;
coinex

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا ؛ جنگ ستارگان

اگر نمی‌دانید بین گوشی آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا کدام یک را انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم نوشتار مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا را از دست ندهید. با ما باشید.

جدال پرچمداران و بهترین‌های بازار گوشی‌های هوشمند و مقایسه سرآمدان و ابرگوشی‌های موجود در بازار همیشه یکی از جذاب‌ترین قسمت های دنیای اسمارتفون‌ها است. در ادامه با تکراتو همراه ما باشید.

آیفون 13 پرو و پرو مکس چند روز پیش و در جریان رویداد شهریور ماه اپل معرفی شدند و اکنون طرفداران این برند مشتاقانه منتظر عرضه این دو محصول پرچمدار اپل هستند. پیش تر در تکراتو به طور مفصل راجع به خانواده تازه وارد آیفون 13 صحبت کردیم و به برخی شایعات و گمانه زنی‌ها پیرامون این سری پرداختیم.

اکنون پس از بررسی جامع این خانواده می‌خواهیم به مقایسه این پرچمدار با یکی از پرچمداران برند سامسونگ بپردازیم تا به خواسته کاربران تکراتو جامه عمل پوشانده باشیم. با مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا همراه ما باشید.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

از گلکسی اس 21 اولترا به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی یاد می‌کنند که تجربه کاربری بی‌نظیری در سال 2021 به دست می‌دهد. همان‌طور که انتظار می‌رفت از عضو اولترای این سری بیشتر صحبت شده است و دقیقا مانند رقیب اپل خود یعنی آیفون 13 پرو مکس خواهد بود.

گلکسی اس 21 اولترا نسبت به نسخه‌های پیشین خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و به عنوان محصولی گران قیمت، تقریبا رضایت تمام کاربران و علاقه مندان سامسونگ را جلب نموده است. اکنون اینجاییم تا به مقایسه این دو محصول از دو برند رقیب و پرطرفدار بپردازیم و ببینیم که آیا این دو در یک رده‌اند یا یکی بر دیگری ترجیح دارد؟ با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مقایسه ردمی نوت 9 با پوکو ایکس 3 پرو

طراحی و ساخت: اپل آیفون 13 پرو مکس بهتر است یا گلکسی اس 21 اولترا

اپل در بخش طراحی آیفون‌ها همیشه بهترین خودش را به نمایش گذاشته و از آن طرف نیز سامسونگ در این قسمت کم کاری نکرده است و گلکسی اس 21 اولترا را درخور یک پرچمدار طراحی نموده است. باید دید که اپل آیفون 13 پرو مکس بهتر است یا گلکسی اس 21 اولترا!

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

اولین تغییر ظاهری که آیفون 13 پرو مکس خواهد داشت، کوچک شدن ناچ قطره‌ای آن است که در سری قبلی این گوشی نسبت به رقبایش بزرگ بود و نکته منفی به حساب می‌آمد. با نمایشگر بزرگ عضو پرو مکس دیگر این بریدگی سیاه رنگ خیلی کمتر به چشم می‌آید.

کادر مربعی شکلی که ماژول‌های سه گانه را در خود جای داده است نیز بزرگ‌تر شده و علت این امر، بهبود و ارتقایی است که کوپرتینویی‌ها در قسمت لنزهای این گوشی داده‌اند. این بزرگ شدن در قیاس با آیفون 12 پرو مکس به وضوح نمایان است و البته باید گفت که برجسته‌سازی لنزها ممکن است توی ذوق کاربران بزند.

پنل پشتی مثل قبل از جنس شیشه مات است و فریم‌های اطراف گوشی از استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند. طراحی براق و درخشان این عضو جلوه زیبایی به آیفون 13 پرو مکس بخشیده است. ابعاد این گوشی 160.8 در 78.1 در 7.7 میلی‌متر است و با وزن 240 گرمی عرضه خواهد شد. کاربران نسبت به وزن زیاد این گوشی اعتراض‌هایی داشته‌اند و باید صادقانه بگوییم که باید فکر یک دستی کار کردن با این گوشی یا فعالیت‌های طولانی مدت را از سرتان بیرون کنید.

پنل پشتی و جلویی گوشی از جنس شیشه گوریلا گلس ساخته شده است و همان‌طور که گفتیم فریم‌ها از جنس استیل ضدزنگ اند. آیفون 13 پرو مکس برخوردار از گواهی IP68 است که به گوشی امکان این را می‌دهد تا 30 دقیقه در عمق 6 متری دوام بیاورد. مثل تمام گوشی‌های هوشمند از دو سیمکارت پشتیبانی می‌کند.

رنگ‌بندی این نسل از آیفون مشکی، نقره‌ای، آبی روشن و طلایی است. محافظ صفحه نمایش این گوشی شیشه‌ای سرامیکی است که از گوشی در برابر خط و خش محافظت می‌کند. همچنین پوشش اولفوبیک بازتاب نور را کم می‌کند و لکه دست را تا حدود زیادی نشان نمی‌دهد.

آیفون 13 پرو مکس مسلما نسبت به دیگر اعضای خانواده بزرگ‌تر و سنگین‌تر است و از نمایشگری 6.7 اینچی بهره می‌برد. در این عضو گران قیمت خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیست و اسپیکر استریو نیز در فریم پایینی تعبیه شده است.

بیشتر بخوانید: مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با سامسونگ گلکسی A52

آیفون 13 پرو مکس گلکسی اس 21 اولترا
ابعاد 160.8 در 78.1 در 7.7 میلی متر 165.1 در 75.6 در 8.9 میلی متر
وزن 240 گرم 229 گرم
صدای استریو دارد دارد

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

در خصوص گلکسی اس 21 اولترا باید گفت که ابعاد این گوشی 165.1 در 75.6 در 8.9 میلی‌متر است. با صفحه نمایشی 6.8 اینچی و وزن 229 گرمی نسبت به رقیب خود خوش دست‌تر است. مهمترین تغییر این محصول به برجسنگی دوربین آن بر می‌گردد.

ماژول‌های این دوربین را درون صفحه‌ای فلزی که با بدنه هماهنگ است تعبیه نموده‌اند. سامسونگ از چنین زبان طراحی با نام کانتور کات یاد می‌کند و معتقد است در آینده‌ای نزدیک به استاندارد جهانی بدل می‌شود.

البته این برجستگی ماژول‌ها همچنان روی سطوح صاف موجب لق‌خوردگی گوشی می‌شود اما طراحی زیبای ماژول‌ها آنها را نسبت به نسل گذشته چشم نواز‌تر کرده است. پنل پشتی این گوشی نور کمی بازتاب می‌دهد و به مدد پوشش مات و نرمش، تجربه لذت بخشی به کاربر می‌دهد و اثر انگشت و لکه ها را نمایان نمی‌سازد.

این گوشی در پنج رنگ فانتوم عرضه شده است که عبارتنداز: مشکی، نقره‌ای، تیتانیوم، سرمه‌ای و قهوه‌ای. پنل پشتی و جلویی این گوشی از شیشخ گوریلا گلس ویکتوس ساخته شده که بسیار مقاوم است. شرکت سازنده این شیشه می‌گوید که این محافظ در برابر سقوط از ارتفاع 2 متری عملکرد خوبی دارد و تا 4 برابر در مقابل خراشیدگی مقاوم است.

از مهمترین قابلیت‌های اس 21 اولترا، سنسور اثر انگشت اولتراسونیک کوالکام است که تا 70 درصد برزگ‌تر از سری قبلی است. دقت و سرعت این سنسور بسیار بالا است و البته کاربران قادر خواهند بود به کمک دوربین سلفی نه چندان مطمئن این گوشی از تشخیص چهره هم استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) ؛ قیمت و مشخصات فنی

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

فریم سمت راست جایگاهی برای کلید پاور و تنظیم صدا است در حالی که روی فریم سمت چپ هیچ درگاهی مشاهده نمی‌شود. گلکسی اس 21 اولترا نیز از گواهی مشابه IP68 بهره‌مند است که تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری دوام می‌آورد.

نمایشگر: مقایسه مشخصات Iphone 13 Promax و Galaxy S21 Ultra

در ادامه مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا به نمایشگر این دو گوشی می‌رسیم. صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس از پنل سوپر رتینا اُولد ساخته شده است. این صفحه 6.7 اینچی حدود 87.8 درصد از پنل جلویی را پوشش داده است و کیفیت تصویر 2778 در 1284 پیکسلی را با تراکم 457 پیکسل در هر اینچ ارائه می‌کند.

از مهمترین قسمت‌های صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس نرخ نوسازی آن است. اپل در سری آیفون 12 خود قرار بود از رفرش ریت 120 هرتزی استفاده کند اما در دقایق آخر مشخص شد که به همان نرخ‌های قبلی اکتفا کرده است. امسال اما کوپرتینویی‌ها در برابر درخواست‌های کاربران کوتاه آمده‌اند و در سری جدید آیفون 13 از صفحه نمایشی با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی بهره جسته‌اند.

از جمله قابلیت‌های این صفحه نمایش این است که نرخ نوسازی را بسته به فعالیتی که دارید از 10 هرتز تا 120 هرتز تنظیم می‌کند. این اقدام یاعث می‌شود در میزان مصرف باتری گوشی صرفه جویی شود. نرخ تازه‌سازی بالا در گوشی‌های پرچمدار همیشه برای کاربران جذاب بوده است زیرا با همگام سازی این نرخ با سخت‌افزار و نرم‌افزار شاهد محیطی منحصر به فرد خواهیم بود.

روشنایی 1000 نیتی این دستگاه باعث می‌شود که زیر نور مستقیم آفتاب مشکلی در میزان خوانایی به وجود نیاید. این عدد در سری قبلی 800 نیت بود و در آیفون 13 پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود. از دیگر قابلیت‌های آیفون 13 پرو مکس در بخش نمایشگر می‌توان به دالبی ویژن و اچ دی آر 10 اشاره کرد که در کنار ویژگی true tone نمایشگر فوق جذابی را در اختیار کاربر می‌گذارد.

به کمک قابلیت true tone میزان خستگی چشم و مغز کاهش می‌یابد و می‌توانید تا مدت‌های طولانی بدون آزار چشم از گوشی هوشمندتان استفاده کنید. در کل بخش نمایشگر نسبت به قبل پیشرفت چندانی نداشته و باید از نرخ تازه سازی 120 هرتز به عنوان مهمترین تغییر یاد کرد.

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

آیفون 13 پرو مکس گلکسی اس 21 اولترا
نوع نمایشگر Super Retina XDR OLED Dynamic AMOLED 2X
سایز 6.7 اینچ 6.8 اینچ
کیفیت تصویر 2778 در 1284 پیکسل 3200 در 1440 پیکسل
تراکم پیکسلی 457 در هر اینچ 515 در هر اینچ

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

در آن سوی میدان با نمایشگر قدرتمند گلکسی اس 21 اولترا سر و کار داریم. این غول کره‌ای از صفحه نمایشی 6.8 اینچی بهره گرفته است و نوع پنل آن داینامیک آمولد 2 ایکس است. وضوحی که این نمایشگر در اختیار ما می‌گذارد، 3200 در 1440 است و نسبت تصویر 20:9 را ارائه می‌نماید. تراکم پیکسلی که گلکسی اس 21 اولترا دارد بسیار عالی است و نسبت به رقیب خود بیشتر است.

تراکم پیکسلی 515 در هر اینچ به نظر جذاب می‌آید. مانند آیفون 13 پرومکس، نرخ نوسازی تصویر نیز متغیر است و از 10 هرتز تا 120 هرتز در گردش خواهد بود. همان‌طور که گفتیم بسته به نوع فعالیتی که کاربر می‌کند، این نرخ نیز کم و زیاد می‌شود.

کیفیت تصویر صفحه نمایش این گوشی WQHD+ است و شاید خبر خوش برای طرفداران سامسونگ بهره‌وری از قلم S Pen باشد. این قلم یا هر قلم مجهز دیگر باعث می‌شود کاربر بتواند استفاده‌ای حداکثری از آن ببرد.

درست مانند آیفون 13 پرومکس، گلکسی اس 21 اولترا نیز رفرش ریت متغیر دارد و می‌توان به کمک قابلیت نمایش نرخ نوسازی از این نرخ اطلاع حاصل نمود. این متغیر بودن به بهینه‌سازی مصرف انرژی و باتری کمک شایانی می‌کند.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

سازندگان کره‌ای این گوشی مدعی‌اند که نمایشگر گلکسی اس 21 اولترا به روشنایی 1500 نیتی دست می‌یابد. اگر حالت خودکار را انتخاب کنید به روشنایی 1391 نیتی می‌رسید که بسیار فوق‌العاده است. بنابراین زیر نور خورشید نباید مشکلی پیش بیاید. از طرفی به لطف حداقل روشنایی 1.96 نیتی گوشی، قادر خواهید بود در تاریکی به سهولت با آن کار کنید.

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی ردمی نوت 10 (Redmi Note 10) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

دوربین: مقایسه مشخصات Iphone 13 Promax و Galaxy S21 Ultra

کاربرانی که در مورد مگاپیکسل گوشی‌ها اطلاعات چندانی ندارند به محض رویارویی با گوشی‌های سامسونگ و اپل و در مقام مقایسه دوربین‌های این دو برند مدال طلا را به سامسونگ می‌دهند.

رضایت این کاربران بر اساس افزایش عدد مگاپیکسل دوربین‌ها زیاد و با کم شدن این عدد کاهش می‌یابد. با این دید دوربین‌های 108 مگاپیکسلی سامسونگ با کیفیت و دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون 13 پرو مکس بی‌کیفیت است. اما آیا واقعا همین‌طور است؟

پاسخ سوال بالا مسلما یک خیر بزرگ است. اصولا کیفیت دوربین ربط چندانی با عدد کنار پیکسل ندارد و چه بسا یک دوربین 12 مگاپیکسلی بهتر از دوربینی 108 مگاپیکسلی باشد. چنین اتفاقی در آیفون‌ها در حال رخ دادن است.

لنز عریض آیفون 13 پرو مکس، 12 مگاپیکسل است که گشودگی دیافراگم 1.5 دارد. این سنسور از فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز برخوردار است و از فناوری لرزشگیر تصویر سنسورشیفت بهره می‌برد. چنین قابلیتی همان‌طور که قبلا گفته باعث می‌شود تصاویر بهتر و دقیق‌تر به ثبت رسد.

لنز فوق عریض این گوشی نیز 12 مگاپیکسلی است که با زاویه 120 درجه‌ای از نسبت کانونی 1.8 برخوردار است. این دوربین نیز از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و از اسکنر تشخیص عمق نیز TOF 3D LIDAR بهره می‌جوید.

در کنار این دو لنز شاهد یک دوربین تله فوتو هم خواهیم بود. این لنز نیز 12 مگاپیکسل است و هم از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز و هم لرزشگیر اپتیکال تصویر استفاده می‌کند. زوم اپتیکال 3 برابری نیز منجر به بززرگنمایی‌های جذابی می‌شود.

تمام پیشرفت‌های این بخش منجر به ثبت تصاویر با جزئیات و وضوحی به خصوص در تاریکی شب می‌شود. دوربین سلفی هم تغییرات اندکی داشته است. لنز 23 میلی متری عریض دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.2 مجهز به قابلیت سنسور بایومتریک تشخیص عمق است.

اگر توجه کنید، اپل در تمام لنزهای دوربین‌هایش از عدد 12 مگاپیکسل استفاده نموده است و شاید این شیطنتی است که به رقبای این برند می‌فهماند که کیفیت دوربین به اعداد و ارقام بلندبالا و گول زننده 108 مگاپیکسلی نیست، بلکه می‌توان با سنسوری 12 مگاپیکسلی عملکردی بهتر به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید: مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با شیائومی می 11 لایت

نوع دوربین آیفون 13 پرو مکس گلکسی اس 21 اولترا
دوربین عریض 12 مگاپیکسل 108 مگاپیکسل
دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسل 10+10 مگاپیکسل
دوربین سلفی 12 مگاپیکسل 40 مگاپیکسل

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

اما دوربین گلکسی اس 21 اولترا تفاوتی با نسل قبلی خود ندارد. از جمله مشکلات دوربین، فوکوس آن و زوم 100 برابری است که با کراپ بیش از حد تصاویر از وضوح عکس‌های می‌کاهد. این گوشی از پنج لنز برای تجربه عکاسی بهره می‌گیرد.

یک دوربین عریض 108 مگاپیکسلی، لنز فوق عریض 12 مگاپیکسلی و دو دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی برای بزرگنمایی‌های اپتیکال 3 و 10 برابری از ماژول‌های این گوشی‌اند. دوربین عریض 40 مگاپیکسلی هم تصاویری 6.5 مگاپیکسلی را به ثبت می‌رساند.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

سنسور 108 مگاپیکسلی از فیلتر رنگی نوناسل بهره می‌برد که در نهایت به جذب نور بیشتر می‌انجامد و باعث می‌شود حتی در محیط های کم نور تصاویر به خوبی ثبت شوند. سازندگان پرمدعای کره‌ای گلکسی اس 21 اولترا می‌گویند که این دوربین مجهز به فناوری «حالت کاهش نویز» است و تا 50 درصد این کار را بهبود می‌بخشد.

برای اینکه گستره داینامیکی سنسور 108 مگاپیکسلی بهبود یابد از فناوری اسمارت ایزو پرو کمک گرفته می‌شود. به موجب این قابلیت یک تصویر با کوالیتی ایزوی بالا و یک تصویر با ایزوی پاییت همزمان ثب می‌شود و از ترکیب آنها تصویری تازه خلق می‌گردد. این سنسور همچنان از لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره‌منذ است و برای حل مشکلات این فوکوس با افزودن لیزری به آن مشکل را رفع نموده است.

تصاویر ثبت شده با این لنز، سرشار از جزئیات‌اند و قابلیت‌های آن حتی از آیفون 12 پرو مکس نیز بیشتر است. سطح نویز در این دوربین در پایین‌ترین حالتش نگاهداری می‌شود. دیافراگم گشوده این سنسور نیز منجر به بوکه سازی طبیعی تصاویر می‌شود.

سنسور دوربین فوق عریض گلکسی اس 21 اولترا تفاوتی با نسل قبلی خود ندارد و همچنان از لنزی 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. سطح رنگ ها در این دوربین خوب است اما میزان نویز تصاویر بیشتر از دوربین اصلی است. در تاریکی نیز سطح جزئیات و رنگ ها قابل قبول‌اند.

دوربین گلکسی اس 21 اولترا برای زوم های 3 تا 10 برابری روی دوربین 108 مگاپیکسلی حساب باز می‌کند. زوم‌های 3 برابری بر عهده دوربین تله فوتوی اول و بزرگنمایی های 10 برابری برای دوربین تله فوتو دوم است.

همچنین در کنار همه این قابلیت ها می توان از فناوری لاک زوم یا همان قفل بزرگنمایی یاد کرد که در زوم های بیش از 10 برابر روی تصویر قفل می شود تا از لرزش های ناخواسته جلوگیری کند.

با نادیده گرفتن دیگر جزئیات مربوط به دوربین این دو گوشی به دوربین سلفی گلکسی اس 21 اولترا می رسیم. این دوربین از سنسوری 40 مگاپیکسلی کمک می گیرد تا بتواند تصاویری پر وضوح به ثبت برساند. فیلتر رنگی کواد بایر از جمله قابلیت های آن است.

یکی از مهمترین بخش های ارتقایافته در این گوشی فیلم برداری است. این گوشی قادر است با تمام دوربین هایش، ویدئوهای 4K را با نرخ 60 فریم بر ثانیه ثبت نماید. البته دوربین اصلی این نرخ را به 8K و 24 فریم بر ثانیه می رساند.

بیشتر بخوانید: آیفون 13 پرو مکس (Apple iPhone 13 Pro Max) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

سخت افزار: مقایسه مشخصات Iphone 13 Promax و Galaxy S21 Ultra

با مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا همراه شما هستیم. ابتدا مستقیم وارد مبحث جذاب تراشه آیفون 13 پرو مکس می شویم. تراشه ای که در بطن آیفون 13 پرو مکس استفاده شده است، A15 Bionic نام دارد و در این عضو گران قیمت از اپل بیش از سایر اعضای خانواده قدرت دارد.

طبق گزارشاتی که اپل منتشر کرده است، سی پی یو این تراشه متشکل از شش هسته است که دو هسته آن کارآیی بالا دارند و برای پردازش های سنگین به کار می رود و چهار هسته دیگر هم برای استفاده انرژی و امور سبک تر به خدمت گرفته می شوند. البته در پردازش های جی پی یو محور تفاوت هایی ریز میان نسخه های مختلف این خانواده به چشم می خورد.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

تراشه A15 Bionic در مدل مینی و استاندارد چهار هسته دارند که اگر بخواهیم آنها را با رقبا در یک ترازو قرار دهیم باید از برتری 30 درصدی این دو مدل در پردازش های گرافیکی صحبت کنیم. البته در مدل های گران تر یعنی پرو و پرو مکس شاهد افزایش عملکرد بی نظیری تا 50 درصد هستیم و این پیشرفت به سبب وجود یک هسته اضافی است که در بطن تراشه اپل تعبیه شده است.

احتمالا یکی از دلایلی که در مدل های پرو از جی پی یو قوی تر استفاده شده است، وجود حالت فیلم برداری prores است و البته لازم به ذکر است که این قابلیت در نسخه 128 گیگابایتی ایفون 13 پرو پشتیبانی نمی شود. دلیل نبود چنین قابلیتی در نسخه های 128 گیگابایتی مشخص است.

ایفون 13 برای اینکه از چنین خالتی پشتیبانی کند نیازمند فضای ذخیره سازی زیادی است و یکی از دلایلی که امسال ایفون 13 یک ترابایتی داریم نیز وجود همین ویژگی است. prores فرمت جدیدی است که در نسل جدید آیفون به کار رفته و قابلیت فیلم برداری پیشرفته تر و ویرایش فیلم خواهد داشت.

هوپ گایل معاون بخش سخت افزار اپل می گوید که چنین تراشه ای قادر است 15.8 تریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد که رق قابل توجهی خواهد بود و در هیچ گوشی تجاری چنین قدرتی مشاهده نشده است. اپل تا ه امروز تلاش نموده است تا بخش نرم افزار خود را با سخت افزار ماهنگ کند و این نشان دهنده تمرکز بالای این شرکت بر توسعه هماهنگی در این دو بخش است.

در نهایت اپل به طور کلی اعلام نموده است که باید شاهد دگرگونی های وسیعی در واحد پردازش تصویر، واحد پردازش نرخ رفرش ریت جدید، انکدر ویدئوی جدید و دیکدر آن و نیز پیشرفت هایی در زمینه وتور پردازش عصبی خواهیم بود.

در خصوص نسخه های مختلف این عضو باید از رم 8 گیگابایتی و حافظه های داخلی 128، 256 و 512 گیگابایتی نام برد. نوع حافظه در این گوشی NVMe است و درگاه حافظه اختصاصی نیز ندارد.

بیشتر بخوانید: گوشی سامسونگ گلکسی A72 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

مشخصات آیفون 13 پرو مکس گلکسی اس 21 اولترا
تراشه A15 Bionic اگزینوس 2100
پردازنده مرکزی 6 هسته ای 8 هسته ای
پردازنده گرافیکی اپل GPU 5 هسته ای مالی جی 78
حافظه ذخیره سازی 8/128، 8/256، 8/512 12/128، 12/256، 16/512
رابط کاربری iOS One UI 3.1

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

اما باید در رابطه با تراشه سامسونگ گفت، از دو تراشه در گلکسی اس 21 اولترا بهره برده است. چنین تعبیه ای بر می گردد به منطقه ای که در آن زندگی می کنید. نسخه های متفاوت این تراشه یکی اسنپدراگون 888 و دیگری اگزینوس 2100 است.

سازندگان کره ای گوشی معتقدند که تراشه اختصاصی شان هم قد و قواره پرچمداران بزرگ است. خوشبختانه یا بدبختانه ما از نسخه اگزینوسی این گوشی در ایران استفاده می کنیم.

اگزینوس 2100 از 8 هسته قدرتمند بهره می برد. ترکیب هسته های این چیپست به ترتیب 1+3+4 است. یک هسته قوی کورتکس ایکس 1، سه هسته متوسط کورتکس A78 و چهار هسته نسبتا ضعیف با کورتکس A55. ماژول پردازنده گرافیکی این دستگاه مالی جی 78 با 14 هسته است که 46 درصد بر پردازش های جی چی یو محور می افزاید.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

باز هم کره ای های پرمدعا معتقدند که تراشه اگزینوس 2100 به لطف و مدد قناوری آمیگو، در بازی های مختلف نرخ فریم با ثباتی را ارائه می کند. واحد پردازش عصبی از 2 هسته به 3 هسته ارتقا یافته است و ظاهرا این تراشه قدرت پردازش 26 تریلیون عملیات را در ثانیه دارد. (حدود 10 تریلیون بیشتر از آیفون 13 پرو مکس)

این تراشه قدرتمند بر اساس معماری لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده است و طبق چیزی که سازندگان گلکسی اس 21 اولترا می گویند، می تواند تا 10 درصد افزایش فرکانس و 20 درصد کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد. نسخه های متفاوت این گوشی از رم حداقل 12 و حداکثر 16 گیگابایتی و حافظه داخلی حداقل 128 و حداکثر 512 گیگابایتی استفاده می نماید.

گلکسی اس 21 اولترا در پردازش های تک هسته ای 19 درصد و در پردازش های چند هسته ای تا 26 درصد بهبود عملکرد دارد. در زمینه پردازش های گرافیکی اگزینوس 2100 به پای تراشه A15 اپل نمی رسد.

بیشتر بخوانید: گوشی سامسونگ گلکسی A52 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

نرم افزار: مقایسه مشخصات Iphone 13 Promax و Galaxy S21 Ultra

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا
نرم افزار: مقایسه مشخصات Iphone 13 Promax و Galaxy S21 Ultra

 

در مورد بخش نرم افزاری آیفون 13 پرو مکس باید به نسخه 15 آی او اس اشاره کرد. همان طور که می دانیم بخش زیادی از نرم و روان بودن سیستم عامل ایفون ها به نسخه های جدید و بروزرسانی شده آی او اس بر می گردد.

از جمله ویژگی های این نسخه دریافت آپدیت ها تا 6 سال است و این یعنی شما می توانید با خرید آخرین نسخه ایفون13 تا سال 2027 از جدیدترین امکانات آیفون ها بهره مند شوید. بیشتر از این در خصوص این سیستم عامل و نسخه 15 آن صحبت نمی کنیم و در آینده در مقاله ای مفصلا به توضیح آن خواهیم پرداخت.

در آن سوی میدان مقایسه، گلکسی اس 21 اولترا را داریم که از اندروید بای دیفالت 11 و لانچر انحصاری سامسونگ یعنی ONE UI بهره می برد. نسخه جدید این لانچر همان One UI 3.1 است با قابلیت های جدید. از جالب ترین قابلیت های این گوشی باز کردن درب خودروی تان توسط نرم افزار دیجیتال کی پلاس است. البته این قابلیت در ایران کارردی ندارد.

از بخش گوگل دیسکاور می توانید به جدیدترین اخبار و مقالات دسترسی داشته باشید. همچنین از دیگر قابلیت های گلکسی اس 21 اولترا وجود نرم افزار اشیاء گمشده است. اپلیکیشن گیم لانچر و گیم بوستر نیز تجربه بازی بهتری را به ارمغان خواهند آورد.

باتری: اپل آیفون 13 پرو مکس بهتر است یا گلکسی اس 21 اولترا

در زمینه باتری و میزان شارژدهی آیفون 13 پرو مکس باید گفت که نسبت به نسل قبلی خود بهبود خوبی را تجربه کرده است. باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی این دستگاه ظرفیتی 4352 میلی آمپر ساعتی است و گفته می شود نسبت به نسل قبلی حدود 2.5 ساعت بیشتر دوام می آورد.

به کمک فست شارژ 20 واتی می توان این دستگاه را در عرض یک ساعت از صفر به نقطه تکمیل رساند. آیفون 13 پرو مکس از یو اس بی پاور دلیوری 2 نیز بهره مند است و همچنان شارژر وایرلس 15 واتی مگ سیف را به همراه دارد. قبل از رونمایی شایعاتی مبنی بر نبود پورت فیزیکی به گوش می رسید اما اکنون می دانیم که همچنان اپل سیاست های خودش را در این بخش تغییر نداده است.

بیشتر بخوانید: آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

از طرف دیگر عضو گران قیمت پرو مکس از شارژر سریع بی سیم 7.5 واتی هم استفاده می کند.

آیفون 13 پرو مکس گلکسی اس 21 اولترا
ظرفیت 4352 میلی آمپر 5000 میلی آمپر
شارژ سریع 20 واتی 25 واتی

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

سامسونگ خاطر نشان می سازد که به کمک باتری 5000 میلی آمپری و الگوی مصرف کارر از گوشی با هوش مصنوعی و نیز صفحه نمایش بهینه شده می توان تا 24 ساعت از گوشی کار کشید. متاسفانه شارژر این گوشی از جعبه حذف شده است و این یکی از ایرادات وارده بر گلکسی اس 21 اولترا است.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

همچنین در کنار چنین تصمیم نابخردانه ای، کمپانی سامسونگ تصمیم گرفته سرعت شارژ را از 45 وات به 25 وات کاهش دهد. اکنون برای شارژ کامل از صفر باید 70 دقیقه زمان صرف نمود که این عدد 10 دقیقه بیشتر آیفون 13 پرو مکس است.

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی Mi Mix 4 ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

قیمت: اپل آیفون 13 پرو مکس بخریم یا گلکسی اس 21 اولترا

وقتی ادامه ماجرا به قیمت منتهی می شود می توانیم بفهمیم که آیا مشخصات فنی عالی و رضایت بخش ارزش خرید چنین گوشی را دارند یا خیر! گاهی برخی برندها مشخصات فنی و قابلیت های تازه را با اندکی افزایش قیمت عرضه می کنند و گاهی همان امکانات را با قیمتی گزاف روانه بازار می نمایند.

نسخه 128 گیگابایتی آیفون 13 پرو مکس، 1437 دلار و نسخه 512 گیگابایتی آن 1746 دلار خواهد بود. در خصوص قیمت گلکسی اس 21 اولترا نیز باید بگوییم که قیمت آن حدود 1250 یورو است.

سوالات متداول

در این بخش به برخی سوالات متداول و مرتبط با مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا خواهیم پرداخت:

سخت‌افزار کدام گوشی قدرتمندتر است؟

معمولا اپل همیشه به لطف بهره‌مندی از پردازنده‌های اختصاصی و همگام‌سازی فوق‌العاده آن‌ها با نرم‌افزار اختصاصی خود iOS توانسته بیشترین کارآیی و بیشترین توان پردازشی را در گوشی‌های هوشمند خود ارائه کند. در مورد نسل جدید هم اوضاع به همین منوال است و در بخش سخت‌افزار اپل با جدیدترین پردازنده و جدیدترین نسل سیستم عمل اختصاصی عملکردی به مراتب بهتر از اس 21 اولترا با پردازنده‌های اگزینوس و اسنپدراگون دارد.

دوربین کدام گوشی بهتر است؟

شاید در این مورد ارقام کمی گمراه کننده باشند. در نظر او نماینده سامسونگ با دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی و همراهی 3 دوربین پریسکوپ، تله فوتو و اولترا واید به ترتیب 10، 10 و 12 مگاپیکسلی شاید به نظر بسیار جلوتر از دوربین سه گانه آیفون 13 پرو مکس با لنزهای 12 مگاپیکسلی باشد اما باید بدانید بر اساس بررسی‌های دگزومارک گرچه در مورد نماینده اپل ما با یکی از بهترین دوربین‌های بازار مواجهیم، درباره سامسونگ اوضاع چنین نیست و اس 21 اولترا حتی از پرچمداران سال گذشته سامسونگ ضعیف‌تر عمل کرده است.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (8 نظر)

    معلوم اس ۲۱ اولترا برد ۱۳ پرو مکس باخت کلن اپل تو ایران ارزش خرید نداره
    ما خودمون الان اس ۴ داریم تا الان سالم روون راحت کار میکنه اونوقت یه ایفون ۹ پرو داریم اون افتضاح یه خط اوفتاده رو شیشه و بعضی وقت خود به خودی خاموش میشه وقتی بازی می‌کنم و می زنم شارژ می بینم نوشته ۴۰ درصد یا هر عددی به حرحال خودتون میدونین

    پاسخ

    متاسفام واسه این بررسی (درباره سامسونگ اوضاع چنین نیست و اس 21 اولترا حتی از پرچمداران سال گذشته سامسونگ ضعیف‌تر عمل کرده است ) واقعا داداش؟ عقده ایی اومدی نقد مینویسی ؟ کی فهمیدی اینطوره بیا پایین سرمون درد گرفت بابا

    پاسخ

    شما مقایسه نکردید فقط مشخصات کلی هردوشون رو گفتی که همه اینو می‌دونن

    پاسخ

    و از نظر یک عکاس حرفه ای هیچ موبایلی دوربین نداره و بدتر از اون ۱۰۸ مگاپیکسل؟؟؟ اونم تو سنسور یک میلیمتری؟؟؟ :))

    پاسخ

    دوربین فقط سری جدید سونی اکسپریا

    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید ، لطفا اصلاح گردد
    تا 30 دقیقه در عمق 6 متری
    برای اینکه از چنین خالتی پشتیبانی کند
    که رق قابل توجهی خواهد
    اپل تا ه امروز تلاش نموده
    سخت افزار ماهنگ کند
    لطف و مدد قناوری

    پاسخ

    نویسنده طرفدار آیفون خودش
    هیچ دوربینی به گرد پای اس ۲۱ اولترا نمیرسه
    در خیلی موارد از آیفون سرتره
    میخوای عقیدت رو به زور به رخ بکشی

    پاسخ

    سلام
    اینکه دوربین اس 21 اولترا ممکنه با اغراق یکمی بهتر از آیفون 13 پرو مکس باشه رو اوکی ازتون میپذیرم. اما دوست عزیز بد نیست وضعیت دوربین هوآوی پی 50 پرو و شیائومی می 11 اولترا رو بررسی کنید تا بفهمید اس 21 اولترا امسال تو دوربین از نصف دنیای موبایل عقبه! کمتر کسی آمار دگزومارک رو قبول نداره. بر اساس همین آمار حتی وان پلاس 9 پرو و اوپو فایند ایکس 3 از پرچمدار سامسونگ دوربین بهتری دارند. اگر هم ک میخوایید بگید بررسی های فنی و آمارهای نهادهای معتبر رو قبول ندارید ک دیگ جای بحث باقی نیست!

    پاسخ