من. اینجا کسی کاره ای نیستند که شما میگید رسیدگی کنید،سهام ندادن ،فلان بمان.
    اولا دولت که دروغ میگه بیخودی خودتون رو درگیر این مسائل نکنید .قبول دارم همه ما در فقر هستیم .ولی اینم بدون اینا اینجا هیچ کاری برا تو نمیتونن انجام بدن.بیخودی اعصاب خودتو خراب نکن.
    خداوند لعنتشون کنه از اون بالا بالایی که رییسه تا اون که دستش تو کاره میخورن ودزدی میکنن که اینجور با روح و روان مردم بازی میکنن

    پاسخ

    مرگ برستمگر

    پاسخ

    برای من یارانه رمضان واریز نشد هیچ ندارم مستجرم بانک کشاورزی

    پاسخ

    سلام به عنوان یک ایرانی که نظرم رو میگم ولی میدونم بیخودیه شماخودتون قضاوت کنید با این گرانی خوبه چندبرابر بشه یارانه یا معیشتی ما هیچی نمیگیم با۴۵۰۰۰تومان برید در نانوایی وبعد میوه فروشی ویا مرغ فروشی یا قصابی ویا کرایه خونه و……خیلی چیزای دیگه. اگه شما یک روز توی مردم زندکی کنید خداییش میفهمید که یارانه با۲۰برابر هم جواب زندگی مردم رو نمیده خودتان وخدای خودتان…

    پاسخ

    نمیدونم این نظرات رو چه کسایی میخونند امیدوارم به گوش مسئولین برسه ، من ۱۶ ساله ازدواج کردم ودوتا بچه دارم شغلمم هم مسافرکشیه، هنوزنسبت به توروم مستاجرم و همیشه دخلم از خرجم کمتره ، نمیدونم برچه اساس این پولهاواریزمیشه ولی برای من فقط ۶۰۰تومان عیدی واریزشد ولی باز معیشتی برامون واریزنشده، چون ضامن نداشتم وام ودیعه مسکن هم نتونستم بگیرم … شما بگید من چکار کنم ….

    پاسخ

    فکر میکنم دولت آقای راییسی اومده برای افزایش گرانی.. مثلا بنزین رو گرون کنن به این بهانه یه مبلغ جزیی رو روی یارانه ها اضافه کنند تا صدای مردم در نیاد..به قول عامیانه مردم رو خر فرض کردن وخوب اوسکول کنن

    پاسخ

    سلام یارانه راکمتراست بیشترش کنید

    پاسخ

    سلام ما ملت ایران هر چقدر نظر و شاکی باشیم هیچ کس به حرف ما ملت ایران گوش نمیکنه پس سکوت کنیم خیلی بهتره تا نظر الکی بدیم 😐😕

    پاسخ

    خاک عالم بر سرتون با این گدا بازیتون لعنت بر اجدادتون

    پاسخ

    به گمان من این دولت چند ماه پیش قول داد یارانه زیاد کنه به نظر من منتظر نشید با هم سرکاری هست ولی مردم کشور خیلی صبور بودند خدائی

    پاسخ

    مردم کشور صبور نبودن از ترس کشته شدن حرفی نمیزنن. چون میترسن بکشنشون.
    ولی یه روز این تررررس تموم میشه و اگه زنده بودیم میبینیم که چه کسایی کشته میشن

    پاسخ

    بابا یه بمب بندازین خواهشا مارو از این همه زجر فلاکت و بدبختی راحت کنید چرا نظر میدین وقتی مهم نیست تقاضا کنید که یه لطفی کنن یه بمب حروم ما کنن لااقل از دست ما نجات پیدا کنن مسولین عزیز…

    پاسخ

    کاملا باهات موافقم نه روز خواب داریم نه شب همش بفکر این زندگی لامصب همش درد بیکاری فقر لعنت به ظلم

    پاسخ

    واقعا موافقم باهات. بمب داری بیار وسط…

    پاسخ

    سلام من یک کشاورز هستم دلم میخوادبه روستاها وکشاورزاسبزنیدانگارخاک مرده روشون ریخته شده .آخه چقدفکروبررسی میکنیدکل دنیافهمیدن مردم ایران گرسنه شدن هنوزاینادارن فک میکنن.من کشاورزمحصولم سیب یا آلورومیدم‌مفت میره ازبازارسردرمیاره چندبرابر.وقتی کسی ناظرنیست همین میشه یکی میسوزه یکی میسازه.

    پاسخ

    لطفامسولین بیاین ببینیدکه چقدگرانی بیدادمیکنه باسفرهای استانی چیزی حل نمیشه الان یارانه بایدنفری حداقل 1میلیون باشه چون ارزش پول نمونده ایران خاکش طلاست چرامردم بایدازسطل آشغال نون دربیارن؟

    پاسخ

    تا زمانی که مردم ظلم رو بپذیرن ظالم هم ماندگاره، مسئولین همشون از بالا تا پایین خیلی خوب میدونن چه خبره و چه بلایی داره سر مردم میاد ولی براشون مهم نیست، چرا باشه؟ وقتی مردم هرچقدر هم گرانی بیداد کنه بهش عادت میکنن و سکوت میکنن چرا اونا باید به فکر باشن؟ اینکه به همین روش ادامه بدن براشون پر سود تره

    پاسخ

    نظرمن و هزاران ایرانی دیگ اینع یارانه باید طبق هزینه ها محاسبه بشه موقعی ک یارانه ۴۵ تمنی کفاف یه چیزیو میداد مرغ کیلیویی دوهزارپونصد تومان بود اما الان مرغ کیلویی ۳۶ هزارتومنه یعنی بیست برابر پس قطعا یارانه هم باید ب هزینه ها بخوره الان پول یارانه پول یه رب گوجس

    پاسخ

    با نظر اولی موافقم وقتی همه چیز ۲۰ بزابر شده چرا نباید یارانه حداقل چند برابر نشه

    پاسخ

    نظر ما که مهم نیست ولی باز هم نظر میدیم نظر ما اینه که طبق دلار یارانه ها را افزایش دهید تمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام واقعا اگه میخواهید عدالت تو جامعه باشه

    پاسخ

    واضحه که اینا بویی از عدالت نبردن! درواقع کسانی که هنوز امیدوار هستن که اینا دنبال عدالت و معیشت مردم هستن باعث و بانی این فلاکتن

    پاسخ