;
coinex

شرایط جدید واردات خودرو ؛ داشتن نمایندگی و تجربه واردات!

گرچه چند روز پیش آیین‌نامه واردات خودرو رسما ابلاغ شد، حال امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت از شرایط جدید واردات خودرو پرده برداشته است.

سخنگوی وزارت صمت بار دیگر از شرایط واردات خودرو گفته آن هم در شرایطی که به نظر قواعد سخت‌گیرانه آیین‌نامه واردات خودرو که چند روز پیش ابلاغ شده بود، خود به اندازه کافی محدودکننده هست و موارد جدید کمکی که نمی‌کند هیچ، شرایط واردات خودرو را پیچیده می‌کند.

بیشتر بخوانید: خودرو برقی سایپا ترکیبی از ساینا اس و تیبا 2 است! [+ویدیو]

شرایط جدید واردات خودرو

سخنگوی وزارت صمت امروز و در گفتگویی با رسانه‌ها از شرایط خاص واردات خودرو گفت. شرایطی که علاوه بر دشوار کردن واردات خودرو،‌ رانت جدیدی برای واردات ایجاد می‌کند و می‌تواند واردات را انحصاری کند.

انتظار می‌رود اولین مراحل واردات خودرو از اوایل مهرماه آغاز شود و متقاضیان مشمول تا 19 شهریور فرصت دارند تا درخواست‌های خود در این باره را ثبت کنند. به تدریج و تا پایان شهریور نام شرکت‌های مجازی که بیشترین امتیاز را بر اساس الزامات آیین‌نامه واردات به دست آورده‌ باشند اعلام  می‌شود.

شرایط جدید واردات خودرو ؛ داشتن نمایندگی و تجربه واردات!

این شرایط جدیداما ممکن است سبب شود که واردات خودرو برای برخی شرکت‌های خاص انحصاری شود و از نو مشکلاتی پدید آورد. آنطور که امید قالبیاف سخنگوی وزارت صمت گفته:

واردکننده خودرو باید به ازای هر ۱۰۰۰ دستگاه خودرو وارداتی یک نمایندگی برای خدمات پس از فروش ایجاد کند. علاوه بر این، شرکت‌های متقاضی باید تامین قطعات یدکی ضروری (قبل از واردات)، تأمین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات ذی‌ربط در خدمات پس از فروش و اعلام فهرست فناوری‌های انتقال‌یافته در خدمات پس از فروش را در درخواست خود اعلام کنند.

کسب مجوز رسمی از تولیدکننده محصول برای تضمین ارائه خدمات پس از فروش و انتقال فناوری، داشتن تجربه در واردات و به کارگیری شرکت‌های باتجربه در زمینه ارائه فناوری خودروی اقتصادی از دیگر الزاماتی است که بایستی در درخواست‌های واردکنندگان ثبت شود.

درخصوص متقاضیان سرمایه‌گذاری احداث خط تولید خودرو نیز علاوه بر مشوقی که پیشتر اعلام شده، بایستی نسبت به اخذ مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی اقدام شود.

به نظر می‌رسد با شرایط جدید وارداتی، اوضاع برای انجام واردات پیچیده‌تر شده و بعید است شرکت‌های پرشماری موفق به واردات خودرو شوند. در این بین شرایط اعلام شده عملا به چند شرکت خاص محدود می‌شود. برای مثال یکی از شروط داشتن تجربه است در حالی که طی چند سال اخیر و به علت ممنوعیت واردات هیچ شرکتی مجوز خرید خودرو نداشته است. حالا پرسش اساسی این است که چطور می‌توان تجربه را ملاک واردات خودرو قرار داد؟

با این اوصاف به نظر می‌رسد که تنها شرکت‌های تولیدکننده خودرو بتوانند واردات خودرو را انجام دهند. در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که پس از واردات خودرو هم انحصار واردات خودرو از بین نخواهد رفت.

پیش از این نیز فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران، از مشوق واردات خودرو در قبال صادرات فرش خبر داد که البته وزیر صمت این موضوع را تکذیب کرد. در مجموع باید دید آیا شرایط جدید، تاثیری در کاهش قیمت خودرو دارد یا خیر!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص شرایط جدید واردات خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر