;
coinex

شکایت مدرنا از فایزر به علت نقض حق اختراع!

پس از فروکش کردن شدت همه‌گیری کرونا، پرونده شکایت مدرنا از فایزر به اتهام نقض حق اختراع واکسن این بیماری به همراه چند پرونده مشابه دیگر به جریان افتاده است.

شرکت مدرنا اعلام کرده که قصد دارد از فایزر به دلیل سرقت حق اختراع تکنولوژی ساخت واکسن mRNA شکایت کند. استفان بنسل مدیر اجرایی ارشد مدرنا امروز در بیانیه‌ای درباره شکایت مدرنا از فایزر گفت: «ما این شکایت را برای حفاظت از تکنولوژی خلاقانه mRNA ثبت کردیم که خود ما پیشگام ساخت آن بودیم؛ میلیاردها دلار برای ساخت آن هزینه کردیم و در زمان همه گیری کرونا حق اختراع آن را برای خودمان ثبت کردیم.»

بیشتر بخوانید:‌ درمان سرطان با تکنولوژی واکسن کرونا ؛ پاندمی به کمک دانشمندان آمد!

جزئیات پرونده شکایت مدرنا از فایزر

مدرنا در سال 2020 گفته بود که برای پیشگیری از بروز اختلال در تولید واکسن، حق اختراع خودش را دنبال نمی‌کند و اخیراً هم اعلام کرد که حق اختراعش را در کشورهایی با درآمد کم و متوسط اعمال نمی‌کند. اما این شرکت قصد دارد از فایزر و بایوان‌تک شکایت کند چون به گفته مدرنا انتظار داشته که این شرکت‌ها حق مالکیت معنوی را رعایت کنند. این شرکت در پرونده مورد نظر اعلام کرده که «مدرنا برای پیشگیری از بروز اختلال در تلاش سایر شرکت‌ها برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به پاندمی، از اعمال حق اختراع خودش خودداری کرد.»

بعید است که این پرونده تأثیر چشمگیری بر دسترسی مردم به واکسن کرونا داشته باشد. مدرنا اعلام کرده به دنبال حذف واکسن فایزر و بایوان‌تک از بازار نیست؛ بلکه به گفته شانون تایم کلینگر مدیر حقوقی ارشد مدرنا “این شرکت انتظار دارد که فایزر برای استفاده از تکنولوژی‌هایی که حق اختراع آنها متعلق به مدرنا است، جبران خسارت کند.”

مدرنا برای واکسن‌های فروخته شده به دولت آمریکا قصد دریافت غرامت ندارد اما دولت آمریکا قصد دارد فروش واکسن کووید را متوقف کند. قرار است این واکسن به روش‌های تجاری معمولی به فروش برسد.

مدرنا و فایزر/ بایوان‌تک هردو واکسن کووید 19 را با استفاده از تکنولوژی mRNA طراحی کرده‌اند. این واکسن‌ها تکه‌هایی کوچک از ژن ویروس کرونا را به بدن تزریق می‌کنند تا بدن آنتی‌بادی آنها را تولید کند.

مدرنا در این شکایت فایزر/بایو‌ان‌تک را متهم به کپی کردن دو بخش از واکسن mRNA خودش کرده است. بخش اول، مربوط به تغییرات شیمیایی mRNA است که از حمله واکسن به بدن، قبل از اثربخشی آن جلوگیری می‌کند. واکسن‌های mRNA که این عنصر خاص را نداشته باشند، مثل واکسن تولید شده توسط شرکت آلمانی کیوروک اثربخشی بسیار کمتری دارند.

بخش دوم، قطعه‌ای از ویروس است که واکسن، بدن را برای شناسایی آن آماده می‌کند – واکسن هر دو شرکت، پروتئین جهش ویروس را به صورت کامل هدف می‌گیرند. این پروتیین همان بخشی از ویروس است که امکان نفوذ آن به بدن را فراهم می‌کند.

در پرونده شکایت مدرنا از فایزر نوشته شده که این شرکت بر اساس مطالعاتی که روی یک گونه خاص از ویروس کرونا به نام مرس انجام داده، حق اختراع واکسن‌هایی با پروتئین جهش کامل را در اختیار دارد.

شرکت کیوروک هم از فایزر و بایوان‌تک برای نقض حق اختراع شکایت کرده است. خود مدرنا هم درگیر یک پرونده حقوقی دیگر است. قبلاً شرکت‌های Arbutus Biopharma و Genevant Sciences از مدرنا به دلیل استفاده از روش بسته‌بندی mRNA و تزریق آن به بدن، شکایت کرده بودند. یک شرکت دیگر به نام Alnylam هم از فایزر و مدرنا به دلیل سرقت تکنولوژی مشابه شکایت کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره شکایت مدرنا از فایزر چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر