;
coinex

کاهش ساعت کار کارکنان دولتی در دستور کار هیات وزیران

معمولا در مناسبت‌ها و ایام خاص مانند رمضان، نسبت به کاهش ساعت کار کارکنان دولتی اقدام می‌شود و حال به نظر می‌رسد که قرار است ساعت کار باز کاهش یابد.

طبق اخبار منتشر شده، در روزهای اخیر پیشنهادی به دولت برای کاهش ساعت کار کارکنان دولت ارائه شده است. معاونت حقوقی رئیس جمهور با هدف افزایش اختیارات دولت برای کاهش ساعت کار کارمندان در موارد ضروری، پیشنهاد الحاق یک تبصره به ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری را به دولت ارائه داد. این پیشنهاد در واقع در قالب لایحه‌ی دو فوریتی عرضه شد.

بیشتر بخوانید: یارانه عید قربان 1401 ؛ عیدی به جاماندگان یارانه

کاهش ساعت کار کارکنان دولتی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

رسانه‌ها در گزارش خود اعلام کردند که دولت قصد دارد همچون سال‌های قبل، در ایام مختلف سال از قبیل ماه مبارک رمضان یا ماه‌های گرم سال، ساعات کار کارکنان را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد این تصمیم با هدف ایجاد آزادی عمل بیشتر کارکنان، امکان و زمینه مشارکت آنان را در مراسم ماه مبارک رمضان فراهم نماید و همچنین از مصارف انرژی، به خصوص برق در دستگاه‌های اجرایی بکاهد.

 کاهش ساعت کار کارکنان دولت

به نظر می‌رسد این اقدام با مصوبه دولت انجام شده است و در تمام موارد مستند به ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری با ایراد رئیس مجلس شورای اسلامی مواجه شده است.

بر اساس ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعات کاری کارمندان دولت 44 ساعت در هفته است. طبق پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران، ترتیب و تنظیم ساعات کاری ادارات تعیین می‌شود.

همچنین بر اساس این ماده، میزان ساعات کار کارکنان دولت در هفته از پیش معین شده است و دولت می‌تواند در این راستا اقدام به تنظیم ساعات کار نماید. برای مثال دولت می‌تواند ساعات آغاز و اتمام کار را تعیین کند. اما کاهش ساعات کار کارکنان دولت در اختیار این نهاد قرار ندارد.

طبق موارد که ذکر شد، معاونت حقوقی رئیس جمهور، متن پیشنهادی خود را در قالب پیش نویس لایحه دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در هیئت وزیران عرضه کرده است.

این پیشنهاد با هدف قرار دادن اختیار کافی به  دولت انجام شد. طبق این پیشنهاد دولت این اختیار را خواهد داشت که در موارد ضروری بتواند ساعات کار را روزانه تا دو ساعت برای تمام یا بخشی از نقاط کشور کاهش دهد. در حال حاضر این پیشنهاد در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت قرار دارد و انتظار می‌رود به زودی مراحل بررسی کارشناسی را طی سپری کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کاهش ساعت کار کارکنان دولتی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر