;
coinex

تاریخ رونمایی از پردازنده M3 اپل مشخص شد

شایعاتی درباره تاریخ رونمایی از پردازنده M3 اپل منتشر شده است. انتظار می‌رود که از این پردازنده با معماری N3E، جایی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی رونمایی شود.

شرکت اپل مراحل ابتدایی طراحی پردازنده جدید خود را آغاز کرده و در شرایط ایده‌آل، در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ از این پردازنده رونمایی می‌شود. M3 با معماری بهبود یافته N3E کمپانی TSMC توسعه یافته و در آینده، جانشین پردازنده M2 خواهد شد. در حال‌حاضر این پردازنده جدید با اسم رمز Malma شناخته می‌شود.

لیتوگرافی N3E در واقع نمونه ارتقا یافته N3 است و با عنوان ۳ نانومتری شناخته می‌شود. باید به این موضوع اشاره کنیم که طراحی N3 می‌تواند میزان مصرف انرژی را تا ۳۰ درصد نسبت به N5 کاهش دهد و باعث بهبود ۱۵درصدی عملکرد پردازنده شود. درمجموع انتظار می‌رود که لیتوگرافی N3E عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید:‌ نسل جدید پردازنده های ناسا با قدرت 100 برابری عرضه می‌شوند

تاریخ رونمایی از پردازنده M3 اپل

طبق ادعای یک وب‌سایت تایوانی تاریخ رونمایی از پردازنده M3 اپل، در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ خواهد بود. اما در شرایطی که روند توسعه این پردازنده با مشکلاتی روبه‌رو شود، زمان معرفی آن به سه ماه اول سال ۲۰۲۴ منتقل می‌شود.

باید گفت که امکان رونمایی از این پردازنده در سال ۲۰۲۴، بسیار بیشتر است؛ چراکه به وجود آمدن چالش‌هایی در روند توسعه چنین محصولاتی تقریبا اجتناب ناپذیر است.

جدیدترین پردازنده کمپانی اپل

همانطور که گفتیم طراحی N3E در واقع همان معماری N3 است، اما با این تفاوت که با پیشرفت‌هایی همراه خواهد بود. نودهای سه نانومتری کمپانی TSMC دارای ۵ لیتوگرافی مختلف است که برای مثال می‌توان به N3P، N3S و N3X اشاره کرد.

در اینجا خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره داشته باشیم که سال آینده شاهد عرضه نخستین تراشه‌های ۳ نانومتری کمپانی اپل هستیم. تولید انبوه این تراشه‌ها مدتی‌پیش آغاز شده و اینگونه که به نظر می‌رسد، برای توسعه پردازنده Bionic A17 از همین تکنولوژی استفاده شده است. با توجه به ادعای منابع خبری مختلف Bionic A17 در نسخه‌های پرو آیفون ۱۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متاسفانه تا این لحظه تعداد هسته و جزییات این پردازنده منتشر نشده است و تنها حدس و گمان‌هایی درباره تاریخ رونمایی از پردازنده ام 3 اپل در فضای مجازی منتشر شده است؛ اما با توجه به پردازنده‌های M1 و M2 می‌توان گفت که کمپانی اپل، دوباره از چهارهسته با کارایی بالا (Performance core) و چهار هسته کم مصرف (Power Efficient core) استفاده خواهد کرد.

در آخر باید این موضوع را خاطر نشان کرد که مراحل تولید تراشه‌های ۳ نانومتری بسیار پیچیده است و تولید انبوه آن چالش‌های بسیاری را برای TSMC به همراه دارد. در پی به وجود آمدن این چالش‌ها و زمان موردنیاز برای پیدا کردن راه‌حل آن‌‌ها، احتمال می‌رود که تاریخ رونمایی از پردازنده M3 اپل به اوایل سال ۲۰۲۴ منتقل شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تاریخ انتشار پردازنده M3 اپل چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر