;
coinex

تولید تراشه های 3 نانومتری سامسونگ آغاز شد

طبق اخبار منتشر شده از هفته آینده تراشه های 3 نانومتری سامسونگ آغاز خواهد شد و این بدان معنا است که سامسونگ گام بزرگی در تولید تراشه برداشته است.

در حال حاضر تنها دو کمپانی مستقل وجود دارد که قادر به تولید تراشه‌های پیشرفته هستند. این شرکت‌ها عبارت هستند از کمپانی TSMC و Samsung Foundry که طرح‌های تراشه‌های ایجاد شده توسط شرکت‌های دیگر را می‌گیرند و تراشه‌های واقعی را از روی آن طرح می‌سازند. خبرها حاکی از آن است که کمپانی TSMC و سامسونگ، هر دو در حال کار بر روی ساخت تراشه‌ها با استفاده از گره‌های فرآیند 3 نانومتری خود هستند. حالا ممکن است خبر تولید تراشه های 3 نانومتری سامسونگ رقبای دیگر را نیز حرکت درآورد.

بیشتر بخوانید: بهترین تراشه موبایل 2021

از تراشه های 3 نانومتری سامسونگ چه می‌ دانیم؟

هر چه گره فرآیند استفاده شده در تولید تراشه ها کوچکتر باشد، تعداد ترانزیستورهای موجود در داخل یک تراشه بیشتر است. این بسیار فاکتور مهمی در تولید این تراشه محسوب می‌شود. زیرا هر چه ترانزیستورهای بیشتری در یک تراشه به کار رفته باشد، آن تراشه قدرتمندتر و کارآمدتر خواهد بود.

هر دو سال یا بیشتر، گره فرآیند کوچکتر می‌شود و ترانزیستورهای بیشتری در یک مدار مجتمع قرار می‌گیرند. این همان “قانون مور” معروفی است که شاید درباره آن شنیده باشید و نامش را از نام گوردون مور، بنیانگذار نیمه هادی اینتل و فیرچایلد گرفته است.

از تراشه های 3 نانومتری سامسونگ چه می‌ دانیم؟

به یاد داشته باشید، این یک قانون واقعی نیست و از آنجایی که اجزای کوچکتر و کوچکتر ساخته می‌شوند، دیگر نمی توان روی این “مشاهده” به طور کامل برای دو برابر کردن تعداد ترانزیستورها در هر سال حساب کرد.

با این تفاسیر، با گذشت زمان، می‌توانید ببینید که چگونه “قانون مور” افزایش باورنکردنی در قابلیت‌های پردازش را سال‌ها پیش بینی کرده است. بیایید آیفون X را در نظر بگیریم که در نوامبر 2017 با چیپست اپل A10 Bionic عرضه شد. این گوشی هوشمند 4.3 میلیارد ترانزیستور را در هر تراشه حمل می‌کرد. حالا بیایید به سراغ سری آیفون 13، 2021 برویم که از چیپست A15 Bionic بهره می‌برد. چیپست A15 Bionic حاوی 15 میلیارد ترانزیستور است که این عدد 27.1 درصد بیشتر از 11.8 میلیارد ترانزیستور استفاده شده توسط تراشه A14 Bionic است.

بنابراین اکنون شرکت سامسونگ و TSMC برای برتری در تجارت ساخت تراشه توسط رقیب که ممکن است شرکت سوم باشد، رقابت می‌کنند. TSMCدر اکثر معیارها شماره یک است و لیست مشتریان آن شامل شرکت‌های فناوری برتر مانند اپل (مشتری شماره یک آن)، مدیاتک، انویدیا، کوالکام و دیگران می‌شود. اما طبق گفته ExtremeTech، به زودی با شروع تولید انبوه تراشه های 3 نانومتری سامسونگ ساخته شده با استفاده از گره فرآیند 3 نانومتری، این کمپانی، شرکت TSMC را شکست خواهد داد و به نظر می‌رسد TSMC نیز تولید انبوه تراشه‌ی 3 نانومتری را در اواخر سال آغاز کند.

علاوه بر این، سامسونگ قصد دارد از ساختار ترانزیستوری جدید بر روی تراشه های 3 نانومتری سامسونگ به نام GAA یا gate-all-around استفاده کند. با وجود این ساختار، جریان توسط گیت‌هایی که از چهار طرف با ترانزیستور تماس دارند، کنترل می شود. اما به نظر می‎‌رسد کمپانی TSMC به استفاده از ساختار FinFET که از زمان آغاز به کار گره فرآیند 22 نانومتری وجود داشته است، ادامه خواهد داد. TSMC سرانجام FinFET را برای GAA حذف خواهد کرد که در سال 2026 عرضه تراشه‌های 2 نانومتری را آغاز کند.

طراحی GAA سامسونگ، ترانزیستور اثر میدان چند پل کانالی (MBCFET) نامیده می‌شود که به نام نانوسیم نیز شناخته می‌شود. این یکی از تنها دو طرح مختلف درواره‌ای است که در حال حاضر با طرحی به نام GAAFET یا نانوسیم در دسترس است.

گزارش‌های منتشتر شده به نقل از یک خبرگزاری کره‌ای می‌گویند: انتظار می‌رود کمپانی سامسونگ به زودی در مورد تولید تراشه های 3 نانومتری خود اعلامیه بزرگی ارائه دهد. همچنین گزارش‌ها می‌گویند که حرکت به سمت دروازه همه‌جانبه از FinFet، مساحت یک تراشه را تا 45 درصد کاهش می‌دهد و به افزایش عملکرد 30 درصدی کمک می‌کند و البته این موضوع باعث کاهش مصرف انرژی را تا 50 درصد می‌شود. با این حال، یک مشکل بزرگ وجود دارد. طبق گزارش‌ها، کمپانی سامسونگ بازدهی 10 تا 20 درصدی در 3 نانومتر داشت، به این معنی است که اکثریت قریب به اتفاق تراشه‌های 3 نانومتری آن که از ویفر بریده شده بودند، نمی‌توانستند معیارهای کنترل کیفیت را پشت سر بگذارند.

در ماه فوریه، گزارش‌ها حاکی از آن بود که بازدهی سامسونگ در تولید 4 تراشه‌ی نانومتری تنها 35 درصد بوده و منجر به از دست دادن بخشی از تجارت سامسونگ از طراح تراشه کوالکام شد. با این حال، اگر Samsung Foundry بخواهد شروع تولید با حجم بالا (HVM) را در گره فرآیند 3 نانومتری اعلام کند، می‌توان تصور کرد که Samsung Foundry بازده تراشه‌ی 3 نانومتری خود را بهبود بخشیده است.

وبلاگ Digitimes در مورد تراشه‌های 3 نانومتری گزارش داد که مشتریان عمده شرکت TSMC مانند مدیاتک، انویدیا، اینتل، اپل، AMD و حتی کوالکام ممکن است برای تراشه های 3 نانومتری سامسونگ صف بکشند!

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تراشه های 3 نانومتری سامسونگ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: phonearena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر