;
coinex

نرخ تورم اردیبهشت 1401 اعلام شد

مرکز آمار ایران، جزییاتی از نرخ تورم اردیبهشت 1401 را منتشر کرد. در گزارش‌های جدید، میزان نرخ تورم نقطه‌ای منتشر شده که به معنی تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه در سال گذشته است.

اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم اردیبهشت 1401 (نقطه‌ای) به عدد 39.3 درصد رسیده است. به بیان بهتر، خانواده‌ها به‌طور میانگین، 39.3 درصد بیشتر اردیبهشت 1400 برای خرید کالاها و خدمات یکسان هزینه‌ کرده‌اند.

نرخ تورم سالانه اردیبهشت 1401 نیز به 38.7 درصد رسیده است. در مجموع باید گفت که نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور افزایش داشته؛ ‌اما نرخ تورم سالانه کاهش پیدا کرده است.

نرخ تورم اردیبهشت 1401

مقایسه نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت 1401 با فروردین امسال، از افزایش 3.7 واحد درصد خبر می‌دهد. این افزایش در گروه عمده کالاهای خوراکی، آشامیدنی‌ها و دخانیات تا 6.0 واحد درصد افزایش داشته و به 49.4 درصد رسیده است. درباره گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم باید گفت که 2.7 درصد افزایش داشته که مجموع آن به 34.0 درصد می‌رسد.

نرخ تورم اردیبهشت 1401 اعلام شد

نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری هم 39.2 درصد بوده که در مقایسه با ماه گذشته، افزایش 4.0 واحد درصدی را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که این نرخ برای خانوارهای روستایی به 4.01 درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته، 2.9 واحد افزایش پیدا کرده است.

نرخ تورم ماهانه

برای محاسبه نرخ تورم هر ماه، درصد تغییرات عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل آن را در نظر می‌گیرند. بر همین اساس، نرخ تورم ماهانه اردیبهشت 1401 به 3.5 درصد رسیده که یعنی در مقایسه با فروردین گذشته، 0.2 واحد درصد افزایش یافته است. تورم ماهانه برای گروه‌های «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 3.3 و 3.7 درصد بوده است.

اما نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری، 3.7 درصد است که افزایش 0.5 را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد. همین نرخ در خانواردهای روستایی، 2.8 درصد بوده که نسبت به ماه گذشته، 1.2 درصد کاهش داشت.

نرخ تورم سالانه

در توضیح نرخ تورم سالانه باید گفت که میزان درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری و مقایسه آن با دوره مشابه قبل از آن، مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر این اساس، نرخ تورم سالانه اردیبهشت 1401 برای خانوارهای کشور به عدد 38.7 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، 0.5 درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی نیز به ترتیب 38.3 و 40.8 درصد است؛ این یعنی 0.4 درصد کاهش برای خانوارهای شهری و 0.8 کاهش برای خانوارهای روستایی.

آخرین تغییرات در قیمت‌های اردیبهشت

آمارها نشان می‌دهند که بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، مربوط به «روغن و چربی‌ها»، «قند و «شکر و شیرینی» و «نان و غلات» بوده است. در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز گروه «حمل و نقل»، «هتل و رستوران» و «بهداشت و درمان» بیشترین افزایش را داشتند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد نرخ تورم اردیبهشت 1401 چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر