;
coinex

طرح گاز رایگان جای بنزین سهمیه ای را می‌گیرد؟

به نظر می‌رسد برخی از مسئولین برای مدیریت وضعیت قیمت بنزین در کشور ایده‌های نابی دارند و یکی از این ایده‌ها، طرح گاز رایگان و جانشینی آن با بنزین است.

درباره طرح تخصیص گاز رایگان عضو کمیسیون برنامه بودجه گفته: «مردم به جای استفاده از بنزین به سمت استفاده از گاز بروند، نرخ گاز را کاهش داده یا رایگان کنید».

تولید خودروهای بنزین سوز توسط خودروسازان و سیل ورود آنها به بازار، باعث بروز مشکلاتی زیستی و مدیریتی در رابطه با تامین سوخت با کیفیت شده است؛ به شکلی که مدیران بخش تامین سوخت را به این فکر انداخته که چگونه می‌توان سوختی باکیفیت و ارزان در اختیار مردم قرار داد.

این ابتدای داستان گازسوز کردن خودروها بود و مردان دولت را بر آن داشت که به جای استفاده از بنزین با کیفیت از گاز طبیعی برای این منظور استفاده کنند.

اخیرا عضو کمیسیون برنامه بودجه در رابطه با اینکه سی ان جی گزینه بهتری نسبت به بنزین است و باید مصرف آن را توسعه داد گفته:

کشور ما پالایشگاه های جدیدی در حال احداث دارد. البته لازم به ذکر است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

علاوه بر این عضو کمیسیون برنامه بودجه اضافه کرد: «چنین اقدامی مشروط بر گسترش سی ان جی در کشورمان است. در چنین حالتی باید نگاه جدی‌تری به آن داشته باشیم. در صورتی که بتوانیم زیر ساخت های لازم را فراهم کنیم و توانایی آن را داشته باشیم، می‌توانیم به بحث ال‌پی‌جی ها نیز ورود پیدا کنیم که بتوانیم از این طریق جایگزینی برای بنزین داشته باشیم.»

بیشتر بخوانید: تولید خودرو توسط زرماکارون قانونی است؟

طرح گاز رایگان یا صادرات بنزین

در ارتباط با طرح گاز رایگان ، نماینده مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه در صورت فراهم آوردن زیرساخت‌ها و افزایش ال پی جی و س ان جی می‌توانیم صادرات بنزین داشته باشیم گفته:

نکته حایز اهمیت نکته صادرات بنزین ارزش افزوده خوبی برای ما دارد و از فرآورده‌هایی است که می‌توان بر روی آن حساب کرد. اما متاسفانه‌ این مساله قطعا به زودی محقق نمی‌شود. چراکه متاسفانه در دولت گذشته همتی برای آماده‌سازی زیر ساخت‌ها وجود نداشت.

همچنین نجم آبادی با یادآوری پایین بودن نرخ بنزین گفت: «در شرایط فعلی نرخ بنزین بسیار ارزان است. البته نرخ بنزین به گونه‌ای است که روزهای گذشته در دیدار با رئیس‌جمهوری پیشنهادی مبنی بر رایگان‌سازی سی ان جی برای پایین آمدن پیک بنزین ارائه کرده‌ام.»

ایشان در ادامه در توضیح طرح گاز رایگان افزود: «حتی اگر چنین اقدامی برای مردم صورت بگیرد تنفسی برای مردم ایجاد کنید، بگذارید مردم به جای استفاده از بنزین به سمت استفاده از گاز بروند. نرخ گاز را کاهش داده یا رایگان کنید. حتی در صورت رایگان شدن سی ان جی برای دولت مقرون به صرفه است که بنزین کمتری مصرف شود. زیرا بنزین لیتری۳۰۰۰ تومان نرخ آزاد آن است و در حالی که بیش از ۴ هزار تومان برای خرید نیم لیتر آب باید پرداخت کرد.»

نجم آبادی در خاتمه صحبت‌هایش با اشاره به تاثیر مستقیم قیمت بنزین بر معیشت مردم اضافه کرد: «بدون شک افزایش نرخ بنزین رابطه مستقیم با معیشت مردم دارد. ورود به سوخت و بیشتر اتفاقاتی که در ایران می‌افتد تورم انتظاری و پایه‌ها نباید به این میزان تغییر می‌کرد. و بنزین تاثیر زیادی بر تور انتظاری دارد ما معتقدیم که درحال‌حاضر بنزین را باید جایگزین کنیم تا گران».

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص طرح گاز رایگان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر