;
coinex

کاهش قیمت خودرو با حذف قرعه کشی ؛ آیا بازار به ثبات رسیده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که 4 خودرویی که از روند قرعه‌کشی خارج شدند، کاهش قیمت شگرفی داشته‌اند. اما آیا این کاهش قیمت خودرو با حذف قرعه کشی ماندگار می‌شود؟

مدت مدیدی است که مردم در ایران برای خرید خودرو صفر تنها دو راهکار دارند؛ اول شانس برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها و دوم خرید همان خودرو صفر از برنده‌ها با قیمت دوبرابر!

حال اما مدتی است که با خروج خودروهای کوییک، ساینا، شاهین و وانت پراید از قرعه‌کشی، با انجام ثبت‌نام در سایت کارخانه، می‌توان مالک خودرو شد. نتیجه ماجرا اما جالب است و آن اینکه قیمت‌ها در بازار آزاد کاهش داشته است!

بیشتر بخوانید: تولید خودرو توسط زرماکارون قانونی است؟

کاهش قیمت خودرو با حذف قرعه کشی

کاهش قیمت خودرو با حذف قرعه کشی ؛ آیا بازار به ثبات رسیده است؟

درواقع حذف فرایند قرعه‌کشی، سبب کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد شده است، چراکه حالا دیگر هر متقاضی هر یک از این 4 خودرو بدون طی کردن مراحل و شرایط پیشین و به سادگی با ثبت سفارش در سایت کارخانه می‌تواند مالک خودرو با قیمت کارخانه شود، قیمتی که با بازار آزاد تفاوت خیلی زیادی هم ندارد.

کارشناسان این حوزه پیش از این هم بارها به روند قرعه‌کشی خودرو نقدهای مهمی وارد کرده بودند. مهمترین نقد همیشه این بود که در این طرح خودرو کمتر به مصرف‌کننده واقعی می رسد و عموما دلالان با روش‌های مختلفی در فرایند قرعه‌کشی ثبت‌نام کرده، بیشترین سود را از این فضا می‌برند و در نتیجه خودرو را با قیمت بسیار بالایی در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.  این مساله هم به دلالی در بازار دامن می‌زند و هم به افزایش بیشتر قیمت خودرو.

اما حالا بنابر اطلاعات جدید، کوییک که تاکنون طی دو مرحله بدون قرعه‌کشی عرضه شده بیشترین افت قیمت را با کاهش حدودا ۱۰ میلیون تومانی (۴.۳ درصد) تجربه کرده است. قیمت شاهین سایپا هم به دو دلیل ارزانتر شده است، یکی خروج از فرآیند قرعه‌کشی و دوم به دلیل عرضه احتمالی در بورس کالا.

در نتیجه به نظر می‌رسد با حذف قرعه کشی خودرو و قطع ید دلالان از آن فرایند، حال قیمت خودرو به مرور در حال کاهش است. نکته مهم اما اینکه وزیر صمت پیش از این وعده داده بود که فرایند قرعه‌کشی به زودی برای همه خودروها حذف خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت هم این وعده را چندی پیش تکرار کرد و گفت که با افزایش تولید خودرو، تا پایان شهریور ماه سال جاری تعداد دیگری از خودروها از فرایند قرعه‌کشی حذف می‌شوند و می‌توان گفت تا پایان سال همه خودروها پتانسیل عرضه بدون نیاز به قرعه‌کشی را خواهند داشت.

بر این اساس اگر بتوان گفت که حذف فرایند قرعه‌کشی، یکی از مهم‌ترین علت‌های کاهش چند میلیونی قیمت خودرو است، باید انتظار داشت که تا شهریور ماه قیمت تعداد دیگری از خودروها ارزانتر شود. اما آیا این کاهش قیمت خودرو، ماندگار است یا صرفا تحت جو و مقطعی است؟

ثبات یا بازگشت روند صعودی قیمت‌ها؟

کاهش قیمت خودرو با حذف قرعه کشی ؛ آیا بازار به ثبات رسیده است؟

درباره کاهش قیمت خودرو با حذف قرعه کشی یکی از کارشناسان صنعت خودرو می‌گوید که مجموعه عوامل حاکی از این است که این کاهش قیمت، یک پایداری در کنترل تورم نیست و از سویی آمار نگران کننده کسری بودی علاوه بر افزایش شدید نقدینگی کشور و البته بی انضباطی مالی شدید دولت و عدم نظارت بر شبکه بانکی، به نظر می رسد دستیابی به تورم هدف ۳۵ درصد ناممکن باشد و احتمالا تورم در کشور تا انتهای سال به کمتر از ۴۰ درصد نرسد. فرید زاوه می‌افزاید:

این روند تورمی به معنی افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار است که نهایتا به افزایش محدود عرضه تنها دوره‌ای به تعویض می‌افتد یا سرعت آن کمتر می‌شود ولی در روند کلی افزایش خللی ایجاد نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد ثبات قیمت‌ها از انتهای تابستان و یا ابتدای پاییز دوباره از بین بروند و موج بعدی افزایش قیمت‌ها در نیمه پاییز و ابتدای زمستان به بازار بازگردد، حال اگر دوباره اصرار بر سرکوب قیمت‌ها و تکذیب تورم در دولت کمافی‌السابق صورت بگیرد، حتما شدت آن افزایش می‌باید و اگر دولت به شناوری قیمت‌ها در مبدا تولید رسمیت بدهد، می‌توان به شدت پایین‌تر آن امید داشت ولی به هر صورت از این موضوع نمی‌توان فرار کرد».

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره کاهش قیمت خودرو با حذف قرعه کشی چیست؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر