;
coinex

اینترنت ماهواره‌ای دارپا ؛ پایان سلطنت استارلینک با فناوری Space-BACN

اینترنت ماهواره‌ای دارپا برنامه‌ی سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی برای توسعه‌ی اینترنت در مدار پایینی زمین است که منجر به تحول در ارتباطات خواهد شد.

اگر به نجوم آماتوری علاقه‌مند باشید، خبر توسعه‌ی چنین برنامه‌ای به معنی از دست رفتن میدان دید و آلودگی نوری‌ست! بله، خبر خوبی نیست! یعنی این از همان دست انتقاداتی‌ست که می‌توانیم به پروژه‌یِ استارلینکِ ایلان ماسک هم وارد کنیم.

تصور کنید مشغول رصد یک رویداد نجومیِ وسوسه‌انگیز باشید اما تنها چیزی که عایدتان بشود منظومه‌‌ای از ماهواره‌های نورانی‌ باشد! اما به هر روی، آن‌قدرها که به نظر می‌آید آینده با وجودشان ناامیدکننده نیست.

بیشتر بخوانید: تامین اینترنت کشورهای همسایه توسط ایران ؛ چراغی که به خانه رواتر است!

اینترنت ماهواره‌ای دارپا با گره ارتباطات تطبیقی فضابنیاد (Space-BACN)

شاید عنوان عجیب و غریبی به نظر بیاید، ولی ماجرای اینترنت ماهواره‌ای دارپا قرار است ساده‌تر از این‌حرف‌ها باشد. هدف دارپا پیکربندی منظومه‌ ماهواره‌هایی‌ست که با نور به یکدیگر پیوند می‌خورند که از قضا قرار است هم کم‌هزینه باشند و هم دارای قابلیت‌ بازتنظیم چند باره. پایانه‌ی ارتباطی این دست از ماهواره‌ها می‌تواند همزمان به چند پروتکل ارتباطی متصل شود.

محض اطلاع‌مان، منظومه‌ی ماهواره‌ای استارلینک نمی‌تواند با منظومه‌ ماهواره‌های دیگر پیوندی برقرار کند. در واقع فناوری‌ای که دارپا توسعه‌اش می‌دهد یک ابر پایانه‌ی ماهواره‌‌‌ای نوری‌ است که قابلیت‌های گسترده‌ای برای اتصال به منظومه‌های ماهواره‌ای نوری دیگر فراهم می‌کند.

اینترنت ماهواره‌ای دارپا

با پروژه اینترنت ماهواره‌ای دارپا هم سطح تعاملات ارتباطی- فضایی فعلی بالاتر رفته و هم استاندارهای جدیدی برای آینده تعریف می‌شود؛ چرا که در حال حاضر، هیچ پروتکلی برای ساخت منظومه‌های ماهواره‌های تعاملی نوری وجود ندارد. و تمامی منظومه‌هایی که تا به کنون ساخته شده‌، تنها دارای سیستم‌های تک موجی ارتباطی با قابلیت پیوند بین ماهواره‌های خودی بوده و قابلیت پیکربندی کمی دارند.

امّا این پایانه‌ی نوری جدید، روی طول موج‌های گوناگون، نرخ زمان‌سنجی، قطبش، تصحیح خطا و… کار می‌کند که رسیدن به این امر می‌تواند ارتباطات بین استانداردهای گوناگون را فراهم کند. و منظومه‌های ماهواره‌ای تکه‌هایی جزیره‌جزیره نباشند. امکاناتی که این پیکربندی به دست می‌دهد:

  •  هم‌گام‌سازی سریع‌تر داده‌ بین ماهواره‌ها؛
  • پوشش گسترده‌تر و انتقال اطلاعات 100 گیگابیت بر ثانیه؛
  • هزینه‌ی مقرون به صرفه؛
  • قابلیت بازتنظیم؛

بر اساس بیانیه دارپا، هم‌اکنون فاز صفرم به پایان رسیده و اینترنت ماهواره‌ای دارپا گامی در عملی شدنش برداشته است. هم‌چنین کارشناسانی از دانشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری برگزیده شده‌اند تا به‌طور ویژه پایانه‌‌‌های ارتباطات نوری کم هزینه و قابلیت تنظیم مجددی بسازند که با استانداردهای پیوند بین ماهواره‌ای نوری گوناگون سازگار باشند.

اینترنت ماهواره‌ای دارپا

در این پروژه گروه‌های فناوری دارپا به چند گروه فنی تقسیم شده‌اند. گروه‌ نخست، می‌کوشد دیافراگم نوری کم‌هزینه‌ای بسازد که قادر به جفت شدن به یک فیبر تک حالتی است که در عین توان بالا انعطاف‌پذیر و کوچک است. گروه دوم از در صدد ساخت یک حالت نوری با قابلیت پیکربندی مجدد است که قادر به پشتیبانی از 100 گیگابیت بر ثانیه از طریق طول موجی واحد باشد.

در نهایت، گروه‌های دیگر وظایفی نظیر شناسایی عناصر دستور و کنترل حیاتی، تعبیه‌ی کلیدی برای پشتیبانی از ارتباطات بین ماهواره‌ای و توسعه چارچوب لازم برای ارتباط بین Space-BACN و مجموعه شرکای تجاری را بر عهده دارند. گرگ کوپرمن، مدیر برنامه Space-BACN گفته است:

عصر ما شاهد تولد عرصه‌ی جدیدی به نام فضای متکثر خواهد بود. عصر نویی از ارتباطات، سنجش و اکتشاف فضایی با هزینهٔ ناچیز!

اگر هدف دارپا برپایی اینترنتی با مزایای بیشتر باشد، نباید زیاد نگران چند چون آن بود اما رقیب‌ تازه نفس ایالات متحده، جمهوری خلق چین ممکن است برپایی منظومه‌ی ماهواره‌ای دارپا را ابزاری برای تسلط بیشتر بر جهان بپندارد.

به چه دلیلی؟ پر واضح است وقتی شما مجموعه‌ای از منظومه‌های ماهواره‌ای داشته باشید نابود کردن‌شان مشکل‌تر است و حتّی این رویارویی تنها با ایالات متحده نخواهد بود، بلکه صفی از کشورهای صنعتی و عضو ناتو روبه‌روی‌تان قد علم خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ اینترنت ماهواره‌ای دارپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: Darpa

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر