;
coinex

تاثیر برجام بر نوسانات بازار خودرو ؛ آیا خودرو ارزان تر می‌شود؟

قیمت انواع کالا در ایران به طور مستقیمی با اتفاقات بین‌المللی گره خورده است. بازار خودرو یکی از بازارهایی است که به‌طور تنگاتنگی با اتفاقات خارجی از جمله برجام همسویی دارد. در این گزارش قصد داریم نوسانات بازار خودرو و داستان برجام را با هم بررسی کنیم. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

در خبرها می‌خوانیم که برجام بر اقتصاد ایران تاثیر می‌گذارد اما تنها یک داروی مسکن است که غرب با ورود و خروج از آن می‌تواند اقتصاد ایران را آرام یا کمی متشنج کند. این که مشکلات اقتصادی کشور به طور‌کلی و عمده در دست‌های برجام نیست، کاملا مشهود است؛ اما این نکته که برجام بر شرایط اقتصادی بی‌تاثیر نیست، قابل تامل است.

طی روزهای گذشته تلاش کردیم درباره برجام و تاثیر آن بر بازار خودرو، گفتگویی داشته باشیم با امید نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان ایران؛ که متاسفانه ایشان پاسخگو نبودند. بااین‌حال، قصد داریم در این گزارش، به تاثیر برجام بر قیمت خودرو در بازار ایران بپردازیم؛ مخصوصا در شرایطی که اخبار پیرامون برجام، اخیرا روندی کاهشی و نزولی را در قیمت‌ها به وجود آورده است.

چرا برجام بر بازار خودرو تاثیر می‌گذارد؟

این سوالی است که حتی می‌توانیم به صورت گسترده‌تر در خصوص کالاهای دیگر هم بپرسیم. چرا برجام باید بر زندگی روزانه مردم تاثیر بگذارد؟ چرا مردم پس از اینکه خبر موفقیت یا پیشرفت برجام را می‌شوند به فکر فروختن ملک و ماشین خود هستند؟ این سوالی است که اگر از مردم بپرسیم قطعا این پاسخ را می‌دهند: ارزش ملک و ماشین پایین می‌آید و ما ضرر خواهیم کرد، چون دستمزدمان همان است که بود.

تاثیر برجام بر بازار خودرو: آیا خودرو ارزان تر می شود؟

بله دستمزدها همان است که بود. تنها کاری که پیشرفت برجام برای مردم عادی خواهد کرد، کم شدن ارزش دارایی‌شان است. به گزارش ایمنا، نوسانات در قیمت بازار کاهشی بوده‌اند. در روزهای گذشته، مدل‌های مختلف پراید با کاهش حداقل دو میلیون تومانی روبرو بوده‌اند. برای مثال بازار پراید 111 از 205 میلیون تومان، به 204 میلیون تومان رسیده است.

البته خودرو‌های پٰژو، کوییک و تیبا نیز هر کدام کاهش قیمتی یک تا سه میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. پس در این روزها، اگر کسی قصد فروش خودروی خود را داشته باشد، از بیم ارزان‌تر نشدن، با شتاب بیشتری اقدام به فروش خودرو می‌کند. ظاهرا خبرهای خوش برجامی، به گوش عده‌‌ای که قصد فروش خودروی‌شان را داشتند خوش نمی‌آید.

همچنین موتمنی رئیس اتحادیه خودرو نمایشگاه‌داران خودرو اعلام کرده است که در این روزها با افت قیمت ارز، خرید و فروش‌ها در بازار خودرو به صفر رسیده است.

برجام برای آینده اقتصاد ایران و بازار خودرو تاثیر مثبت دارد یا منفی؟

رسیدن به سرانجام خوش در برجام، با احتمال بیشتری روند قابل تحمل‌تری را برای شرایط اقتصاد ایران فراهم می‌کند؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید با به سرانجام رسیدن برجام بسیاری از تحریم‌ها برداشته و پول‌های بلوکه شده ایران آزاد خواهند شد.

تاثیر برجام بر نوسانات بازار خودرو ؛ آیا خودرو ارزان تر می‌شود؟

 

البته بازار خودرو که متاثر از برجام نیز بوده، نتایج جالبی را از خود نشان داده است؛ برای مثال موتمنی، ( رئیس اتحادیه خودرو نمایشگاه‌داران) دلیل کاهش حدود 75 میلیون تومانی قیمت پژو 207 را عرضه خوب آن از سوی خودروساز عنوان کرد و به ایرنا متذکر شد:‌ هر خودرویی که با کاهش عرضه مواجه شود، افزایش قیمت خواهد داشت.

وی در خصوص برجام معتقد است: «اگر مذاکرات به نتیجه برسند، اثر روانی آن سبب می‌شود حداقل در هفته‌های ابتدایی شوک شدیدی در بازار شاهد باشیم. درعین‌حال، نحوه و میزان عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی نیز می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.»

کلام آخر

اینگونه نیست که بخواهیم یک سرانجام واحد را برای برجام و دیگر مسائل در پی آن در نظر داشته باشیم. در رسانه‌های مختلف شاهد آن هستیم که سناریو‌های مختلفی برای سرانجام برجام با نتایج مختلف در نظر گرفته شده است.

برای مثال تجارت نیوز برای برجام سه سرانجام پایان خوش مذاکرات، شکست مذاکرات و ادامه بلاتکلیفی را پیش‌بینی کرده که هر کدام از این نتایج عواقب خاص خود را به دنبال خواهند داشت.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره تاثیر برجام بر بازار خودرو چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر