;
coinex

نقد فیلم تاپ گان 2 (Top Gun Maverick) ؛ یادآوری داستان 36 سال گذشته

فیلم تاپ گان 2 یکی از جدیدترین فیلم‌هایی است که روی پرده‌های سینما رفته و توانسته نظرات بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. با نقد فیلم تاپ گان 2 همراه ما باشید.

فیلم تاپ گان 2 از جدیدترین و پرطرفدارترین فیلم‌های اکشن این روزهاست. به همین دلیل هم ما تصمیم گرفتیم در این نوشتار از تکراتو، به نقد فیلم تاپ گان 2 بپردازیم. پس اگر شما هم نام این فیلم را شنیده‌اید، حتماً تا پایان  با بررسی این اثر همراه ما باشید. با مطالعه این نوشتار، می‌توانید درک بهتری از این فیلم داشته باشید و اگر هم آن را تماشا کرده‌اید، می‌توانید تصمیم خود را برای دیدن یا ندیدن آن نهایی کنید.

این فیلم که دنباله تاپ گان ۱ است، بعد از تقریباً ۳۵ سال مجدداً ساخته و عرضه شد و توانست نظر اغلب منتقدان و حتی مخاطبان را به سمت خود جلب کند. مهم‌ترین بازیگران این فیلم تام کروز، مایلز تلر و جنیفر کانلی به شمار می‌روند. افراد زیادی به دلیل علاقه خود به تام کروز که نقش اصلی این فیلم است، آن را تماشا می‌کنند. اگر شما هم به این بازیگر علاقه دارید، به احتمال زیاد جذب این فیلم زیبا خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فیلم تاپ گان ۲ تا انتها ما را همراهی بفرمایید.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم دکتر استرنج در چند جهانی جنون ؛ فیلمی ترسناک از مارول

نقد فیلم آنچارتد (Uncharted) با بازی تام هالند و مارک والبرگ

نقد فیلم تاپ گان 2

فیلم تاپ گان: ماوریک که نشان از داستان پیت میچل می‌دهد، بعد از بیش از ۳۵ سال دوباره وارد میدان می‌شود. بعد از تمام سال‌هایی که پیت در نیروی دریایی کار می‌کرد، همچنان به‌عنوان کاپیتان مشغول به کار است و همین عنوان را ادامه می‌دهد. او یکی از بهترین و بااستعدادترین خلبان‌های جنگنده‌ای است که کار می‌کند هنوز هم می‌تواند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

نقد فیلم تاپ گان 2

در همین حین، در نقد فیلم Top Gun: Mavrick مشاهده می‌کنیم که سیاست‌های موجود در ایالات متحده سرشار از خیانت است و ماوریک می‌تواند هر چیزی باشد، به‌جز این‌که یک سیاستمدار باشد. او آن‌قدر در کار خود حرفه‌ای است که حتی در حضور افراد حرفه‌ای و مافوق خود هم می‌تواند با یک پوزخند، حرفه خود را به نمایش بگذارد. مثل همیشه، او عالی است.

همان طور که تاکنون متوجه شدید، این فیلم در ژانر اکشن عمل می‌کند و می‌تواند تا حد زیادی هیجان‌انگیز باشد. ازاین‌رو، اگر به این نمونه فیلم‌ها علاقه دارید، می‌توانید سری به لیست بهترین فیلم‌های اکشن 2022 بزنید که طرفداران زیادی دارند. به‌طورکلی، بهترین فیلم‌های اکشن جهان هم می‌تواند فیلم‌های این ژانر در سراسر جهان را به شما معرفی کند.

همان طور که پیش‌ازاین هم در نقد فیلم تاپ گان 2 گفتیم، تام کروز به‌عنوان نقش اصلی این فیلم به ایفای نقش می‌پردازد. این بازیگر تاکنون فیلم‌های بسیاری را بازی کرده است. اگر می‌خواهید با این فیلم‌ها بیشتر آشنا شوید، می‌توانید سری به لیست بهترین فیلم‌های تام کروز بزنید و با 18 مورد از محبوب‌ترین و مشهورترین فیلم‌های او آشنا شوید. با ادامه نقد فیلم Top Gun: Mavrick همراه ما باشید.

نقد فیلم تاپ گان 2

بررسی فیلم Top Gun: Mavrick

علاوه بر تام کروز که به زیبایی به ایفای نقش در این فیلم می‌پردازد. اد هریس را نیز در این فیلم مشاهده می‌کنیم که تاکنون موفق به بازی در فیلم‌های متنوعی شده است. همچنین خوب است بدانید که او سابقه بسیار درخشانی در فیلم‌های این‌چنینی دارد. به نظر می‌رسد که او قصد دارد به پیت بگوید که بازی رو به اتمام است و دیگر کاری از دست او برنمی‌آید. به لطف فناوری‌هایی که جدیداً به وجود آمده‌اند، نسل افرادی که مانند او بتوانند پرواز کنند، کاملاً از بین رفته‌اند.

باتوجه‌به سکانسی که در بالا ذکر کردیم، شاید برخی از افراد گمان کنند که این فیلم قصد دارد به بررسی نیروی هوای آمریکا در زمانی بپردازد که آن‌ها  با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین، با یکدیگر به جنگ می‌پرداختند. این در حالی است که باید منتظر سکانس بعدی باشیم که بفهمیم این‌گونه که فکر می‌کنیم، نیست. پیت هنوز هم کارهایی دارد که انجام دهد که آن هم یک شغل تدریس رسمی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

بازیگران فیلم تاپ گان 2

نکته جالبی که درباره نقد فیلم تاپ گان 2 باید بدانید، این است که بسیاری از افراد می‌گویند که بیشتر از این‌که این فیلم بخواهد به بررسی خلبان‌های جنگی بپردازد، قصد دارد بازیگران و ستاره‌ها را به ما نشان دهد. زیرا همان طور که گفتیم، تام کروز در این فیلم نقش اصلی بوده و به‌عنوان یک آواتار عمل می‌کند. تماشای این فیلم جذاب مانند این است که شما 37 قسمت از سریال دره سیلیکون (Silicon Valley) را به‌صورت یک‌جا تماشا کرده باشید، بدون این‌که حتی از روی مبل بلند شوید. اما آیا واقعاً به فیلم‌های این‌چنینی نیاز است؟

نقد فیلم تاپ گان 2

موضوع دیگری که باید در نقد فیلم تاپ گان ماوریک باید به بررسی آن بپردازیم، کارگردانی آن است. این فیلم را جوزف کوشینسکی کارگردانی کرده و توانسته به‌خوبی تهاجم را به نمایش بگذارد. این کارگردان مشهور و موفق، پیش‌ازاین فیلم ترون: میراث (Tron: Legacy) را نیز کارگردانی کرده و سابقه درخشانی در این حوزه دارد. به همین دلیل هم ساخت چنین فیلم جذابی از این کارگردان چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

برخی از افراد گمان می‌کنند که شاید تام کروز نتواند به‌خوبی این نقش را ایفا کند؛ زیرا سن او بالا رفته و طبعاً نمی‌تواند مانند جوانی جذاب و زیرک باشد. این در حالی است که آن چیزی که مشاهده می‌کنیم، خلاف این حرف است. با این‌که تام کروز در آستانه 60 سالگی است، همچنان مانند پسری که در دهه 1980 بود، زیرک، جذاب و باهوش است و می‌تواند از خود فردی ماهر را به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم جیغ (Scream)

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

بررسی دو نسخه فیلم Top Gun

در فیلم تاپ گان 1 که در سال 1986 پخش شد و تونی اسکات آن را کارگردانی کرد، پیت همچنان در تلاش بود تا بتواند در میان رقابت‌های برنامه Top Gun موفق و برنده شود. حتی در این راه، او از مربی خود، چارلی (با هنرمندی کلی مک گیلس) نیز کمک گرفت و کسانی مانند افسر ردیابی خود، گوس (آنتونی ادوارد) و برخی از دوستان خود را از دست داد.

نقد فیلم تاپ گان 2

در نقد فیلم تاپ گان 2 مشاهده می‌کنیم که این فیلم زمانی عرضه شد که رونالد ریگان (Ronald Reagan) رئیس جمهور آمریکا بود و در آن زمان هم جنگ سرد به اوج خود رسیده بود. بااین‌حال، باز هم نمی‌توان تاپ گان را یک فیلم جنگی به شمار آورد. به‌طورکلی، می‌توان این‌گونه گفت که این فیلم، نوعی فیلم اسپرت و ورزشی بود که برای جذابیت بیشتر، از تجهیزات جنگی نیز کمک گرفته بود. این فیلم، درباره گروهی از افراد بود که درباره مسائل مختلفی با یکیدگر صحبت می‌کنند و در تلاش هستند تا از یکیدگر پیشی بگیرند.

اغلب توضیحاتی که در بالا ارائه کردیم، مربوط به فیلم تاپ گان 1 بود که در سال 1986 منتشر شد. این در حالی است که وقتی به نقد فیلم Top Gun: Mavrick می‌رسیم، متوجه می‌شویم که زمانه تا حد زیادی تغییر کرده و از سال 1986 تاکنون با موضوعات دیگری مواجه بوده‌ایم. در حال حاضر، پیت به‌عنوان یک مربی در حال کار بوده و برای این‌که بتواند گروهی از افراد جوان را آموزش دهد، به پایگاه دریایی جزیره شمالی فراخوانده شده و باید به آنجا رود.

کسانی که پیت آموزش آن‌ها را بر عهده دارد، باید برای یک مأموریت خطرناک آماده باشند و به همین دلیل هم پیت باید تمام موضوعات مهم را به آن‌ها یادآور شود. تفاوت دیگری که تاپ گان: ماوریک با نسخه 35 سال پیش خود دارد، این است که این فیلم جدید نسبت به قبلی، تحرک بیشتری دارد و حتی برخی از خلبان‌ها نیز خشمگین‌تر شده‌اند. همچنین افراد بیشتری را وارد این فیلم کرده‌اند و تنوع خلبان‌ها افزایش پیدا کرده است.

نقد فیلم تاپ گان 2

انتشار تاپ گان 2 بعد از 35 سال انتظار

شاید برخی از افراد در نقد فیلم تاپ گان ماوریک بگویند که وقفه طولانی میان نسخه اول و دوم موجب دلسردی مخاطبان شده است. این در حالی است که بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که این وقفه طولانی را می‌توان به فال نیک گرفت. زیرا در این زمان، فیلم‌نامه‌نویسان وقت کافی داشتند تا بتوانند به تمام بخش‌های فیلم پرداخته و فیلم‌نامه‌ای بی‌عیب‌ونقص از خود ارائه دهند. ایرن کروگر، اریک وارن سینگر و کریستوفر مک‌کوری فیلم‌نامه‌نویسان این فیلم جذاب بودند.

در دهه‌های اخیر، پیت مبارزات زیادی داشته و در جنگ‌هایی مانند بوسنی و عراق هم شرکت کرده است. علاوه بر این، وی در این مدت با پنی بنجامین (جنیفر کایلی) نیز در ارتباط بوده و رابطه‌ای عاشقانه داشته است. اما در حال حاضر، پنی بنجامین در یک‌بار در نزدیکی پایگاه مشغول به کار است و به طور اتفاقی، با یکدیگر ملاقات می‌کنند و یک جرقه قدیمی دوباره زده می‌شود.

اکنون پنی یک دختر نوجوان دارد (لیلیانا رای) که ماوریک پدر او نیست. در این میان، در نقد فیلم تاپ گان ماوریک مشاهده می‌کنیم که پیت تا حد زیادی خسته است و درعین‌حال، حالتی از بدبینی و احساساتی بودن را در خود دارد.

نقد فیلم تاپ گان 2

همان طور که مشاهده کردید، موضوعات زیادی در تاپ گان 2 وجود دارند که می‌توانند شما را به یاد نسخه قبلی آن بیندازند. از دیگر مواردی که از گذشته به یادگار مانده‌اند، روستر (با هنرمندی مایلز تلر) است که تا حد زیادی در حرفه خود ارتقا داشته و همچنین مواظب رقیب سابق خود نیز است. از سوی دیگر، برخی می‌گویند که ظاهر کوتاهی که از وال کیلمر مشاهده می‌کنیم هم می‌تواند بسیار جذاب باشد.

حالا که در نقد فیلم تاپ گان 2 صحبت از کیلمر شد، خوب است بدانید که این بازیگر بعد از این‌که به سرطان حنجره مبتلا شد تاکنون، فیلم‌های زیادی بازی نکرده و زیاد روی پرده نرفته است. البته او تنها در مستند وال 2022 شرکت داشته است. به همین دلیل هم دیدن وال کیلمر و تام کروز در کنار یکدیگر، می‌تواند برای ما بسیار جذاب باشد و اغلب مخاطبان به این موضوع واکنش مثبت نشان دادند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم ماتریکس 4 (The Matrix Resurrections)

نقد فیلم ماشین مرا بران (Drive My Car)

درگیری با دشمنان

در قسمت اول تاپ گان، نشان از درگیری‌های ابرقهرمانی می‌دهد. این درگیری‌ها، دشمنی‌های دنیای واقعی را به نمایش می‌گذاشت و اتفاقات مرگباری به وقع می‌پیوندد. در این قسمت جدید، در نقد فیلم Top Gun: Mavrick مشاهده می‌کنیم که درگیری‌ها با یک دشمن ناشناس به وقوع می‌پیوندد و در این میان، از هواپیماهای فوق پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند. این هواپیما در حال ساخت یک مرکز تأسیساتی غیرمجاز در منطقه کوهستانی است.

نقد فیلم تاپ گان 2

همان طور که گفتیم، دشمن آن‌ها در این درگیری‌ها کاملاً ناشناس است و از آن‌ها با نام «دشمن» یاد می‌شود و این موضوع تا حد زیادی عجیب به نظر می‌رسد. زیرا هیچ‌کس نمی‌داند که آن‌ها با چه کسی یا چه چیزی در جنگ هستند؟ طالبان، نتفلیکس و یا کووید؟

در نقد فیلم تاپ گان 2 مشاهده می‌کنیم که این موضوع اهمیت چندانی ندارد؛ چیزی که مهم است، این بود که افراد در حال مبارزه با افرادی هستند که نمی‌شناسند و تصویر آن‌ها اصلاً در هواپیما مشخص نیست. همچنین در این فیلم مشاهده می‌کنیم که این فیلم قصد ندارد به بررسی رابطه موضوعات جغرافیایی و سیاست بپردازد.

یکی دیگر از موضوعات مهم دیگری که در نقد فیلم Top Gun: Mavrick مشاهده می‌کنیم، سکانس‌های پرهیجان و پرتنشی است که توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب می‌کند. این سکانس‌ها قصد دارند نشان دهند که پرواز، بخش مهمی از هیجان‌های موجود در سینما به نظر می‌رسد که برای افزایش جذابی آن را بکار می‌برند و از ابتدا موردتوجه فیلم‌سازان قرار گرفته بود.

البته در این میان، موضوع دیگری در نظر منتقدان آمد که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم. آن‌ها می‌گویند که علی‌رغم جریان‌های احساسی و خطرات فیزیکی که ماوریک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، موضوعات دراماتیک کمتر به چشم می‌آید. منظور از وقایع دراماتیک، حرفه، زندگی عاشقانه و خاطره ماوریک از دوست مرده خود است.

نقد فیلم تاپ گان 2

جریان‌های احساسی موجود در فیلم

با وجود تفاوت‌هایی که در بین نسخه قدیمی و جدید تاپ گان مشاهده می‌کنیم، شباهت‌هایی هم وجود دارد. برای مثال، خلبان‌ها در ابتدا نمایش‌هایی از اولین فیلم را نشان می‌دهند و همچنین جنگ میان روستر و ماوریک هم مانند گذشته، تکرار می‌شود. علاوه بر این، نشانی از اجراهای به‌یادماندنی مشاهده می‌کنیم که شامل کسانی مانند بشیر صلاح‌الدین و مونیکا باربارو است.

حتی در نقد فیلم تاپ گان 2 می‌گویند که در برخی مواقع، کوشینسکی قصد دارد بخش‌های زیبایی‌شناختی فیلم دهه 80 را مجدداً به نمایش بگذارد. درحالی‌که این وقایع زیبا را به‌روز کرده، تا حد زیادی موفق بوده است و تاپ گان با ظرافت این موضوعات را به نمایش می‌گذارد. چیزی که او قصد دارد در فیلم خود به نمایش بگذارد، موضوع و داستانی ساده، بدون زرق‌وبرق و مستقیم است. این موضوعات را می‌توان در آثار نویسندگانی مانند اسکات، بردار او ریدلی، جیمز کامرون و یا مایکل بی مشاهده کرد.

باوجود تمام موضوعات مثبتی که درباره این فیلم وجود دارد، شاید برخی از افراد بگویند که این فیلم چندان فیلم خوبی نیست. دلیل این موضوع هم آن است که آن‌ها باور دارند که این فیلم، تا حد زیادی سخت و شاید بی‌معنی باشد و درعین‌حال، می‌تواند برای بسیاری از افراد لذت‌بخش باشد. اما به دلیل این‌که این فیلم از گذشته افراد زیادی را به خود جلب کرده است، شمار زیادی از مخاطبان را از گذشته با خود به همراه داشت. زیرا برخی از افراد می‌گویند که آن‌ها تقریباً به‌اندازه ماوریک سن دارند!

نقد فیلم تاپ گان 2

کلام آخر

نقد فیلم تاپ گان 2 یکی از موضوعات مهمی است که ما در این نوشتار از تکراتو، به بررسی آن پرداختیم. این موضوع می‌تواند برای شما و سایر افراد بسیار جذاب باشد. زیرا همان طور که گفتیم، با مطالعه نقد فیلم تاپ گان 2 می‌توانید مطمئن شوید که آیا این فیلم ارزش دیدن دارد یا خیر. اگر هم آن را به‌تازگی تماشا کرده‌اید، مطالعه این جستار می‌تواند در درک بهتر آن به شما کمک شایانی کند.

سؤالات متداول

نمرات منتقدان به فیلم تاپ گان 2 چگونه بود؟

این فیلم به‌طورکلی، توانست تا حد زیادی نظر منتقدان را به خود جلب کرد. در این میان، در وب‌سایت راتن تومیتوز این فیلم توانست امتیاز 8.3 از 10 را از آن خود کند. همچنین این فیلم در وب‌سایت راتن تومیتوز، توانست امتیاز 79 از 100 را کسب کند.

آیا فیلم تاپ گان 1 جذاب‌تر بود یا نسخه دوم؟

نمی‌توان دقیق گفت که کدام مورد بهتر بود. زیرا همان طور که می‌دانید، تاپ گان 2 نسخه دوم و ادامه‌دهنده مورد اول بود و با یکدیگر، ترکیب خوبی از خود نشان دادند. اما برخی از افراد می‌گویند که نسخه دوم کمی ضعیف‌تر به نظر می‌رسید.

بیشتر بخوانید:

منبع: nytimes

نظر شما درباره نقد فیلم تاپ گان 2 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    شدیدا فیلمه لذت بخشیه. اگر نگیم شاهکاره سینمای جنگی/هوایی پر بیراه نگفتیم، هم نسخه اول و هم این نسخه. اما…
    هالیوود سالهاست از طریق سینما و بلندپروازی، دشمنان رو از میدان به در کرده.
    99 درصد مخاطبها دشمن رو در این فیلم به ایران تعبیر کردن که غیر از این هم نمیتونه باشه.
    کاملا به همه دنیا القا کردن که ما براحتی میتوانیم به عمقِ خاک دشمن پرواز کنیم و تاسیسات اتمیه اون رو براحتی در دو دقیقه و 30 ثانیه نابود کنیم و به سلامت برگردیم. خجالت کشیدن که تایم رو به زیر دو دقیقه کاهش بدن، اگر هم میشد دریغ نمیکردن.
    حتی ما میتوانیم در عُمقِ خاک اون کشور عملیات کرده و دو نفری با چتر فرود آمده و مسابقه دوی صد متری اجرا کنیم و از ولوله و حراس در فرودگاهه تا دسته موشکهای تاماهاک خورده، نهایتِ استفاده رو ببریم و با حرکاته زیرپوستی، به آشیانه سالم مانده از اصابتِ موشک برویم و F14 تامکت را در آرامشِ کامل به پرواز دربیاریم و بگریزیم.
    کاملا میشه نتیجه گرفت که آمریکا در تمامه فیلمهای جنگی ای که تا الان ساخته و در اون با دشمنانی جنگیده، تماما از همین شیوه های (احمق و کور قلمداد کردنه) دشمن برای ساخت فیلم بهره برده.
    افرادِ زیادی در دنیا هستند که مغمومِ قدرتِ آمریکا شدن و تاثیر پذیریه فراوانی از قدرته نظامیه آمریکا در سینمای هالیوود دارند و اون رو شدیدا نزدیک به میدان عمله واقعی تصور میکنن.
    من نمیگم آمریکا چنین قدرتی نداره، حتی هزاران برابر بیشتر از این قدرت رو برخورداره.
    من مشکلم با خر و گاو فرض کردنه دشمنه که اینقدر ساده و سریع شکستش میده.
    اواخره فیلم بطور احمقانه ای با دو تا شکلک و ادا اطفار، دو جت جنگنده ای که به قوله خودشون نسلِ پنجمی هستن رو فریب میدن.
    در میدانِ نبردِ واقعی فرصت به ادا و اطفار میرسه آیا؟
    در مجموع در دنیای سینما، بنظرم ایراد به حساب نمیاد و بیشتر به شیوه فیلمسازیشون مربوطه و در آخر هرطور که عشقشون بکشه میسازن.
    با سپاس

    پاسخ

    مکانی که نیروگاه اتمی در اون قرار داره کاملا مبهمه…جنگنده های نسل پنج… شکل طبیعی از نوع درخت ها و برفی که رو زمینه..کاملا مشخصه منظور کشور روسیه است…تا اینکه یه تامکت در پایگاه همه ی این نظریات و بهم میریزه..
    من فکر میکنم این فیلم هر دو کشور و نشانه گرفته….روسیه و ایران..

    پاسخ

    اول بگم اصلا باور نمیکنم تام کروز همچین فیلم مسخره ای بازی کرده باشه..!! ببسیار کلیشه ای و سطحی بود. اصلا با چیزی که تبلیغ میکردن همخوانی نداشت. سناریو نویس و کارگردان حتی به خودشون زحمت ندادن کیم در مورد ایران و شرایط جغرافیایی و آب و هوا و پوشش گیاهی و..تحقیق کنن! خلبانهای ایرانی هم که همه ببو گلابی نشون دادن…!! یعنی یه چیزی مسخره و اغراق آمیز در حد فیلم بچگانه 300 بود.
    یک فیلم پاپکورنی درجه سه که بدرد تفکر بچگانه تماشگر سطحی میخوره و بس

    پاسخ

    اومدم بنویسم که نظر جنابعالی رو دیدم
    خیلی با دقت ریزبینانه دیدید
    و نظرتون کاملا درسته دوست عزیز

    پاسخ

    فیلم هندی از این بهتره
    تخیلی در حد اعلی

    پاسخ

    به نظر من نکاتی در این نقد ناقص است اول اینکه دشمن نامشخص مجهز به ۳ فروند جنگنده نسل پنجمی سوخو۵۷! هستند و که میدونیم فقط دست روسیه هست نکته بعدی وجود اف۱۴ تامکت در دست دشمن است که اونم فقط در اختیار ایران است در فیلم جنگنده های سوپر هورنت حمله را شروع میکنند اول اینکه اف۱۴ مذکور فقط مسلح به دو موشک سایدوایندر و‌توپ جنگنده هست و مثل تاپ گان یک اثری از سلاح برتر اف۱۴ یعنی موشک فینیکس نیست سایدوایندر ها احتمالا مدل ال هستند چون سوخو ها به راحتی ازشون فرار میکنند در نهایت دو سوخو با مسلسل تامکت مشکوک از بین میروند و در نقد ها هیچ صحبتی ار این مساله نشده

    پاسخ