;
coinex

ارزهای دیجیتال، منبع درآمدی زودبازده یا سرمایه گذاریی بلند مدت؟ [مصاحبه اختصاصی تکراتو با کارشناسان]

ارز های دیجیتال در چند سال اخیر جایگاه مهم‌تری در زندگی افراد پیدا کرده‌اند. برخی افراد ارزها را به امید سودهای دراز مدت هولد می‌کنند و برخی دیگر،‌ با ترید روزانه، مخارج و امورات خود را می‌گذرانند. اما آیا می‌توان ارزهای دیجیتال را پس‌انداز کرد تا پشتوانه‌ای باشد برای دوران بازنشستگی؟

رمزارز، بلاکچین، بیت کوین و… دیگر واژه‌هایی بیگانه برای افراد جامعه نیستند. حتی کسانی که در بازار و صنعت ارزهای دیجیتال فعالیت نمی‌کنند نیز این روزها با این اصطلاحات آشنا هستند. بخش بزرگی از جامعه، زندگی عجین‌تر و درهم تنیده‌تری با مفهوم رمزارز و بلاکچین دارند. بسیاری از افراد امروزه در کشور خودمان بخشی از درآمد و یا حتی کل درآمد خود را از طریق رمزارزها کسب می‌کنند.

این کسب درآمد و نزدیکی جامعه با مفهوم رمزارزها، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا می‌توان به رمزارز به عنوان پشتوانه‌ای برای آینده اندیشید؟ تکراتو برای پاسخ به این پرسش با کارشناسان و صرافی‌های فعال در حوزه رمزارزها گفت و گو کرده است.

پس انداز رمزارزها قواعد و شروط خاص خود را دارد

یک کارشناس حوزه رمزارزها که نخواست نامش منتشر شود، ضمن تاکید بر اینکه رمزارزها قابل پس انداز هستند گفت: «سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها نیز مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری شروط مخصوص به خود را دارد. وی در ادامه تاکید کرد که افراد نباید در بازار کریپتو خریدهای احساسی کنند.» وی افزود:

اگر فردی به دنبال پس انداز رمزارزها برای دوره  بازنشستگی خود باشد بهتر است به دنبال گزینه‌های امن و مطمئن برود و از رفتار هیجانی در خریدهای خود پرهیز کند.

پس انداز رمزارزها قواعد و شروط خاص خود را دارد

وی در ادامه بیت‌کوین را به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال قابل اعتماد معرفی کرد و گفت:

«شت کوین‌ها در کوتاه مدت فرد را به سود می‌رسانند؛ اما بنا بر ماهیتشان نمی‌توان به آنها با نگاه بلند مدت نگریست. اما بیت‌کوین در سال‌های گذشته خود را ثابت کرده و اگر رشد بیت کوین را در چند سال گذشته در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که گزینه امنی برای سرمایه‌گذاری است.»

او در ادامه برای داشتن یک سرمایه‌گذاری خوب در دنیای رمزارزها به عنصر زمان اشاره کرد و تاکید کرد افراد نباید تحت تاثیر فومو و هیجان بازار خرید کنند.

افراد باید صبور باشند و در زمانی که بازار به کف خود می‌رسد و همه در حال فرار هستند بتوانند خرید خوبی انجام دهند.

وی همچنین تاکید کرد که افراد برای سرمایه گذاری، صرافی‌های مطمئن ایرانی که دارای پشتوانه مالی هستند را انتخاب کنند؛ زیرا همیشه احتمال بلوکه شدن اموال ایرانیان در صرافی‌های خارجی وجود دارد.

مدیر انجمن بلاکچین: پس انداز و سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها دو مفهوم جداگانه هستند

عباس آشتیانی دبیر انجمن بلاکچین ایران ورود به بازار رمزارزها را به دو صورت بیان کرد. وی به این موضوع اشاره کرد که پس انداز بخشی از درآمد افراد است که از آن سودی حاصل نمی‌شود؛ اما سرمایه‌گذاری بخشی است که سود آن را می‌توان دریافت کرد.

پس انداز رمزارزها کار مطمئنی است؟ [گفت و گوی تکراتو با صرافی‌ها و کارشناسان رمزارز]

آشتیانی در ادامه توضیح داد: «حوزه رمزارزها حوزه‌ای است که نوسانات بسیار بالایی دارد. رمزارزها آینده بسیار درخشانی دارند و از سویی دیگر، ریسک‌های خاصی در نگهداری و شناخت دارایی صحیح دیجیتال برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. افراد با توجه به سرمایه‌گذاری مالی و پروفایل ریسک‌پذیری خود بخشی از سرمایه زندگی خود را در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

وی گفت:

توصیه ما این است که هرگز بیشتر از ده درصد از پول پس‌اندازی خود را وارد حوزه‌ای که دارای نوسانات شدید است وارد نکنید.

محمد آقامیری از نوبیتکس: رمزارزها به خودی خود ارزشمند نیستند

مسئله دیگری که در خصوص رمزارزها مطرح می‌شود، چگونگی ارزش‌گذاری رمزارزها است. محمد آقامیر از صرافی نوبیتکس، در خصوص ارزش رمزارزها به خبرنگار تکراتو گفت:

رمزارزها به خودی خود ارزشمند نیستند بلکه فلسفه پشتیبان و همینطور ایده‌ها و کاربردی که در دنیای آینده خواهند داشت آنها را  ارزشمند می‌کند. لذا سرمایه‌گذاری روی رمزارزهایی که با هدف و کاربرد درستی تعریف و ایجاد شده‌اند، کاملا کار هوشمندانه‌ای است.

پس انداز رمزارزها کار مطمئنی است؟ [گفت و گوی تکراتو با صرافی‌ها و کارشناسان رمزارز]

وی در ادامه توضیح داد: «غالب رمزارزهای فعلی چنین شاخصه‌هایی را ندارند. البته مواردی هم که با چنین شاخصه‌هایی ایجاد می‌شوند باید مسیر رشد و بلوغ درستی را در پیش بگیرند تا در بازار رقابتی در مقابل رقبا با ایده‌های نوین بتوانند ماندگار باشند.»

وی در ادامه با بیان یک مثال توضیح می‌دهد: «پروژه لینک به عنوان اوراکل یا رابط اطلاعات درون و برون شبکه‌ای، با شناخت درست مسئله، هدفمند و کاربردی طراحی شده و تا الان هم در مقایسه با رقبای خودش توانسته همواره پیشگام باشد. چنین پروژه‌هایی آینده روشنی را به شرط ادامه مسیر می‌توانند داشته باشند.»

وی در آخر توضیح داد: «البته این به هیچ وجه توصیه به سرمایه‌گذاری نیست چرا که هر پروژه موفقی هم می‌تواند در ادامه مسیرش موفق نباشد یا در مقابل رقبا شکست بخورد. رصد چنین مواردی کاملاً به عهده فردی است که به این فضا به چشم فرصت برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند.»

امید علوی: رمزارزها برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب هستند

سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت و دسترسی به دارایی‌های پس‌انداز شده، موار دیگری هستند که امید علوی عضو انجمن بلاکچین ایران در مورد آن توضیح داد:

برای اینکه بدانیم چه طور می‌شود پس‌انداز کرد ابتدا باید بدانیم پس انداز کردن چیست. پس‌انداز به معنای نگه داشتن دارایی پول برای استفاده‌های اضطراری است. این بسیار اهمیت دارد که جنسی از دارایی را پس‌انداز کنیم که به سرعت بتوانیم از آن استفاده کنیم.

امید علوی: رمزارزها برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب هستند

وی ادامه داد: «بر این اساس رمز ارزها برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت خوب هستند؛ اما برای اینکه هر لحظه بتوانیم آنها را نقد کنیم گزینه خوبی نیستند. برای مثال اگر کسی پس‌انداز خود را روی قیمت 40 هزار تا تبدیل به رمز ارز کند، ممکن است در شرایط نزولی رمز ارزها که امروز شاهد آن هستیم با ضرر مواجه شود.»

پس محل خوبی برای پس‌انداز نیستند اما محل خوبی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند.

فرازد وجیهی از آرون گروپس: شکی برای سرمایه گذاری نداشته باشید

وجیهی از کارگزاری آرون گروپس در خصوص ریزش بازار در چند مدت گذشته و سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو توضیح داد و گفت:  در یک کلمه شکی برای سرمایه‌گذاری در این بازار نداشته باشید. اکنون که بازار در حال ریزش است و مطمئنا ریزش بیشتری هم وجود خواهد داشت، فرصت خوبی برای سرمایه گذارها در بازار کریپتو خواهد بود. البته باید این را در نظر داشت که سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌گیرید،در محدوده زمانی شش ماه تا یک سال به سود خواهد رسید.

وی در ادامه در خصوص متقلبین بازر کریپتو توضیح داد وگفت:

نکته دیگری که وجود دارد حجم زیاد تقلب در بازار کریپتو است. البته بسیاری از این متقلبین در اصلاحات قیمت و ریزش اخیر، در حال هرس شدن و از بین رفتن هستند.

وی در ادامه توضیح داد: «اگر این سیستم را به مانند یک انسان در نظر بگیریم کریپتو عضوی است که دچار شرایط نسبتا عجیبی شده است و باید حتما اصلاح شود. البته در ریزش قیمت اخیر همین اتفاق نیز می‌افتد. در کل آینده روشنی برای کریپتو پیش بینی می‌شود اما نه دیگر به آن صورتی که در گذشته بود و به صورت چند هزار درصدی رشد پیدا می‌کرد. زیرا دولت ها وارد این مارکت شده‌اند و بازار شرایط  ثابت‌تری پیدا خواهد کرد.»

کلام آخر

چند وقتی است که بازار رمزارزها نزولی شده و روزهای متزلزلی را می‌گذراند. با بررسی  بازار متوجه می‌شویم که شاخص ترس و طمع نیز افزایش یافته و این موضوع خود نشانگر آشفتگی در بازار است.

همه این مسائل، سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها را با شک و تردید مواجه می‌کند. اما این را نیز باید در نظر داشت که بازار رمزارزها نیز مانند هر بازار دیگری دچار افت و خیز می‌شود. به نظر می‌رسد اگر با آگاهی و رعایت نکاتی که کارشناسان این حوزه مطرح می‌کنند، رفتار هوشمندانه‌ای برای ورود به حوزه در پیش گرفته شود، ضرری متوجه افراد نخواهد شد.

نظر شما درباره پس انداز رمزارزها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر