;
coinex

سهمیه بندی برق مصرفی در اثر کسری شدید برق!

قرار است در سال جدید شمسی، شاهد سهمیه بندی برق مصرفی برای خانوارهای پرمصرف باشیم. این طرح با کنتورهای هوشمند به صورت خودکار به اجرا در می‌آید.

وزرات نیرو اعلام کرده است که با کسانی که مصرف برقشان از محدوده تعیین شده پرمصرف بگذرد، برخورد خواهد کرد و به صورت خودکار برق این خانوارها را قطع خواهد کرد.

طرح کنتور هوشمند در جهت کنترل میزان مصرف برق در کشور است که قرار است در سال 1402 اجرا شود. طرح سهمیه بندی برق مصرفی موجبات کاهش مصرف برق از سمت مصرف‌کنندگان خانگی را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:‌ نظارت بر استخراج رمزارز با قطع برق ؛‌ محدودیت‌های جدید توانیر برای پرمصرف‌ها

سهمیه بندی برق مصرفی

اجرای طرح هوشمندسازی کنتور برق علاوه بر محدود کردن میزان برق مصرفی خانگی، از استخراج غیرمجاز رمزارزها نیز جلوگیری خواهد کرد. طبق گفته مدیر عامل توانیر حدود 4.5 میلیون کنتور در سال آینده باید نصب شوند که از این میزان حدود 1 میلیون و 100 هزار مشترک در سال 1402 مشمول این طرح می‌شوند.

سهمیه بندی برق مصرفی
سهمیه بندی برق مصرفی

ایران که به عنوان یکی از کشورهای پرمصرف در جهان شناخته می‌شود، با کسری و کمبود برق مواجه است به طوری که کارشناسان و فعالان صنعت برق معتقدند از دهه 80 تاکنون سرمایه‌گذاری در این صنعت متوقف شده و میزان تقاضای برق نیز در کنار آن افزایش یافته است.

طرح هوشمندسازی کنتور برق که کمک بسیاری به صرفه‌جویی در مصرف برق می‌کند، قرار بوده است که چندین سال پیش به اجرا در بیاید اما زیر ساخت‌های لازمه برای اجرای این طرح فراهم نبوده است. پرویز غیاث‌الدین، دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در رابطه با سهمیه بندی برق مصرفی گفت:

ایران در حال حاضر حدود 67 هزار مگاوات برق تولید می‌کند. با نزدیک شدن به فصل سرما و کاهش مصرف برق همراه با مدیریت این کسری قابل جبران است. حدود 25 هزار مگاوات از مصرف برق ایران فقط در حوزه سرمایشی و فصل تابستان صرف می‌شود. حال آنکه وقتی به فصل زمستان نزدیک می‌شویم این حجم از میان برداشته می‌شود. بنابراین ظرفیت نیروگاه‌ها نه تنها کفایت می‌کند، بلکه امکان صادرات را هم به وجود می‌آورد.

گفتنی است که حتی با اجرایی شدن این طرح همچنان کمبود این انرژی احساس خواهد شد؛ چرا که اگر این طرح پیشنهادی به مرحله اجرایی برسد در میزان مصرف برق مقدار کمی صرفه‌جویی خواهد شد، اما همچنان کشور با بحران برق دست و پنجه نرم می‌کند.

سهمیه بندی برق مصرفی
سهمیه بندی برق

دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق همچنین افزود:

ایران به تمام کشورهای همسایه برق صادر می‌کند، اما اصلی‌ترین مشتری‌ها عراق و پاکستان هستند. مبادلات ایران با کشورهای همسایه در این چارچوب انجام می‌شود که زمان اوج مصرف در آن کشورها با بازه مصرف کم در ایران همزمان باشد و برعکس. در این صورت مبادله برق میان کشورها امکان‌پذیر است.

از آن جایی که ایران در حال حاضر با بحران انرژی مواجه است در صورتی این مبادلات توجیه اقتصادی دارد که زمان مصرف دو کشور همپوشانی داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود از مهر ماه امسال مازاد تولید داشته باشیم؛ بنابراین روند صادرات به کشورهای همسایه را دنبال خواهیم کرد.

طرح 20 ساله کنتور هوشمند

کنتور هوشمند که هدف اصلی آن کنترل میزان برق مصرفی است، اجازه مصرف بیش از حد تعیین شده را نمی‌دهد و برق مصرفی را قطع می‌کند. این طرح پیشنهادی که در سال آینده اجرا خواهد شد، کمک بسیاری به صنایع خواهد کرد و در کنار آن از قطع نابهنگام برق جلوگیری می‌کند.

سهمیه بندی برق مصرفی
برق مصرفی

غیاث‌الدین در همین رابطه گفته است:

با قطع نابهنگام برق، تولید صنایع دچار اختلال می‌شد. نتیجه‌اش افزایش ناگهانی قیمت کالاها بود که نمونه آن را در افزایش قیمت فولاد و سیمان مشاهده کردیم. بنابراین با روی کار آمدن کنتورهای هوشمند نه تنها مشکل برق خانگی، بلکه چالش صنایع نیز حل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:‌ مصرف انرژی استخراج بیت کوین و شهر هیوستون آمریکا برابر است!

غیاث‌الدین، دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده در رابطه با اجرایی نشدن این طرح و سهمیه بندی برق مصرفی یادآور شد:

 علت مغفول ماندن این طرح، نبود زیرساخت‌های لازم است. کارخانجات کنتورسازی ما طرفیت‌‌های بسیار بالایی دارند. اما از آنجایی که مطالباتشان از دولت بالاست و پولشان پرداخت نشده حاضر به همکاری نیستند.

حتی بر فرض اینکه کارخانجات حاضر به همکاری شوند این فرایند مستلزم حضور شرکت‌های توزیع‌کننده‌ است که توانایی خرید داشته باشند اما با توجه به مساله کمبود نقدینگی و  بحران‌های اقتصادی صنعت برق با مشکل مواجه می‌شود.

باید خاطر نشان کرد که یکی از دلایل اجرایی نشدن این طرح، عدم همکاری مسئولان با طرح سهمیه بندی برق مصرفی است.

سهمیه بندی برق مصرفی
برق

اگر طرح سهمیه بندی برق مصرفی قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد، همچنان در مصرف برق صرفه جویی نخواهد شد و بحران برق نیز برطرف نخواهد شد چرا که باید توجه داشت صنایع در رده پرمصرفان قرار می‌گیرند. پیام باقری، رئیس هیئت‌ مدیره سندیکای صنعت برق ایران در رابطه با اجرایی شدن این طرح گفت:

جبران این میزان کسری تولید برق، مستلزم احداث نیروگاه‌های جدید مطابق با برنامه‌های توسعه‌ای کشور بوده که متاسفانه تجارب سال‌های گذشته گواه این است که به رغم تاکید قانون‌گذار بر احداث پنج هزار مگاواتی نیروگاه در هر سال، متناسب با نرخ رشد تقاضا، به‌طور میانگین در سال‌های اخیر کمتر از نیمی از این میزان در حوزه احداث نیروگاه‌های جدید محقق شده در‌حالی‌ که روند رشد مصرف، گاه از پیش‌بینی‌ها هم فراتر رفته است.

اجرای طرح کنتور هوشمند کمک بسیاری بر خاموشی‌های گسترده در فصل گرم سال می‌کند و از ناپایداری از توزیع برق نیز جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سهمیه بندی برق مصرفی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر