;
coinex

معرفی دو ایرانی به آکادمی اسکار ؛ امیر جدیدی و فیروزه خسروانی عضو اسکار شدند

امیر جدیدی و فیروزه خسروانی در بخش بازیگری و مستند، به عنوان دو ایرانی به آکادمی اسکار معرفی شدند. در ادامه با معرفی دو ایرانی به آکادمی اسکار همراه ما باشید.

در کنار اسامی همچون: آنیا تیلور جوی، بیلی آیلیش، شریل لی رالف، کیتریونا بالف، جیمی دورنان و دانا والدن، مدیر اجرایی دیزنی که از جمله ۳۹۷ هنرمندی هستند که برای پیوستن به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینما دعوت شده‌اند، امیر جدیدی و فیروزه خسروانی نیز به عنوان دو هنرمند ایرانی، در بخش بازیگری و در بخش مستند، به عنوان اعضای جدید آکادمی اسکار معرفی شدند.

معرفی دو ایرانی به آکادمی اسکار

اگر همه دعوت‌شدگان امسال عضویت را بپذیرند، تعداد کل اعضای آکادمی به ۱۰۶۶۵ نفر می‌رسد که ۹۶۶۵ نفر واجد شرایط رای دادن برای نود و پنجمین دوره اسکار هستند. ۵۰امین دوره اسکار قرار است در ۱۲ مارس ۲۰۲۳ برگزار شود.

معرفی دو ایرانی به آکادمی اسکار ؛ امیر جدیدی و فیروزه خسروانی عضو اسکار شدند
امیر جدیدی

در طبقه‌بندی ۲۰۲۲، ۴۴ درصد زن، ۳۷ درصد متعلق به اقلیت جوامع قومی/نژادی و ۵۰ درصد از ۵۳ کشور و منطقه خارج از ایالات متحده هستند. ۷۱ نامزد اسکار شامل ۱۵ برنده نیز برای این دوره دعوت شده‌اند. در میان این هنرمندان دو نام ایرانی به چشم می‌خورد. در بخش بازیگران از امیر جدیدی و در بخش مستند از فیروزه خسروانی نیز دعوت به عمل آمده است.

امیر جدیدی در سال ۳۱ خرداد ۱۳۶۳ متولد شد و اکنون در زمینه بازیگری فعالیت دارد. در سال ۱۳۹۶ برای نقش‌آفرینی‌ در عرق سرد و تنگه ابوقریب، برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد. از آن زمان تا اکنون در فیلم‌هایی همچون: قانون مورفی، لتیان، روز صفر (۱۳۹۸) و قهرمان (۱۴۰۰) ایفای نقش کرده‌است.

کار سینمایی امیر جدیدی با بازی در فیلم سینمایی آفریقا، ساخته هومن سیدی آغاز شد. بعد از آن نیز بار دیگر با سیدی همکاری کرد و در فیلم «سیزده» درخشید. آخرین حضور او نیز در فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی بوده است. این فیلم جوایزی را از جشنواره کن کسب کرد.

فیروزه خسروانی نیز از مستندسازان ایرانی است. او در سال 2022 با ساخت مستند «رادیوگرافی یک خانواده» جایزه بهترین فیلم مستند بلند و بهترین استفاده خلاقانه از آرشیو را از «جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام» از آن خود نمود. «جشن تکلیف» و «حرفه» از جمله آثار خسروانی هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره معرفی دو ایرانی به آکادمی اسکار چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر