;
coinex

بازی های کامپیوتری و تقویت عملکردهای مغز ؛ بیشتر بازی کنید!

بازی های کامپیوتری و تقویت عملکردهای مغز نتیجه‌ جدیدی است که پژوهشگران در جریان تحقیقات خود به آن دست یافته‌اند. اما تاثیر مثبت بازی بر مغز چیست؟

این یک باور عمومی است که انجام بازی‌های ویدیوئی به مدت طولانی، می‌تواند تاثیرات منفی بر روی شخص داشته باشد و علاوه بر آن، تحقیقات نشان داده است که نشستن به مدت طولانی، موجب بروز بسیاری از مشکلات جسمی می‌شود. حال اما چندین مطالعه درباره بازی‌های ویدیوئی نیز نشان می‌دهد که برخلاف تصور عموم، این بازی‌ها می‌توانند فواید بسیاری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های 2022

بازی های کامپیوتری و تقویت عملکردهای مغز

بر اساس مطالعات انجام شده، ساعت‌هایی که صرف انجام بازی‌های ویدیوئی می‌شود، موجب افزایش فعالیت‌های مغز می‎شود و مهارت‌های شناختی مورد نیاز برای تصمیم‌گیری را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر، دریافت اطلاعات از طریق حواس بصری و واکنش سریع و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای، توانایی‌های مغز را گسترش می‌دهد.

بازی های کامپیوتری و تقویت عملکردهای مغز

از بازی‌های ویدیوئی، می‌توان به‌ عنوان روش آموزشی برای واکنش سریع و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای علاوه‌ بر مغزهای سالم، برای مغزهایی که دچار آسیب عصبی شده است نیز، استفاده کرد. موکش دامالا، عصب‌شناس دانشگاه ایالتی جورجیا می‌گوید:

«بخش زیادی از جمعیت جوان ما بیش از سه ساعت در هفته را صرف بازی ویدئویی می‌کنند، اما اثرات مفید آن بر توانایی‌های تصمیم‌گیری و مغز دقیقاً مشخص نیست. مطالعه ما پاسخ‌هایی در این زمینه ارائه می‌دهد.»

محققان برای بررسی تاثیر بازی‌های ویدیوئی بر روی مغز یک سری آزمایش انجام دادند. آن‌ها از 47 داوطلب جوان درخواست کردند تا به جهت حرکت نقاطی که روی صفحه نمایشگر آن‌ها نمایش داده می‌شد، واکنش نشان داده و دکمه‌ها را فشار دهند. در این بین 28 نفری که بازی ویدیوئی انجام می‌دادند، نسبت به 19 نفری که انجام نمی‌دادند، سریع‌تر و دقیق‌تر عمل کردند.

طبق تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) برای اندازه‌گیری فعالیت عصبی داوطلبان، فعالیت برخی از نواحی مغزی آن 28 نفر بالاتر بود. نواحی مغزی که فعالیت بالاتری داشتند، شکنج زبانی راست، تالاموس چپ و ناحیه حرکتی تکمیلی بودند. تصور می‎شود این نواحی نقشی مهم در پردازش شناختی و تولید پاسخ‌های حرکتی به ورودی‌های بینایی داشته باشند. دامالا و همکار فیزیکدانش، تیم جردن، از دانشگاه ایالتی جورجیا در مقاله‌ای بیان کردند:

«نتایج نشان می‌دهد که انجام بازی‌هایی ویدئویی به‌طور بالقوه چندین فرایند فرعی دخیل در احساس، ادراک و طراحی عمل را تقویت می‌کند و از این طریق مهارت‌های تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشد.»

جردن، محقق روانشناسی در این خصوص تجربه شخصی دارد. در کودکی یکی از چشم‌های وی از دیگری ضعیف‌تر بود و در پنج سالگی برای مطالعه‌ای، داوطلب شد. برای بهبود پردازش بینایی، از او درخواست کردند که چشم با بینایی خوب را بپوشاند و با چشم ضعیف‌تر، بازی ویدیوئی انجام دهد. این فرآیند موثر بود و جردن، توانست بینایی چشمی که تقریبا نابینا شده بود را دوباره به دست آورد، در حدی که بتواند لاکراس و پینت‌بال بازی کند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با استفاده از بازی‌های ویدیوئی، اشخاص می‌توانند بینایی خود را بهبود بخشند. در نهایت بازی‌های ویدیوئی بد نیستند و انجام تحقیقات و مطالعات کمک می‌کند تا درک بهتری از تاثیرات مثبت آن‌ها داشته باشیم و از آن‌ها کمک بگیریم. دامالا می‌گوید:

«بازی ویدیویی می‌تواند به‌طور مؤثری برای آموزش مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال، وقتی شبکه‌های مغزی مرتبط با آن‌ها شناسایی شود، می‌توان از این بازی‌ها برای آموزش تصمیم‌گیری کارآمد و مداخلات درمانی استفاده کرد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد بازی های کامپیوتری و تقویت عملکردهای مغز چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر