;
coinex

آسیب های ممنوعیت واردات آیفون ؛ حفظ منابع ارزی یا کمک به رانت و قاچاق؟ [گفتگوی تکراتو با امیر اسحاقی]

امیر اسحاقی دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل در گفت و گو با تکراتو به بسیاری از آسیب‌ های ممنوعیت واردات آیفون اشاره کرد؛ از جمله این آسیب‌ها افزایش قاچاق است.

امیر اسحاقی در گفت‌و‌گو با تکراتو به آسیب‌های ممنوعیت واردات آیفون اشاره کرد. تقریبا تمام فعالین حوزه موبایل با تصمیم ممنوعیت واردات آیفون مخالف هستند و تبعات آن را برای جامعه آسیب‌زا می‌دانند. از جمله مشکلاتی که تقریبا همه کارشناسان یک صدا بر آن تاکید دارند افزایش قاچاق گوشی‌های آیفون بعد از ممنوعیت واردات رسمی آن است.

آسیب های ممنوعیت واردات آیفون ؛ ممنوعیت به حفظ منابع ارزی کمک نمی‌کند

اسحاقی در پاسخ به این پرسش که بهانه دولت برای ممنوعیت واردات آیفون چیست پاسخ داد که این تصمیم کارشناسی شده نیست. وی در ادامه افزود: «ادعا می‌شود که این تصمیم برای صرفه‌جویی منابع ارزی و مدیریت منابع ارزی کشور است؛ اما من مطمئن هستم که صرفه‌جویی با این تصمیم رخ نخواهد داد. مصرف کالای بالای 600 دلار تقریبا 1.4 میلیارد در سال است در حوزه موبایل که تقریبا یک میلیارد دلار آن برای برند اپل است.»

آسیب های ممنوعیت واردات آیفون؛ حفظ منابع ارزی یا کمک به رانت و قاچاق؟ [گفتگوی تکراتو با امیر اسحاقی]

مشخصا این کالا اگر قرار باشد که به صورت قانونی وارد نشود بخش عمده‌ای از آن به صورت قاچاق و مسافری وارد خواهد شد. علی‌رغم آن هم که می‌گویند برای قاچاق راه حلی وجود دارد اتفاقا هیچ راه‌حلی هم ندارند.

او در خصوص آسیب‌هایی که قاچاق وارد می‌کند افزود که در‌ صورت عدم واردات رسمی یک کالای پر طرفدار آن کالا به صورت قاچاق وارد خواهد شد و ارز آن هم به صورت قاچاق خارج خواهد شد. همچنین اسحاقی توضیح داد در صورت حذف آیفون از بازار عملا بازار را تقدیم برندهای کره‌ای کرده‌ایم که این اصل رقابت در بازار را برهم خواهد ریخت.

آیفون یک کالای سرمایه‌ای است

اسحاقی درباره مسئله قرار دادن گوشی‌های آیفون در رده کالاهای لوکس گفت: «اصولا ما کالاهای موجود کشور را که در رده کالاهای پر طرفدار هستند،کالای لوکس نمی‌دانیم؛ به این خاطر که بالا بودن محبوبیت این کالاها به دلیل بالابودن کیفیت و اصالت قطعات این کالاها است. این بخش از کالاها اتفاقا جزو کالاهای سرمایه‌ای هستند.

در برندهای دیگر می‌بینیم که بعد از یک یا دو سال ارزش گوشی کم می‌شود. اما گوشی‌های آیفون با توجه به طول عمری که دارند حتی پنج یا شش سال بعد هم در بازار خرید و فروش می‌شوند. این نشان از سرمایه‌ای بودن این کالا دارد.»

قطعا پای دلالان و قاچاقچیان به بازار باز خواهد شد

اسحاقی در ادامه و در خصوص قاچاق آیفون در صورت ممنوعیت واردات آن گفت: «در فضایی که واردات رسمی ضربه می‌خورد و زنجیره توزیع و تامین موبایل مختل می‌شود، حتما پای دلالان و قاچاقچیان به بازار باز خواهد شد و آن‌ها با حیله‌های مختلف سعی می‌کنند که کالا را از مسیر غیرقانونی وارد کنند و ارز آن را هم به صورت غیرقانونی خارج کنند و حتما هم باعث ایجاد تنش و افزایش قیمت در بازار خواهند شد.»

وی تاکید کرد: «تصمیمات دولتی مخصوصا تصمیمات در دوره وزارت صمت فعلی متاسفانه بسیار متغیر و متضاد و در بسیاری از موارد کارشناسی نشده است.»

همیشه از ممنوعیت واردات ضربه خورده‌ایم

اسحاقی ادامه داد: «ما همیشه از بحث ممنوعیت واردات گروه‌های کالایی متضرر شده‌ایم؛ چه در لوازم خانگی، خودرو و … مشخصا در چنین ممنوعیت‌هایی، یک سری دلال و گروه‌هایی منفعت خواهند برد ولی قطعا این افراد در حوزه عرضه‌کنندگان تلفن همراه نیستند؛ زیرا واردکنندگان رسمی خود را درگیر چنین چالشی نمی‌کنند.»

همیشه از ممنوعیت واردات ضربه خورده‌ایم

اسحاقی در ادامه توضیح داد هر اقدامی که برای تامین منابع ارزی لازم بود را انجام داده‌اند و به توافق رسیده بودند:

در هر صورت برای مدیریت منابع ارزی تصمیم ممنوعیت واردات آیفون راه حل درستی نیست. زیرا ما توافق کردیم که تعرفه این کالا‌ها از 5 بشود 12 تا منافع دولت تامین شود. از طرفی نیز ارز نیمایی دریافتی ما که حدود 5 هزار تومان بود بشود ارز حاصل از صادرات خشکبار که عملا ارز آزاد و با قیمت کف بازار است.

از طرفی دیگر هم گفتیم درآمدی که در اینجا وجود دارد صرف صندوق حمایت از تولید گوشی میان‌رده داخلی شود و عملا ما با ممنوعیت واردات گوشی های آیفون به این صندوق هم صدمه زدیم.

بزرگ‌ترین تبعات ممنوعیت واردات آیفون عدم ارائه خدمات پس از فروش آن است

اسحاقی بسیار تاکید کرد که بزرگ‌ترین تبعات عدم واردات آیفون برای خریداران و شرکت‌ها مشکلاتی است که در حوزه خدمات پس از فروش رخ خواهد داد. وی توضیح داد:

بزرگ‌ترین تبعاتی که در این حوزه وجود دارد و من بر آن تاکید دارم حوزه خدمات پس از فروش است. در سال‌های گذشته بیش از یک میلیون دستگاه وارد شده است و همه نیازمند خدمات پش از فروش هستند. ما نمی‌توانیم قطعه بخریم زیرا برند اپل فقط در مراکز مجاز خودش ارائه خدمات می‌کند و ناچار هستیم تا گوشی‌ها را  وارد کنیم و از قطعات آنها استفاده کنیم؛ در صورت ممنوعیت نمی‌توانیم تا هجده ماه خدمات پس از فروش به مشتریان خود بدهیم؛ هم مصرف کنندگان و هم شرکت‌ها از این موضوع متضرر می‌شوند.

کلام آخر

بسیاری از کاربران و حتی وزیر ارتباطات پیشین با نظر دبیر انجمن وراد کنندگان موبایل مبنی بر آسیب‌های ممنوعیت واردات آیفون موافق هستند. دو مسئله کاملا روشن است: وارد شدن آیفون به لیست کالاهای قاچاق و عدم ارائه خدمات پس از فروش به دارندگان آیفون.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد آسیب‌های ممنوعیت واردات آیفون چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر