;
coinex

صرف هزینه هنگفت برای جلوگیری از لایحه ضدانحصار توسط غول‌های تکنولوژی

گزارش جدیدی که امروز صبح توسط بلومبرگ منتشر شده است از صرف هزینه هنگفت برای جلوگیری از لایحه ضدانحصار توسط غول‌های تکنولوژی حکایت دارد.

بنابر گزارشی که صبح امروز منتشر شده است، به نظر می‌رسد که غول‌های دنیای تکنولوژی برای مبارزه با لایحه ضدانحصار که در دستور کار سنا است، شمشیر را از رو بسته‌اند. بنابر این اطلاعات، از ابتدای سال میلادی جاری تا امروز این شرکت‌ها فقط 35 میلیون دلار صرف لابی کردن ضد این لایحه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اپل و گوگل زیر ذره بین کمیسیون تجارت فدرال آمریکا ؛ آیا اطلاعات کاربران فروخته می‌شود؟

صرف هزینه هنگفت برای جلوگیری از لایحه ضدانحصار

در بخشی از این گزارش اما یک نکته خاص جلب توجه می‌کند و آن اینکه اپل به تنهایی در نیمه اول سال 2021 بیش از 4.6 میلیون دلار صرف اعمال نفوذ و تاثیرگذاری روی این لایحه کرده که تقریبا از همه شرکت‌های حاضر در لیست بیشتر است. علاوه بر این تیم کوک مدیر عامل اپل در حال حاضر در حال بدل شدن به یکی از فعال‌ترین مدیر عاملان دنیای فناوری از نظر سیاسی است.

بنابر گزارشی که بلومبرگ در این باره منتشر کرده، اپل تاکنون در هیچ زمانی به این اندازه برای لابی‌های فدرال هزینه نکرده است. در گزارش بلومبرگ آمده است:

طبق گزارش‌های به‌دست آمده، شرکت اپل در نیمه‌ی اول سال جاری سابقه ۴/۶ میلیون دلاری از خود به‌جا گذاشته که نسبت‌به رقم نیمه‌ی اول یک سال قبل ۱/۵ میلیون دلار بیشتر است. اگرچه، اپل در روز چهارشنبه فاش کرد که هزینه‌های لابی در سه‌ماهه‌ی دوم حدود ۱/۹ میلیون دلار کاهش نشان می‌دهد؛ اما ۲/۷ میلیون دلاری که در سه‌ماهه‌ی اول هزینه شده است، حدود ۸۵ درصد بیشتر از همین زمان در سال گذشته محاسبه می‌شود.

از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، اپل سه لابی‌گری جدید با قانونگذاران کلیدی در مبارزه ضد تراست ثبت کرده است. همچنین، این شرکت لابی‌گرها را مستقیماً از کاخ کنگره ایالات متحده بیرون می‌کشد. برای مثال، دستیار سابق سناتور ایمی کلوبشار، سناتور ارشد ایالات متحده از حزب دموکرات مینه‌سوتا که مبارزه علیه اپل و سایر غول‌های فناوری را رهبری می‌کند.

صرف هزینه هنگفت برای جلوگیری از لایحه ضدانحصار توسط غول‌های تکنولوژی

علاقه روزافزون اپل به لابی‌گری و صرف هزینه هنگفت برای جلوگیری از لایحه ضدانحصار از جایی نشات می‌گیرد که رای سنا به لایحه ضدانحصار می‌تواند کوپرتینویی‌ها را ناگزیر به صدور مجوز برای فعالیت آزادانه اپ‌استورهای رقیب کند. حتی توسه‌دهندگان مجوز سایدلودینگ می‌توانند اپلیکیشن‌های iOS خود را از طریق وب‌سایت های‌شان منتشر کنند.

ماجرای لایحه ضد انحصار از سال 2019 آغاز شد که بعد از تحقیقات یک‌ساله، غول‌های فناوری به رفتار ضدرقابتی متهم شدند. حال کنگره در نظر دارد تا با تصویب یک قانون دو حزبی، بتواند قدرت انحصاری اپل روی اپ استور و نحوه پرداخت هزینه خدمات توسط مشتریان برای اپلیکیشن‌ها را پایان دهد.

بلومبرگ می‌گوید که فهرست لابی‌های اپل در خارج و داخل کنگره از سال 2015 چیزی در حدود 65 درصد افزایش داشته است. البته با اینکه همچنان تعداد لابی‌گرهای استخدام شده توسط اپل از دیگر شرکت‌ها کمتر است، اما این تعداد از 43 به 65 نفر رسیده است.

امیلی برنبام از بلومبرگ می‌گوید، درحالی‌که تیم کوک همیشه تلاش می‌کرد از سیاست دور بماند؛ اما این رویکرد در این مدت دست‌خوش تغییر قرار گرفته است، او در گزارش خود می‌نویسد:

مدیرعامل اپل، تمام قوای خود را متمرکز کرده است که نظارت دولت را منکسر کند و اکنون به‌طور مرتب با سناتورها تماس می‌گیرد یا ملاقات می‌کند. در ماه اخیر او حداقل دو بار به واشنگتن سفر کرده است. در ژوئن (خرداد)، وقتی در زیرزمین مجلس سنا با کت‌شلوار تیره دیده شد، با سناتور جان تستر، سناتور دموکرات ایالت مونتانا و تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه به‌ویژه جان تون از داکوتای جنوبی (Minority Whip)، جانی ارنست از آیوا و روی بلانت از میزوری دیدار کرد. یکی از سخنگویان آقای تستر تأیید کرد که ایشان با آقای کوک دیدار کردند؛ اما آقای تون، ارنست و بلانت در پاسخ به پرسش درباره‌ی ملاقات با کوک واکنشی نشان ندادند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص صرف هزینه هنگفت برای جلوگیری از لایحه ضدانحصار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر