;
coinex

خط تولید کووپارس با 630 میلیارد تومان هزینه تعطیل شد

در شرایطی که وضعیت کشور از نظر شیوع پاندمی به اوضاع نسبتا آرامی رسیده،‌ حال خبر از توقف خط تولید کووپارس با 630 میلیارد تومان هزینه آمده است.

معاون تحقیق و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به عدم انجام تعهدات از سوی وزارت بهداشت در قبال واکسن کووپارس،‌ رسما اعلام کرد که واکسن کرونا در کشور بازاری ندارد و از همین رو، خط تولید واکسن رازی متوقف شده است. به گفته او آن‌ها بیش از 630 میلیارد تومان برای تولید 3.5 میلیون دوز واکشن از بیت‌المال هزینه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اوج گیری کرونا در ایران ؛ خطر واریانت‌های BA4 و BA5 جدی‌تر از همیشه

توقف خط تولید کووپارس با 630 میلیارد تومان هزینه

محمدحسین فلاح مهرآبادی، معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در گفتگویی با رسانه‌ها از تعطیلی خط تولید واکسن کووپارس خبر داد و گفت:

واکسن کرونا در کشور بازار ندارد، کالایی هم که بازار نداشته باشد خط تولید آن تعطیل می‌شود. وزارت بهداشت در بهمن‌ماه به ما اعلام کرد که 3.5 میلیون دوز واکسن تولید کنید تا قرارداد خرید آن را امضا کنیم. موسسه رازی نیز این واکسن‌ها را تولید کرد، اما خبری از قرارداد خرید نشد و الان این واکسن‌ها در انبارهای موسسه رازی هستند. براساس قیمت 180 هزار تومانی که برای هر دوز این واکسن در نظر گرفته شد، 630 میلیارد تومان هزینه تولید این 3.5 میلیون دوز واکسن شده است.

خط تولید کووپارس با 630 میلیارد تومان هزینه تعطیل شد
خط تولید کووپارس با 630 میلیارد تومان هزینه تعطیل شد

آقای مهرآبادی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود گفت که اجازه صدور واکسن به خارج از کشور هم در شرایطی داده شد که دیگر بازار دنیا با اشباع واکسن مواجه بود و از سوی دیگر وضعیت بیماری نیز در سراسر دنیا، شیب نزولی داشت:

در حال حاضر نیز که وزارت بهداشت برنامه تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را دارد، از قبل واکسن‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده و در انبارهایش موجود است.

فلاح با بیان اینکه وزارت بهداشت باید به تعهدات خود عمل کند، گفت: «رئیس جمهور تاکید کرده که بدهی‌های مربوط به واکسن و معوقات واکسن‌سازان پرداخت شود، اما وزارت بهداشت به این تعهد عمل نکرده است.»

او با تاکید بر اینکه واکسن کووپارس متعلق به یک موسسه دولتی است گفت که برای ساخت این واکسن از بیت‌المال هزینه شده و بر همین اساس بایستی تدابیر بهتری اتخاذ می‌شد:

«اگر به واکسن نیاز نبود چرا به شرکت‌های دولتی و خصوصی درخواست تولید این واکسن داده شد، اکنون نیز این واکسن تولید شده است و باید نسبت به تعهدات ایجاد شده واکنش نشان دهند. اگر این مساله جبران نشود در مورد برنامه‌های بعدی، شرکتی برای همکاری با وزارت بهداشت قدم جلو نمی‌گذارد.»

نماینده شرکت رازی و سخنگوی طرح واکسن کووپارس می‌گوید که این شرکت پیش از این 5 میلیون دوز واکسن را تولید کرده و تحویل وزارت بهداشت داده است. او اشاره می‌کند که قرار بود تا پایان خرداد ماه 1401، 50 درصد از مطالبات مربوط به این 5 میلیون دوز واکسن ما و دیگر واکسن‌سازها پرداخت شود اما تاکنون تنها 10 درصد مطالبات پرداخت شده است.

مهرآبادی با تاکید بر اینکه برای درخواست مجوز مصرف واکسن کرونا با 6 ماه بلاتکلیفی مواجه شده‌اند گفت که مسئولان وقت وزارت بهداشت بایستی در این باره پاسخگو باشند که چرا صدور مجوز مصرف واکسن را به تعویق می‌انداختند. این مقام مسئول در ادامه با انتقاد از فقدان برنامه و دیپلماسی مشخص برای صادرات واکسن نیز گفت:

در داخل کشور هم برنامه مشخصی برای واکسیناسیون وجود ندارد. الان مشخص نیست واکسن‌هایی که در انبارهای وزارت بهداشت موجود است تا کی تاریخ انقضا دارند، چه میزان از واکسن‌سازهای داخلی خرید کرده‌اند، چه میزان از آن‌ها را موجود دارند و چه میزان را تزریق کرده‌اند؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما کاربران تکراتو درباره توقف خط تولید کووپارس با 630 میلیارد تومان هزینه چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    چرا آخر و تا کی، مگر سیاست های بهداشت و درمان یکپارچه نباید باشد تا ضمن نیاز سنجی، الویت گذاری در تولید دارو کند چرا جزیره ایی فکر می کنید بی لیاقت ها، بیت المال را هدر می دهید

    پاسخ