;
coinex

افزایش بازدهی گیاه برنج با دستکاری ژن آن توسط دانشمندان

افزایش بازدهی گیاه برنج با اضافه کردن ژن OsDREB1C، امکان پذیر خواهد بود. این ژن، 40 درصد بازدهی گیاه برنج و سایر محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

اضافه کردن ژن خاص به محصولات کشاورزی، بازدهی آن‌ها را افزایش می‌دهد که این روش، نوعی ترفند ژنتیکی به شمار می‌آید. تغییرات ایجاد شده در گیاه، در جذب کود بیشتر کمک می‌کند و میزان فتوسنتز گیاه را بالاتر می‌برد. همچنین تسریع مرحله گلدهی نیز جزو فواید اضافه شدن ژن به گیاه برنج است. در نهایت، این روش برداشت محصول را به صورت چشمگیری افزایش خواهد داد.

افزایش بازدهی گیاه برنج با دستکاری ژن

متخصص ژنتیک گیاهی در موسسه تحقیقات روتامستد با نام متیو پل، در مورد افزودن ژن به گیاه برنج می‌گوید: «افزایش بازدهی حاصل از ژن واحدی که کل این اثرات را ایجاد می‌کند، شگفت‌انگیز است. فکر نمی‌کنم قبلاً چنین چیزی دیده باشم. این رویکرد را می‌توان در محصولات دیگر نیز آزمایش کرد.» مطالعه اخیر، آزمایشات انجام شده روی گیاه گندم را نیز بیان می‌کند.

افزایش بازدهی گیاه برنج با دستکاری ژن

تاثیر ژن‌ها در رشد و بازدهی گیاهان بسیار زیاد است، به طوری که اگر فقط یکی از ژن‌های ذرت اصلاح شود، بازدهی آن 10 درصد افزایش می‌یابد. از طریق روش‌های سنتی نیز می‌توان بازدهی محصولات کشاورزی را افزایش داد، ولی این کار، فقط 1 درصد در بالا رفتن بازدهی تاثیر دارد، بنابراین اصلاح ژن بسیار موثرتر عمل می‌کند.

برای یافتن ژن‌هایی که در افزایش بازدهی محصولات کشاورزی تاثیر دارند، گروهی از پژوهشگران به سرپرستی ونبین ژو، متخصص فیزیولوژی محصولات زراعی از آکادمی علوم کشاورزی چین (CAAS)، به بررسی 118 ژن تنظیم کننده ذرت و برنج پرداختند. ژن‌های مورد استفاده در این بررسی، به رمزگذاری پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای رونویسی مشغول هستند.

آیا ژن‌های تنظیم کننده در برنجی که در خاک کم نیتروژن رشد می‌کنند، به صورت مداوم فعالیت دارند؟ تیم ونبین ژو تحقیقات خود را در راستای این سوال آغاز کردند. دلیل آغاز تحقیق و بررسی با چنین سوالی این است که ژن‌های تنظیم کننده، احتمالا جذب مواد غذایی را افزایش دهند.

افزایش فعالیت این ژن‌ها در برنجی که در خاک معمولی می‌روید، افزایش جذب نیتروژن گیاه را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه دانه بیشتری تولید خواهد شد.

نتایج تحقیق تاثیر ژن OsDREB1C بر گیاهان

محققان، از بین ژن‌های مذکور، فقط 13 ژن را یافتند که هنگام رشد گیاه در خاک عاری از نیتروژن، شروع به فعالیت کردند. 5 مورد از این 13 ژن، باعث افزایش 4 برابری در جذب نیتروژن شدند. ژن OsDREB1C را در واریته‌ای از برنج به نام Nipponbare وارد کرده و در گروه دیگری از گیاهان برنج، این ژن را غیر فعال کردند.

آزمایش‌های انجام شده توسط شائوبو وی و شیا لی از آکادمی علوم کشاورزی چین، بیانگر این موضوع بود، گیاهانی که ژن OsDREB1C را دریافت نکردند، رشد کمتری داشتند و برعکس، گیاهانی که این ژن در آن‌ها فعال بود، بازدهی رشد بالاتری داشتند. در واقع این ژن به تغذیه خوب گیاه و جذب نیتروژن بیشتر کمک می‌کند.

پژوهشگران به نتیجه رسیده‌اند که افزایش ژن مذکور در گیاهانی مانند برنج، بازدهی 40 درصدی در رشد را به همراه داشت که پم رونالد، متخصص ژنتیک گیاه برنج در دانشگاه کالیفرنیا دیویس اعتقاد دارد که رقم بزرگی است.

استیو لانگ، متخصص فیزیولوژی گیاهی در دانشگاه ایلینوی می‌گوید:

«کاری که آن‌ها انجام دادند، این است که واریته بسیار خوبی از برنج را انتخاب کردند و نشان دادند که می‌توانند آن را بهتر کنند. این کار بسیار متقاعدکننده‌تر از بهبود یک واریته آزمایشی است.»

گیاهان آزمایش شده، گلدهی سریع‌تری نیز داشتند. با این روش، در هر فصلی کشاورزان قادر خواهند بود که محصولات بیشتری را پرورش دهند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد افزایش بازدهی گیاه برنج با دستکاری ژن آن توسط دانشمندان چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر