;
coinex

هارد جیمز وب فقط 68 گیگابایت است؛ اما دربرابر تشعشعات کیهانی از بین نمی‌رود

به تازگی اطلاعات جدیدی از هارد جیمز وب (تلسکوپ فضایی) منتشر شده است؛ تلسکوپی که نخستین تصویر مربوط به عمق کیهان را ثبت کرد. این هارد دیسک فضای کوچکی به اندازه 68 گیگابایت دارد که حتی برای نصب بازی Warzone و یا Destiny 2 مناسب نیست.

در تلسکوپ فضایی جیمز وب دستگاه ذخیره‌سازی با عنوان SSR (Solid State Recorder) تعبیه شده که متفاوت از SSDهای معمولی است. بهترین SSDهای جهان ممکن است چندین برابر بیشتر داده داشته باشند و هزاران بار سریع‌تر کار کنند، اما اگر بتوان آن‌ها را به اندازه کافی بالا پرتاب کرد، همه آن‌ها تخریب می‌شوند. شرایط بسیار متفاوت در فضا، می‌تواند به راحتی یک هارد دیسک معمولی را خراب کند.

هارد جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب که به اختصار JWST نامیده می‌شود، برای جمع آوری حدود 57 گیگابایت داده در روز ایجاد شده است. این وسیله به گونه‌ای طراحی شده که داده‌های تصویر را قبل از پر شدن حافظه، به زمین ارسال کند، زیرا تلسکوپ نیازی به ذخیره طولانی مدت نداشته و شناور شدن این داده‌ها در فضا هیچ مزیتی ندارد.

هارد جیمز وب

این احتمال وجود دارد که در حدود 10 سال آینده (طول عمر برنامه‌ریزی شده برای تلسکوپ جیمز وب) فضای ذخیره‌سازی آن کاهش یابد؛ در نتیجه در حدود 10 گیگابایت بیشتر از نیاز برای عملیات روزانه به آن افزوده شده است تا در این مدت مشکلی ایجاد نشود. 3 درصد دیگر از این 68 گیگابایت در دسترس نیست، زیرا برای ذخیره‌سازی داده‌های مهندسی و تله متری استفاده می‌شود. ناسا هنوز دلیلی برای فضای محدود ذخیره‌سازی نگفته است، اما علت این مسئله به سادگی می‌تواند ‌به خاطر مشکل طول عمر تلسکوپ باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد هارد جیمز وب چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر