;
coinex

کشف ستاره کوتوله‌ای که همسایه‌اش را می‌بلعد

محققان از کشف ستاره کوتوله‌ای خبر داده‌اند که همسایه خود را می‌بلعد. این دو ستاره تنها 5 دقیقه و 21 ثانیه به دور هم می‌چرخند.

دانشمندان خبر از کشف دو ستاره کوتوله داده‌اند که تنها 5 دقیقه و 21 ثانیه طول می‌کشد دور هم بچرخند و این چرخش سریع منجر به جذب‌ بخش‌هایی از یکی توسط دیگری شده است.

بیشتر بخوانید: اسرار پیدایش زمین با مطالعه‌ی شهاب سنگ مریخی کهن‌سال فاش شد!

کشف ستاره کوتوله‌ای که همسایه‌اش را می‌بلعد

خورشید ستاره‌ای منفرد در منظومه شمسی است، اما تقریبا نیمی از سایر ستارگان کهکشان راه شیری بخشی از منظومه‌های دوتایی هستند که در آن دو ستاره‌ها به دور یکدیگر می‌چرخند. این ستاره‌ها می‌توانند دوره‌های چرخش مداری فوق‌العاده سریعی داشته باشند که به نتایج عجیبی ختم شود. این دو ستاره کوتوله سفید که اخیرا کشف شده‌اند در عرض 5 دقیقه و 21 ثانیه به دور یکدیگر می‌چرخند و یکی از آن‌ها دیگری را تغذیه می‌کند.

در فاصله 3000 سال نوری نسبت به زمین، یک سیستم دوتایی وجود دارد که وضعیت عجیبی دارند. از نظر فضایی، وقتی ستاره‌ای شبیه خورشید به دور یک کوتوله سفید می‌چرخد، متغیر مربوط به درخشندگی ترکیبی از دو ستاره در طول زمان و از منظر بیننده زمینی تغییر می‌کند. در صورتی که فاصله مداری دو ستاره از هم کاهش پیدا کند، این سطوح درخشندگی می‌توانند به طور قابل توجهی تغییر کنند.

کشف ستاره کوتوله‌ای که همسایه‌اش را می‌بلعد

دو ستاره مذکور در منظومه ۸ میلیارد ساله مورد بحث هر ۵۱ دقیقه به دور یکدیگر می چرخند. این کوتاه ترین دوره مداری شناخته شده برای یک سیستم متغیر ستاره‌ای است. محققان دانشگاه ام آی تی مشخص کرده‌اند که فاصله بین این دو ستاره در طی میلیون‌ها سال کاهش یافته و آنها در حال حاضر بسیار نزدیکتر از زمین به ماه هستند. کوین برج، اخترفیزیکدان MIT می‌گوید:

وقتی ستارگان پیر می میرند به کوتوله های سفید تبدیل می شوند. اما در این مورد یکی از ستاره های باقیمانده، درست قبل از اینکه ستاره دوم بتواند به چرخه زندگی ستاره‌ای خود پایان دهد و به یک کوتوله سفید تبدیل شود، شروع به خوردن همدم خود کرده است. این کاری است که ستارگان با تبدیل شدن به یک نوع ستاره به نام غول سرخ معمولاً انجام می‌دهند. اما باقیمانده کوتوله سفید ستاره اول روند پایان یافتن زندگی ستاره دوم را مختل و به آرامی شروع به مصرف آن کرد.

دانشمندان متوجه شده‌اند که ستاره بزرگتر در این منظومه دوتایی دمایی نزدیک به خورشید دارد اما قطر آن مرتبا کاهش یافته و حالا به اندازه مشتری شده است. کوتوله سفید به مراتب کوچکتر است چراکه قطری 1.5 برابر زمین دارد، با این وجود هسته‌ای متراکم با جرمی در حد 56 درصد جرم خورشید دارد.

کوتوله سفید، لایه‌های بیرونی ستاره بزرگتر که مملو از هیدروژن هستند را دور می‌زند و این لایه بیرونی را به طور غیرعادی غنی از هلیوم می‌کند. ستاره بزرگتر نیز که به دلیل کشش گرانششی کوتولوه سفید کش آمده به شکل یک قطره اشک ظاهر می‌شود. این از جمله دلایل اصلی تغییرات در سطوح روشنایی این منظومه دوتایی است.

این سیستم همچنین می‌تواند موجت تابش شدید و متغیر نور در نتیجه این فرایند شود. گفتنی است از مدت‌ها پیش اخترشناسان بر این باور بودند که این درخشش‌ها نتیجه یک روند ناشناخته است اما جزئیات آن تا امروز نامشخص بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره کشف ستاره کوتوله‌ای که همسایه‌اش را می‌بلعد چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر