;
coinex

بررسی گوشی ویوو Y16 ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

ویوو Y16 را می‌توان یکی از گوشی‌های اقتصادی و جدید این برند دانست که ظاهری جذاب و مشخصات قابل توجهی دارد. در ادامه به بررسی گوشی ویوو Y16 می‌پردازیم.

به نقل از Techtrends.news، ویوو یکی از برندهای تولید‌کننده گوشی است که شاید نسبت به سایر شرکت‌ها مانند اپل، سامسونگ و شیائومی شهرت کمتری داشته باشد اما محصولات آن درخور توجه هستند. گوشی ویوو Y16 یکی از جدیدترین گوشی‌های این برند بوده که به‌تازگی معرفی و عرضه شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی ‌های ویوو (Vivo)

بهترین گوشی های 2022 کدامند؟

بررسی گوشی ویوو Y16

گوشی ویوو Y16 یک گوشی اقتصادی بوده که از آن می‌توانید برای کارهای روزمره استفاده کنید. قیمت ویوو Y16 کاملاً مقرون‌به‌صرفه است و می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای منطقی از آن بهره‌مند شوید. علاوه بر معرفی گوشی ویوو Y16، در جدول زیر می‌توانید برخی از مهم‌ترین مشخصات فنی Vivo Y16 را مشاهده کنید.

مشخصات ویوو Y16
تاریخ عرضه و قیمت
  • عرضه در تاریخ 1 سپتامبر 2022
  • قیمت نزدیک به 120 یورو
طراحی
  • 163.9×75.5×8.2 میلی‌متر
  • وزن 184 گرم
  • در رنگ‌های مشکی و طلایی
نمایشگر
  • 6.5 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 720 در 1600 پیکسل
  • توانایی نمایش 16 میلیون رنگ
  • تراکم پیکسلی 270 پیکسل در اینچ
  • نسبت نمایشگر به بدنه 82.7 درصد
  • پشتیبانی از قابلیت مالتی تاچ
پردازنده
  • مدیاتک هلیو P35 (12 نانومتری)
  • پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای (4 هسته 2.3 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex A53)
  • پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320
نرم‌افزار اندروید 12 با رابط کاربری Funtouch OS
رم و حافظه
  • رم 4 گیگابایت با حافظه 64 و 128 گیگابایت
  • پشتیبانی از درگاه اختصاصی حافظه
دوربین
  • دوگانه
  • دوربین اصلی (لنز واید) با سنسور 13 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.2
  • دوربین تشخیص عمق تصویر با سنسور 2 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.4
  • پشتیبانی از فلاش LED، پانوراما و HDR
  • ضبط ویدئوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
  • دوربین سلفی با سنسور واید 5 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.2
باتری
  • باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت
  • پشتیبانی از شارژ سریع 10 وات
صدا
  • دارای اسپیکر مونو
  • پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • پشتیبانی از رادیو FM
اتصالات
  • وای‌فای b/g/n/n 5GHz 802.11, با هات‌اسپات
  • بلوتوث نسخه 5.0
  • دارای GPS با A-GPS, Glonass
  • عدم پشتیبانی از NFC
  • USB Type-C با پشتیبانی از OTG
قابلیت‌ها حسگر اثر انگشت (در کنار گوشی)، سنسور نور، سنسور مجازی مجاورت، شتاب‌سنج، قطب‌نما و ژیروسکوپ

قیمت گوشی ویوو Y16

اولین موضوعی که در بررسی گوشی ویوو Y16 با آن مواجه می‌شویم، زمان عرضه و قیمت این گوشی هوشمند است همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، گوشی ویوو Y16 به‌تازگی معرفی شده و انتظار می‌رود در تاریخ 1 سپتامبر 2022 روانه بازار شد.

بررسی گوشی ویوو Y16

قیمت گوشی ویوو Y16 نزدیک به 120 یورو خواهد بود. البته توجه داشته باشید که قیمت هر گوشی هوشمند تا حد زیادی به نسخه‌های رم و حافظه داخلی آن بستگی دارد و در بازارهای مختلف، این گوشی با نسخه‌های حافظه و رم متفاوت عرضه می‌شود. بنابراین قیمت این دستگاه در بازارهای مختلف متفاوت است.

بررسی مشخصات گوشی ویوو Y16 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

ویوو Y16 با یک طراحی نسبتاً زیبا عرضه می‌شود. این گوشی هوشمند دارای دوربین دوگانه است که با اندازه نسبتاً بزرگی در گوشه بالا سمت چپ پنل پشتی قرار گرفته‌اند.

یک فلاش LED بیضی‌شکل هم در کنار این دوربین‌های بزرگ و درون ماژول دوربین دیده می‌شود. لوگوی ویوو هم در گوشه پایین سمت چپ پنل پشتی با رنگ سفید حکاکی شده است. دوربین سلفی آن هم در یک ناچ قطره‌ای در بالا و وسط نمایشگر جا خوش کرده است. دکمه پاور در لبه سمت راستی آن تعبیه شده است که روی آن هم حسگر اثر انگشت قرار دارد.

با بررسی گوشی ویوو Y16 متوجه می‌شویم که این اسمارت فون دارای ابعاد مناسبی به‌اندازه 163.9×75.5×8.2 میلی‌متر و وزن نسبتاً سبک 184 گرم در بازار عرضه خواهد شد. بنابراین شما با یک گوشی خوش‌دست و سبک‌وزن سروکار دارید که استفاده را برای شما تا حد زیادی راحت می‌کند. شما می‌توانید این گوشی هوشمند را در رنگ‌های مشکی و طلایی خریداری کنید.

بررسی گوشی ویوو Y16

بااین‌حال، توجه داشته باشید که این گوشی از قابلیت ضدآب بودن پشتیبانی نمی‌کند. مانند سایر گوشی‌های موجود در بازار، ویوو Y16 هم از دو سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کند.

بررسی مشخصات فنی Vivo Y16 از نظر نمایشگر

همان طور که انتظار می‌رود، ویو در ساخت این گوشی هوشمند از نمایشگر اقتصادی نوع IPS LCD استفاده کرده است که نسبت به هزینه مناسبی که برای آن پرداخت می‌کنید، چندان دور از انتظار نیست. این نمایشگر 6.5 اینچی با رزولوشن 720 در 1600 پیکسل روانه بازار می‌شود که برای کارهای روزمره می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

در بررسی گوشی ویوو Y16 مشاهده می‌کنیم که تراکم پیکسلی این نمایشگر به‌اندازه 270 پیکسل در اینچ است که در این رنج قیمت کاملاً مناسب به نظر می‌رسد. به علاوه، نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی به‌اندازه 82.7 درصد است که نشان می‌دهد بخش اعظمی از پنل جلویی را نمایشگر آن پوشانده است. البته در بالا و پایین نمایشگر حاشیه‌های بیشتری دیده می‌شود که شاید کمی توی ذوق بزند.

بررسی گوشی ویوو Y16

بیشتر بخوانید:

بررسی ردمی نوت 11 تی پرو پلاس

بررسی گلکسی M51 سامسونگ (Galaxy M51)

بررسی مشخصات گوشی ویوو Y16 از نظر سخت‌افزار

ویوو Y16 با استفاده از تراشه مدیاتک هلیو P35 قدرت می‌گیرد. این تراشه 12 نانومتری می‌تواند برای کارهای روزمره و عادی پاسخگوی نیازهای شما باشد. این در حالی است که اگر بخواهید از این گوشی برای بازی‌های ویدئویی استفاده کنید، احتمالاً با مشکلاتی مانند گیر کردن و باگ مواجه خواهید شد.

پردازنده مرکزی این اسمارت فون هشت هسته‌ای بوده که شامل چهار هسته Cortex A53 با حداکثر فرکانس 2.3 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز می‌شود. مسئولیت پردازش گرافیکی این گوشی هوشمند هم بر عهده PowerVR GE8320 است که عملکرد پردازشی خوبی دارد.

همان طور که در ابتدای بررسی گوشی ویوو Y16 هم اشاره کردیم، این گوشی تنها با یک نسخه رم در بازار عرضه می‌شود و شما از این منظر توانایی انتخاب ندارید. این در حالی است که می‌توانید حافظه داخلی آن را بین 64 و 128 گیگابایت انتخاب کنید. در صورت انتخاب هر یک از نسخه‌های حافظه داخلی، همچنان می‌توانید از کارت حافظه استفاده کنید و فضای ذخیره گوشی خود را افزایش دهید.

بررسی گوشی ویوو Y16

بررسی مشخصات گوشی ویوو Y16 از نظر نرم‌افزار

ویوو Y16 از نظر نرم‌افزار هم مانند سایر گوشی‌های هم‌رده خود عمل کرده است. این گوشی هوشمند به جدیدترین سیستم‌عامل موجود، یعنی اندروید 12 مجهز شده که به همراه رابط کاربری Funtouch OS در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. استفاده از این رابط کاربری کاملاً راحت بوده و تقریباً هرکسی می‌تواند به‌راحتی تجربه دلپذیری از گوشی ویوو Y16 داشته باشد.

بررسی مشخصات فنی Vivo Y16 از نظر دوربین

همان طور که در بخش طراحی هم شرح دادیم، گوشی ویوو Y16 دارای دوربین دوگانه است که اندازه نسبتاً بزرگی هم دارند. دوربین اصلی این گوشی دارای یک سنسور واید 13 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.2 است که از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. متأسفانه در این اسمارت فون خبری از لنزهای اولترا واید و ماکرو نیست و دومین لنز آن، دوربین تشخیص عمق تصویر 2 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 2.4 است.

در بررسی گوشی ویوو Y16 مشاهده می‌کنیم که دوربین آن از قابلیت‌های زوم دیجیتال، فلاش خودکار و تشخیص چهره پشتیبانی می‌کند. همچنین برای فوکوس تصاویر، شما می‌توانید روی صفحه ضربه زده و به‌راحتی این کار را انجام دهید. این دوربین‌ها به شما این امکان را می‌دهند که ویدئوی 1080 پیکسل را با سرعت 30 فریم در ثانیه ذخیره کنید.

بررسی گوشی ویوو Y16

یک سنسور واید 5 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 2.2 به‌عنوان دوربین سلفی این گوشی فعالیت می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های نسبتاً باکیفیتی از خود بگیرید. عکس‌های گرفته شده با استفاده از دوربین پشتی و جلویی این گوشی، بسته به شرایط نوری، می‌توانند کیفیت متوسط و خوبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

بررسی گوشی اوپو رینو 8 پرو پلاس (Oppo Reno 8 Pro Plus)

بررسی گلکسی M13 سامسونگ

بررسی مشخصات فنی Vivo Y16 از نظر باتری

ویوو در ساخت این گوشی هوشمند از باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده است که از شارژ سریع 10 وات پشتیبانی می‌کند. نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، باتری این گوشی عملکرد نسبتاً خوبی دارد و در صورت استفاده معمولی، می‌توانید تا یک روز به‌راحتی از آن استفاده کنید و نیاز به شارژ مجدد آن هم نخواهید داشت. بااین‌حال، سرعت شارژ این اسمارت فون نسبتاً پایین است و برای شارژ کردن آن نیاز به زمان زیادی دارید.

بررسی مشخصات فنی Vivo Y16 از نظر اسپیکر

با بررسی گوشی ویوو Y16 از نظر اسپیکر متوجه می‌شویم که گوشی ویوو Y16 با اسپیکر مونو عرضه می‌شود و صداها را به‌خوبی از یکدیگر تشخیص می‌دهد.

بررسی گوشی ویوو Y16

این در حالی است که هنگام افزایش صدا، کیفیت آن نسبتاً پایین خواهد آمد. اما نکته مثبت درباره گوشی ویوو Y16 این است که از قابلیت جک هدفون 3.5 میلی‌متری پشتیبانی می‌کند.

بررسی مشخصات گوشی ویوو Y16 از نظر اتصالات

توجه داشته باشید که ویوو Y16 از قابلیت اینترنت سریع 5G پشتیبانی نمی‌کند و با اینترنت 4G عرضه می‌شود. وای‌فای این اسمارت فون با نسخه 802.11 به همراه هات‌اسپات و بلوتوث نسخه 5.0 در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اگرچه قابلیت GPS هم در این گوشی بکار گرفته شده، اما ویوو از استفاده از قابلیت NFC چشم‌پوشی کرده است.

با بررسی مشخصات فنی Vivo Y16 متوجه می‌شویم که USB این گوشی هوشمند از نوع Type-C است که توانایی پشتیبانی از OTG را دارد. به همین ترتیب، شما می‌توانید از این کابل هم برای شارژ کردن و هم برای انتقال فایل‌های مختلف در سیستم استفاده کنید.

بررسی گوشی ویوو Y16 از نظر قابلیت‌های اضافی

در نهایت، آخرین موضوعی که ما در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم، بررسی مشخصات گوشی ویوو Y16 از نظر قابلیت‌های اضافی است. از مهم‌ترین قابلیت‌های اضافه موجود در این گوشی هوشمند، می‌توان به مواردی مانند سنسور نور، سنسور مجازی مجاورت، شتاب‌سنج، قطب‌نما و ژیروسکوپ اشاره کرد.

بررسی گوشی ویوو Y16

همچنین همان طور که در بخش طراحی هم توضیح دادیم، یک حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور در لبه سمت راستی ویوو Y16 تعبیه شده است که می‌توانید از آن برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید.

علاوه بر این، گوشی ویوو Y16 از قابلیت تشخیص چهره هم پشتیبانی می‌کند که شما می‌توانید از این روش هم قفل گوشی را باز کنید. البته به نظر می‌رسد که تشخیص چهره در شرایط نوری مناسب و عملکرد خوبی داشته باشد و شاید در نور کم، کمی گیر کند.

سؤالات متداول

نمایشگر گوشی ویوو Y16 چگونه است؟

گوشی ویوو Y16 با یک نمایشگر 6.5 اینچی از نوع اقتصادی IPS LCD با رزولوشن 720 در 1600 پیکسل عرضه می‌شود که توانایی نمایش 16 میلیون رنگ را دارد. تراکم پیکسلی در نمایشگر این گوشی به‌اندازه 270 پیکسل در اینچ است و به‌طورکلی، نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، می‌توانید از آن انتظار خوبی داشته باشید.

کیفیت باتری گوشی Vivi Y16 چگونه است؟

گوشی ویوو Y16 با استفاده از یک باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت توان می‌گیرد که در صورت استفاده معمولی، تا یک روز دوام می‌آورد. بااین‌حال، سرعت شارژ این گوشی هوشمند چندان بالا نبوده و با شارژ سریع 10 وات، برای شارژ کردن آن نیاز به زمان نسبتاً زیادی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:

منبع: TECHRATO

نظر شما درباره‌ی این گوشی اقتصادی ویوو چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر