;
coinex

پشتیبانی از اینترنت ماهواره‌ای در گوشی هوشمند با طرح جدید اسپیس ایکس و T Mobile

دو شرکت اسپیس ایکس و T-Mobile با طرح جدیدی قصد دارند که پشتیبانی از اینترنت ماهواره‌ای در گوشی هوشمند را به کاربران خود ارائه کنند.

در روز چهارشنبه اسپیس ایکس و تی موبایل خبر از برگزاری رویدادی بزرگ در آینده دادند. از آنجایی که ماسک این رویداد را تحت عنوان «یک چیز خاص» و «خبر بزرگ» معرفی می‌کرد، گمانه‌زنی‌ها در توییتر با حدس‌هایی مبنی بر اینکه اعلامیه بزرگ می‌تواند چه باشد، بالا گرفت. با معرفی پروژه مشترک این دو شرکت به نام Coverage Above & Beyond مشخص شد که این هیجانات طرفداران در توییتر بسیار با ارزش بوده است.

اسپیس ایکس و تی موبایل قصد دارند طبق برنامه Coverage Above & Beyond اینترنت ماهواره‌ای را برای گوشی‌های هوشمند ارائه کنند. ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای، استارلینک خواهد بود و عرضه آن برای گوشی‌های هوشمند توسط شبکه سلولی یا موبایل در هر نقطه‌ای از دنیا بدون توجه به فاصله مکانی نسبت به دکل‌های مخابراتی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: عرضه اینترنت ماهواره ای برای گوشی موبایل ؛ پتنت جدید اسپیس ایکس!

اینترنت ماهواره‌ای در گوشی هوشمند با طرح جدید اسپیس ایکس و تی موبایل

اسپیس ایکس در ابتدای راه خود ضمن اشاره به این نکته که حدود 20 درصد آمریکا به شبکه‌های بی‌سیم رایج دسترسی ندارند، به ضرورت توجه به نیازهای ارتباطی تاکید کرد. راه حل اسپیس ایکس استفاده از ترمینال‌های اصلی استارلینک است که اینترنت پرسرعت را به این مناطق می‌آورند، اما مشکلات بزرگی همچون گران قیمت بودن، اندازه بزرگ و نیاز به خط دید واضح به کل آسمان را دارند.

با این طرح جدید، شرکت T-Mobile قصد دارد با ادغام خدمات طیف PCS باند میانی خود در ماهواره‌های استارلینک V2 که در سال آینده به فضا پرتاب می‌شوند، مناطق بدون آنتن دهی موبایل را به طور کامل حذف کند.

این قابلیت به گوشی‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به هیچگونه تغییری، مستقیماً به ماهواره‌ها متصل شوند و امکان ارسال پیام‌های متنی SMS و MMS، در نهایت کیفیت و مقادیر کمی داده را در هر کجای دنیا فراهم می‌کند. شرکت T-Mobile همچنین اعلام کرد که قصد دارد این سرویس را بدون هزینه اضافی یا افزایش قیمتی در برنامه های استاندارد خود قرار دهد.

اینترنت ماهواره‌ای در گوشی

البته این طرح مشترک خیلی از نظر سرعت و اتصال چشم‌گیر نیست. این سرویس اینترنت ماهواره‌ای در گوشی در زمینه سرعت و اتصال محدودتر از ترمینال‌های استاندارد و دارای اندازه کامل شبکه‌های 4G و 5G است. پهنای باند این سرویس در هر منطقه سلولی 2 تا 4 مگابایت است که هرچند برای انجام کارهای ضروری و حیاتی کافی به نظر می‌رسد، اما در دسته اینترنت‌های پرسرعت جایگاه بالایی کسب نخواهد کرد.

البته با نسل دوم ماهواره استارلینک که با راکت استارشیپ اسپیس ایکس به فضا پرتاب می‌شود، می‌توان امید داشت که با آنتن‌های باند Ku و Ka برای ترمینال‌های استارلینک و اتصال‌های لیزری، آنتن‌ها بزرگ و قدرتمندتری برای برقراری اینترنت پرسرعت تامین شود.

برای اتصال گوشی‌های هوشمند با آنتن‌های کوچک به اینترنت پرسرعت، به آنتن‌های بزرگتر و قدرتمندتری نیاز است. بنابراین با آنتن‌های سلولی 25 متر مربعی ماهواره استارلینک V2 این نیاز تامین خواهد شد.

طبق اعلام ایلان ماسک، قرار است که ماهواره نسل دوم استارلینک با استارشیپ به فضا پرتاب شود ولی اگر پرتاب آن به تعویق بیافتد، احتمالاً یک ماهواره جایگزین در ساختار بیرونی فالکون 9 قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که این سرویس فقط محدود به این دو شرکت نشود و سایر خدمات‌دهندگان هم بتوانند رومینگ دو طرفه را در دسترس کاربران خود قرار دهند. این اقدامی مهم برای به نتیجه رساندن برقراری اتصال اینترنت ماهواره‌ای گوشی در تمام نقاط دنیا خواهد بود. احتمالاً اسپیس ایکس و تی موبایل این سرویس را در اواخر 2023 اجرا کنند.

پیش از این نیز طبق شنیده‌ها از قصد اپل برای پشتیبانی از اینترنت ماهواره‌ای در آیفون 13 و 14 با خبر بودیم. با این حال با سرویس مشترک اسپیس ایکس و تی موبایل باید شاهد استفاده از باندهای کنونی موجود، برای دسترسی مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای بدون نیاز به سخت‌افزار یا نرم‌افزار اضافی برای کاربران اندروید و آیفون باشیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره پشتیبانی از اینترنت ماهواره‌ای در گوشی هوشمند با طرح جدید اسپیس ایکس و T Mobile چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: spaceexplored

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر