;
coinex

ماجرای واکسن کرونای تاریخ گذشته چیست؟

ماجرای واکسن کرونای تاریخ گذشته چیست؟ به نظر می‌رسد در برخی از مراکز واکسیانسیون، واکسن‌های آسترازنکایی با دو تاریخ انقضای متفاوت به شهروندان تزریق شده است.

طبق گزارش‌های مردمی از مشهد و تهران که به دست رسیده، واکسن‌های تزریق شده به شهروندان در مواردی دو تاریخ انقضای متفاوت داشتند.

ماجرا از این قرار است تاریخی که توسط شرکت اصلی تولید کننده بر روی واکسن درج شده، تا آخر ماه ژوئن سال جاری میلادی را نشان می‌داده در صورتی که تاریخ انقضای دوم که با لیبلی وطنی بر روی ویال واکسن درجه شده نشان دهنده 17 جولای (25 تیر) سال جاری میلادی بوده است.

این در حالی بود مسئولین مراکز واکسیناسیون به مردم گفته بودند که لیبل‌های وطنی به دستور وزارت بهداشت بر روی واکسن درج شده‌اند.

اولین فردی که به نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد سید محسن زهرایی رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت بود. وی طی یک گفتگوی غیر رسمی گفته بود: «این واکسن‌ها، قانونا باید جمع‌آوری می‌شد». اما ماجرای واکسن کرونای تاریخ گذشته چیست؟

بیشتر بخوانید: وضعیت قرمز کرونا در 15 استان کشور ؛ سرعت شیوع سویه‌‌های جدید بالاست

ماجرای واکسن کرونای تاریخ گذشته چیست؟

ماجرا زمانی شکل دیگری به خود می‌گیرد که سایر مسئولین سعی کردند با پاسخ هایشان نقشی هر چند کوتاه در این داستان ایفا کنند و با بر هم زدن قاعده، ماجرای واکسن کرونای تاریخ گذشته را به نفع خود تمام کنند.

مدیر کل امور داروی سازمان غذا و دارو درباره ماجرای واکسن کرونای تاریخ گذشته گفته:

تاریخ انقضای واکسن داخلی و وارداتی از سوی سازمان غذا و دارو بر اساس مستندات تولیدکننده، تعیین و روی لیبل به همراه کد UID در سامانه مرکزی تیتک ثبت می‌شود، حتی اگر یک روز از مجوز سازمان غذا و دارو بگذرد، امکان ثبت در سیستم الکترونیک وجود نخواهد داشت و پیام خطای تاریخ منقضی بودن فرآورده صادر می‌شود.

دارو و واکسن فرآورده‌هایی هستند که نسبت به تاریخ انقضای‌شان باید کاملا دقت و حساسیت داشت؛ اگر تاریخ دارو و واکسن منقضی شود به هیچ ‌وجه نباید استفاده شود و بحث بی‌ضرر یا بی‌خطر بودن آن بی‌معنی است.

واکسن‌های موجود و مورد استفاده در کشور، تاریخ انقضای مشخص و تایید شده سازمان غذا و دارو را دارند و بعد از انجام آزمایش‌های دقیق و مجوز مصرف، در کشور قابل استفاده است؛ بنابراین تاریخ مصرف واکسن‌های کووید-۱۹ پس از بررسی مستندات تولیدکننده و آزمایش‌های دقیق، توسط سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرعت بالای شیوع زیرسویه های جدید کرونا ؛ هر 1 نفر می‌تواند 18 نفر را درگیر کند

واکسن‌های منقضی شده امحا می شوند یا نه؟

ماجرای واکسن کرونای تاریخ گذشته چیست؟

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت می‌گوید تمامی داروها و واکسن‌هایی که تاریخ انقضای آنها تمام شود، باید امحا شوند.

سوال اینجاست که چطور می‌شود تاریخ انقضای یک واکسن ایرانی تا اردیبهشت امسال باشد و بتواند تا یک سال دیگر نیز مجوزش را تمدید کند؟

مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو می‌گوید تمامی واکسن‌های موجود در کشور که مورد استفاده نیز قرار می‌گیرند، تاریخ انقضا دارند و مورد تائید سازمان غذا و دارو هستند. اما اینکه چگونه می‌توان تاریخ انقضای دارویی را تغییر داد و تا یک پس از منقضی شدن تاریخ مصرف، از آن استفاده کرد، سوالیست که مسئولان سازمان غذا و دارو باید به آن پاسخ دهند.

به گفته مسئولان انیستیتو پاستور،  تولید انبوه واکسن پاستوکوک زمانی آغاز شد که تمامی مراحل کارآزمایی بالینی روی آن انجام شده بود و نشان می‌داد که برای دوز یادآوری نیز قابل استفاده خواهد بود.

با احتساب این موضوع تاریخ انقضای واکسنی با این قابلیت، تاریخی است که خود شرکت تولید کننده بر روی ویال واکسن درج کرده است.

بنابراین می‌توان اینطور برداشت کرد که درخواست مدیران سازمان غذا و دارو برای تمدید یک‌ساله اعتبار مصرف این واکسن ایرانی نشان دهنده عدم آگاهی شرکت تولید کننده واکسن نسبت به میزان پایداری و اثربخشی داروی تولیدی خود است و واکسن پاستوکوک می‌تواند در مواقع لزوم و به تشخیص مسئولان سازمان غذا دارو تا یک سال دیگر نیز قابل استفاده باشد و تاریخ درج شده روی ویال واکسن خیلی هم مهم نیست و میزان انقضای داروها با تشخیص مسئولان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ماجرای واکسن کرونای تاریخ گذشته چیست؟ نظراتتان را در بخش مربوط به نظرات با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر