;
coinex

تاثیر نرخ تورم خرداد ماه بر زندگی و قدرت خرید مردم چه بود؟

نرخ تورم در کشور همواره رو به افزایش بوده و اقتصاد چند سالی است که رنگ آرامش به خود ندیده است. اما نرخ تورم خرداد ماه در پی اصلاحات ارزی، قدرت خرید را به طور بی‌سابقه‌ای کاهش داد.

آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران در خصوص شاخص قیمت مصرف‌کنندگان در خرداد ماه 1401، نشان‌دهنده ادامه مسیر افزایشی بهای کالا و خدمات است. در میان تمام اقلام، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها با بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای مواجه بوده‌اند.

نرخ تورم خرداد ماه چه تاثیری بر خانوارها گذاشت؟

خانوارهای ایرانی در خرداد ماه سال جاری نسبت به خرداد سال گذشته نرخ تورمی 52 واحد درصدی را تجربه کردند. تغییرات تورمی خرداد ماه سال 1401 نسبت به اردیبهشت این سال نیز رشدی 8.7 واحد درصدی داشته است. بر اساس این آمار، نرخ تورم در خرداد ماه در رتبه 12.2 واحد درصدی قرار دارد.

نرخ توم خرداد ماه چه تاثیری بر خانوارها گذاشت؟

آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهند که خانوارهای ایرانی در یک ماه گذشته با افزایش هزینه بالایی در خصوص اقلام خوراکی و نوشیدنی روبرو شدند. سیاست‌ اصلاحات ارز ترجیحی، خانوارهای ایرانی را در یک ماه گذشته با نرخ تورم و افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای روبرو کرد.

افزایش قیمت و نرخ تورم در مدت زمان بسیار کوتاهی، بسیاری از خانوارهای ایرانی را در تهیه بسیاری از اقلام مورد نیاز زندگی روزمره، ناتوان کرد. تنها در یک ماه گذشته، کالاهای اساسی و اقلام مصرفی افزایش قیمت بسیاری داشتند.

اصلاحات ارز ترجیحی و افزایش قیمت اقلام مصرفی و کالای اساسی در حالی صورت گرفت که دولت بر اساس وعده‌های خود موظف شده بود با پرداخت یارانه بهای اقلام مصرفی، نرخ تورم را به میزان تورم شهریور ماه سال 1400 ثابت نگاه دارد.

تاثیر تورم خرداد ماه بر دهک‌های مختلف جامعه چگونه بوده است؟

طی تورم اخیر، دهک‌های اول و آخر جامعه با افزایش نرخ مواجه بوده‌اند. در تقسیم‌بندی دهک‌ها، اولین دهک کم‌برخوردارترین و آخرین دهک‌ها جزو دهک‌های برخوردار هستند.  در گزارش خرداد ماه مرکز آمار ایران در خصوص میزان تاثیر تورم بر دهک‌های مختلف جامعه آمده:

دهک دهم با 8٫4 واحد درصد کمترین و دهک دهم با 19٫5 واحد درصد متحمل بیشترین تورم در اقلام مصرفی بوده‌اند.

تاثیر تورم بر دهک‌های مختلف جامعه چگونه بوده است؟

در طول خرداد ماه دولت بر اساس شکل دهک‌بندی موجود، یارانه‌ها را پرداخت می‌کند. دولت تصمیم دارد برای افراد مشمول در سه دهک اول ماهانه 400 هزار تومان و برای شش دهک درآمدی باقی‌مانده ماهانه 300 هزار تومان یارانه پرداخت کند.

دولت اظهار می‌کند که با پرداخت یارانه و اقدامات خود تورم را تحت کنترل دارد؛ اما در بطن جامعه، نشانی از «تحت کنترل» بودن دیده نمی‌شود. در شرایط تورمی کنونی اختلافی 11/1 درصدی در میان برخورداترین و کم برخوردارترین دهک‌های جامعه وجود دارد.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره نرخ تورم خرداد ماه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر