;
coinex

قیمت جدید مرغ ، تخم مرغ، لبنیات و روغن اعلام شد

بعد از پرداخت یارانه کمک معیشتی 300 و 400 هزار تومانی به مردم و حواشی مربوط به آن، قیمت جدید مرغ ، قیمت تخم مرغ و قیمت جدید لبنیات صبح امروز مشخص شد. با این خبر همراه ما باشید.

در این خبر قیمت جدید مرغ ، تخم مرغ، لبنیات و روغن را بررسی کرده و سپس افزایش قدرت خرید هر یک از دهک‌های جامعه را نیز بررسی می‌کنیم. کل جامعه به دهک‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده است؛ دهک اول، کم درآمدترین و دهک دهم قشر مرفه.

قیمت جدید مرغ ، تخم مرغ، لبنیات و روغن

طبق گزارشات دریافتی از قیمت جدید اقلام، این‌گونه برآورد شده که قیمت جدید مرغ به کیلویی 60 هزار تومان و تخم مرغ به کیلویی 40 هزار تومان برسد. همچنین قیمت هر بطری 800 گرمی روغن 60 هزار تومان و قیمت جدید لبنیات مثل پنیر بسته‌ای 38 هزار تومان و یک نایلون شیر برابر با 15 هزار تومان خواهد بود.

قیمت جدید مرغ ، تخم مرغ، لبنیات و روغن اعلام شد

 

افزایش قدرت خرید قشر کم درآمد جامعه

با توجه به لیست قیمت جدید مرغ ، روغن و لبنیات و مقایسه آن با یارانه واریزی با نرخ جدید، این‌گونه محاسبه شده که قدرت خرید افراد کم درآمد و حتی متوسط شهری بالاتر رفته است. در واقع قدرت خرید سه دهک اول از افراد کم درآمد، تقریبا 800 هزار تومان و چهار دهک بعدی (قشر متوسط جامعه)، 227 هزار تومان افزایش می‌یابد.

طبق بودجه کم درآمدترین قشر جامعه (دهک اول)، مقدار مصرف ماهانه مرغ در یک خانواده 4 نفره برابر 3 کیلوگرم، تخم مرغ 1.18 کیلوگرم، انواع شیر 2.75 کیلوگرم و روغن خوراکی 2.2 کیلوگرم است. طبق برآورد جدید، این قشر جامعه قدرت خرید بالایی را تجربه خواهند کرد. دولت به هر نفر از اعضای خانواده، 400 هزار تومان واریز می‌کند که در مجموع یارانه دریافتی این گروه، یک میلیون و ششصد هزار تومان می‌شود. بعد از خرید اقلام ضروری با قیمت‌های ارائه شده، بیش از یک میلیون و 31 هزار تومان از یارانه می‌ماند. با یک محاسبه سرانگشتی، فدرت خرید دهک اول جامعه، دو برابر شده است. (بنابر محاسبات دولت)

قیمت مرغ

قبل از این افزایش، قیمت کالاهای اساسی برای دهک دوم جامعه، برابر 336 هزار تومان بود که با افزایش انجام شده، به 803 هزار تومان رسیده است.

با توجه به این افزایش قیمت مواد غذایی ضروری، دهک دوم نسبت به قبل، 466 هزار تومان بیشتر برای مواد غذایی پرداخت می‌کنند. دولت برای خانوار 4 نفره از این قشر جامعه، یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه واریز کرده است. پس از کسر یارانه‌های سابق، مبلغ به یک میلیون و دویست و پنجاه تومان می‌رسد. اگر 466 هزار تومان را از این مبلغ کسر کنیم، در حقیقت 783 هزار تومان قدرت خرید برای این قشر افزایش یافته است.

در دهک سوم این‌گونه محاسبه شده که قدرت خرید افراد تا 706 هزار تومان افزایش می‌یابد. قیمت اقلام ذکر شده برای این دهک‌ها، برابر 375 بوده که اکنون بعد از این افزایش به 918 هزار تومان رسیده است؛ یعنی مبلغ افزایش یافته کالاهای ضروری برای این دهک، 543 هزار تومان خواهد بود. سود خالص یارانه جدید، یک میلیون و 250 هزار تومان بوده که در نهایت، قدرت خرید دهک سوم، 706 هزار تومان افزایش یافته است.

میانگین افزایش قدرت خرید سه دهک کم درآمد جامعه، به 804 هزار تومان می‌رسد.

افزایش قدرت خرید قشر متوسط جامعه

برای هر نفر از دهک چهارم، یارانه 300 هزار تومانی واریز شده است و طبق برآورد محاسباتی، این دهک برای خرید مواد غذایی با قیمت جدید، در حدود 952 هزار تومان باید پرداخت کنند. در واقع این مبلغ نسبت به قبل، 554 هزار تومان افزایش یافته است. در حالت کلی، با پرداخت یارانه جدید، در حدود 291 هزار تومان بعد از خرید مواد غذایی، برای این گروه باقی می‌ماند.

برای دهک پنجم در حدود 236 هزار تومان، دهک ششم 234 هزار تومان و دهک هفتم 150 هزار تومان از یارانه واریزی باقی می‌ماند که بر اساس محاسبات برای این 4 گروه، به طور متوسط در حدود 227 هزار تومان قدرت خرید بالایی را تجربه خواهند کرد.

قیمت جدید مرغ

افزایش ناچیر قدرت خرید برای دهک هشتم و نهم

همانطور که می‌دانید، به دهک دهم یارانه تعلق نمی‌گیرد. برای دهک هشتم، 71 هزار تومان و دهک نهم، 18 هزار تومان باقی می‌ماند. گفتنی است که طبق اعلام گذشته، یارانه نان و دارو برای تمامی دهک‌ها و اقشار جامعه مطابق قبل، پرداخت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد قیمت جدید مرغ ، تخم مرغ، لبنیات و روغن چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر