;
coinex

واردات آیفون آزاد است!

اول خرداد بود که امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل از ممنوعیت واردات آیفون خبر داد. او به نقل از اطلاعیه سامانه تجارت اعلام کرد که تمام گوشی‌های آیفون در دسته کالاهای گروه 27 قرار گرفته و به دلیل «لوکس» بودن، واردات آنها ممنوع است.

اما شب گذشته، یکی از نمایندگان مجلس با انتشار توییتی مهم، اعلام کرد «ثبت سفارش موبایل تمامی برندهای آزاد بوده و هیچ محدودیتی وجود ندارد.» او اعلام کرد که از امروز، همه‌چیز به روال عادی برمی‌گردد.

واردات آیفون ممنوع نیست

دو روز قبل خبر ممنوعیت واردات آیفون منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. در همان ساعات اولیه انتشار این خبر، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، تمام مدل‌های آیفون را ناموجود کردند. برخی از فروشگاه‌های فیزیکی آفلاین نیز «فروش نداشتند» و بعضی دیگر، آیفون‌های خود را با افزایش قیمت 7 تا 10 میلیونی عرضه کردند.

واردات آیفون ممنوع نیست

اما با توجه به توییت نماینده مجلس، به نظر می‌رسد که خبر ممنوعیت واردات آیفون صحت ندارد و همه‌ این ماجرا، به‌خاطر اختلال در سامانه بوده است.

مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس و عضو شواری اقتصاد، در توییت دیشب خود به مشکلاتی اشاره کرد که روند ثبت سفارش را به‌طور موقت، مختل کرده بود. او اعلام کرده که از امروز، ثبت سفارش همه نشان‌ها از سرگرفته می‌شود. او در این توییت توضیح داد که هیچ ابلاغیه‌ای از طرف وزارت صمت منتشر نشده است.

صمت| ثبت سفارش موبایل تمامی برندهای آزاد بوده و هیچ محدودیتی وجود ندارد. صمت هیچ ابلاغیه دال بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات موبایل با برندهای خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است. با رفع اختلالات ناشی از اولویت‌بندی‌های جدید از روز آینده ثبت سفارش همه نشان‌ها از سر گرفته می‌شود.

در پی اعلام این خبر، تبعات ممنوعیت واردات آیفون به‌سرعت خود را در بازار به نمایش گذاشت. قیمت آیفون افزایش پیدا کرد و بسیاری از افراد، از جمله امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل از افزایش قاچاق، افزایش قیمت، بیکاری کسب‌وکارهای فعال در حوزه آیفون و کمبود قطعات برای تعمیر، ابراز نگرانی کردند.

جواد آذری جهرمی نیز از دست‌های پشت پرده‌ای گفت که از ممنوعیت واردات آیفون نفع می‌برند. او اعلام کرد که قبلا هم افرادی برای ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون تلاش کرده بودند؛ اما قبل از اجرایی شدن آن، شرکتی خارج از روال همیشگی خود و سایر شرکت‌ها، حجم زیادی آیفون وارد کشور کرده بود.

بازار قطعا تا چند ساعت آینده به توییت جدید مجتبی توانگر، نماینده مجلس واکنش نشان خواهد داد. هنوز مشخص نیست که با اعلام این خبر توسط توانگر، قیمت‌های آیفون به همان روال قبل برمی‌‌گردد یا خیر.

سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت هم شب گذشته اعلام کرد که برای ثبت سفارش موبایل هیچ محدودیتی وجود ندارد. او همچنین اضافه کرد که سامانه در حال به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی بوده و به همین دلیل، ثبت سفارش آیفون در روزهای گذشته با مشکل مواجه شده است. سعید عباسپور توضیح داد که با رفع اختلالات، روند ثبت سفارش از سرگرفته می‌شود.

عباسپور هم در گفته‌های خود به این نکته اشاره کرد که وزارت صمت هیچ ابلاغیه و مقرراتی دال بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات موبایل با برندهای خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است.

واردات آیفون ممنوع نیست

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد توییت نمایند مجلس درباره عدم ممنوعیت واردات آیفون چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر