;
coinex

کارمند سابق اپل به جاسوسی اطلاعات Apple Car برای چین متهم شد

یک کارمند چینی سابق اپل، به جاسوسی اطلاعات Apple Car برای چین متهم شده است. این کارمند که اخیرا به جرم خود اعتراف کرده شاید با 10 سال حبس مواجه شود.

یک کارمند سابق اپل در دادگاه فدرال سن خوزه که دو روز پیش برگزار شد، به جرم‌های خود درباره سرقت اطلاعات خودرو اپل و انتقال آن‌ها به چین اعتراف کرده است. البته اعترافات ژانگ در حال حاضر به طور عمومی اعلام نشده‌است.

بیشتر بخوانید: ورود Dodge به دنیای خودروهای برقی ؛ پایان شکوهمندانه V8 جهنمی!

جاسوسی اطلاعات Apple Car برای چین

شائولانگ ژانگ که در سال 2018 به بهانه زایمان همسر خود به چین رفته بود، اسرار تجاری شرکت اپل را که شامل اطلاعاتی مهم درباره خودرو برقی اپل بوده نیز سرقت کرده و به چین انتقال داده بود.

به گفته CNBC، احتمالا آقای ژانگ که به جرم خود اعتراف کرده با حکم 10 سال زندان و جریمه نقدی 250 هزار دلاری مواجه خواهد شد. دادگاه قصد دارد حکم پرونده او را در نوامبر 2022 اعلام کند.

کارمند سابق اپل به جاسوسی اطلاعات Apple Car برای چین متهم شد

گفته می‌شود که این کارمند چینی سابق اپل،‌ سندی 25 صفحه‌ای شامل طرح‌واره‌های مهندسی برد مدار خودرو اپل را دانلود کرده است. دادگاه همچنین سندی رو کرده که بر اساس ژانگ دفترچه راهنما و فایل‌های PDF مربوط به جزئیات نمونه پیش‌تولید خودرو اپل را به سرقت برده است.

شائولانگ ژانگ در جولای 2018 و در زمان تلاش برای پرواز به چین در فرودگاه سن خوزه توسط ماموران فدرال بازداشت شد. او کار خود در اپل را از سال 2015 آغاز کرده بود و بنابر اسناد پلیس فدرال آمریکا،‌ آخرین پست او در اپل،‌ مهندس سخت‌افزار تیم خودرو خودران بوده است.

اسنادی که ژانگ سرقت کرده مربوط به یکی از مبهم‌ترین و رازآلودترین پروژه‌های کوپرتینویی‌ها در سالیان اخیر است که حتی همین حالا نیز اپل رسما آن را تایید نکرده. این در حالی است که برخی افشاگران می‌گویند اپل در سالیان اخیر شمار زیادی از مدیران و مهندسان سرشناس حوزه خودرو را استخدام کرده و حالا تیمی تحت عنوان تیم خودرو خودران دارد.

یک مامور FBI در سال 2018 گفته بود که حدودا پنج هزار نفر در داخل اپل از پروژه‌ ساخت خودروی خودران مطلع هستند. او همچنین گفت که 2700 نفر کارمند در اپل به اطلاعات پروژه‌ و دیتابیس مرتبط به آن دسترسی دارند.

اپل مشخصا با نرم‌افزارهای خاصی بررسی می‌کند که هر کارمند به چه پروژه‌هایی دسترسی دارد. این افراد ملزم هستند در جلساتی که برای آموزش حفافظت گفتار و جلوگیری از افشای پروژه‌ها برگزار می‌شود، شرکت کنند.

آقای ژانگ در تیم محاسباتی پروژه خودروی خودران اپل مشغول بوده و اسناد حاکی از این است که این تیم برد مدار حسگرهای خودرو اپل را طراحی و آزمایش کرده است.

طرح‌واره مدار بخش مهمی از ارزشمندترین اسرار تجاری در صنعت الکترونیک است و به همین دلیل سرقت طرح‌واره برد مدار خودرو اپل با واکنش سریع و شدید مقامات دولتی همراه شد.

اپل می‌گوید که زمانی که ژانگ در سال 2018 برای زایمان همسر خود و سفر به چین مرخصی گرفت،‌ درباره احتمال سرقت اطلاعات توسط او مشکوک شدند. ژانگ به هنگام رفتن مدعی شده بود که قصد دارد به چین بازگشته و از مادر خود مراقبت کند. او همچنین به اپل گفت که به‌دنبال کار برای Xmotors (یکی از شرکت‌های برتر چینی در حوزه‌ی تولید خودروی برقی) است.

اپل در واکنش به این شرایط بلافاصله دسترسی او به سیستم‌های خود را قطع کرده و تحقیقات درباره احتمال سرقت اطلاعات توسط او را آغاز کرد. شرکت کوپرتینویی متوجه شد که ژانگ اسناد و اطلاعات محرمانه را از دیتابیس دانلود کرده، حتی وارد برخی آزمایشگاه‌ها شده و برخی قطعات سخت‌افزاری را دزدیده است!

گفتنی است یکی دیگر از کارمندان اپل به نام جی ژونگ چن نیز اخیرا با اتهام جاسوسی اطلاعات Apple Car برای چین مواجه شده است. چن شهروند ایالات متحده محسوب می‌شود و قصد داشته به چین سفر کند که دستگیر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره جاسوسی اطلاعات Apple Car برای چین چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر