;
coinex

واردات خودرو بدون احیای برجام ممکن نیست!

پس از تصویب آئین‌نامه واردات خودرو اخبار زیادی پیرامون آن منتشر شد. نوبتی هم باشد نوبت احیای برجام و ارتباطش با این آئین‌نامه است که به نظر ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

آئین‌نامه واردات خودرو پس از گذر از هفت خوان بالاخره در بهار امسال تصویب شد. آئین‌نامه‌ای که با وجود مصوب شدن، هنوز مفاد آن به طور کامل مشخص نیست.

پس از آنکه اعلام شد واردات خودرو آزاد است، اخبار زیادی مانند نحوه و شرایط واردات، زمان ورود اولین محموله، زمان اجرایی شدن، شرایط ورود، ارزهای تخصیصی و غیره منتشر شد. اما این پایان ماجرا نیست. اینطور که به نظر می‌رسد آئین‌نامه واردات خودرو دل در گرو مذاکرات برجام دارد و واردات خودرو بدون احیای برجام ممکن نیست!

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: کیفیت خودروهای وارداتی تفاوتی با محصولات داخلی ندارد!

چرا واردات خودرو بدون احیای برجام ممکن نیست؟

پس از آنکه متن آئین‌نامه واردات خودرو در 4 شهریور منتشر شد، بسیاری به این اتفاق نگاهی امیدوارانه داشتند. امیدوار به اینکه با ورود خودروهای خارجی، بازاری متنوع‌تر و با کیفیت‌تر خواهیم داشت.

علاوه بر این واردات خودرو می‌تواند فضای رقابتی مناسبی بین شرکت‌های خودروسازی داخلی ایجاد کند تا شهروندان از کمترین حقوق شهروندی خود بهره‌مند شوند. اما اینطور که از شواهد پیداست، موضوع به همین راحتی حل شدنی نیست. به باور برخی اقتصاددانان کشور، واردات خودرو در گروی احیای برجام است. عده‌ای دیگر از کارشناسان بر این باورند، التهاب بازار ناشی از آزاد شدن واردات خودروست.

پس از انتشار آئین‌نامه  واردات خودرو، انتقادات زیادی به آن شد و کارشناسان علوم مختلف، نظر متفاوتی نسبت به این موضوع داشتند. با تمامی این احوال مسئولین وعده دادند که واردات خودرو از اول مهرماه آغاز خواهد شد. این در حالی است که صادق الحسینی یکی دیگر از اقتصاددان‌های کشور نظر دیگری دارد. او اعتقاد دارد با  توجه به مذاکرات احیای برجام و آئین‌نامه  مذکور، واردات خودرو آنطور که مردم انتظار دارند نخواهد بود.

به گفته الحسینی، واردات خودرو با چنین آئین‌نامه‌ای راه به جایی نمی‌برد و اصل مشکل جای دیگریست. الحسینی معتقدست که در شرایط کنونی و در جریان مذاکرات احیای برجام، نه تنها این آئین‌نامه بلکه هر آئین‌نامه دیگری هم مصوب شود نمی‌توان خودروی خارجی وارد کرد:

در صورتی که شرایط ارزی کشور به همین شکل ادامه پیدا کند و تحریم‌های اقتصادی به صورت کامل برداشته نشود، امکان واردات خودرو وجود نخواهد داشت و سایر صحبت‌های مطرح شده در مورد اثرگذاری واردات بر بازار خودرو، بی‌معنا است. تا زمانی که بحران ارزی ادامه دارد و مسئله برجام حل نشده باشد، دولت ارزی برای تخصیص به واردات خودرو ندارد. در نقطه مقابل، در صورت احیای برجام،‌ کشور مازاد تجاری پیدا خواهد کرد که در این شرایط باید بخشی از آن را به واردات خودرو تخصیص دهد.

ایشان با تاکید بر اینکه اگر مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد، این آئین‌نامه  به درستی اجرا خواهد شد گفت: «اگر برجام به نتایج دلخواه دولت برسد نه تنها واردات خودروهای اقتصادی در دستور کار قرار خواهد گرفت، بلکه انواع خودروهای خارجی وارد مرزهای ایران می‌شود. با شکست مجدد برجام، واردات یا کلا منتفی می‌شود یا این که در مقیاسی بسیار کوچک صورت خواهد پذیرفت. در حال حاضر کشور منابع ارزی لازم برای واردات ندارد و عملا نمی‌توان هیچ‌گونه خودرویی وارد کرد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اینکه واردات خودرو بدون احیای برجام ممکن نیست، چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار خودرو را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر