;
coinex

کمپین لغو محدودیت‌های اینترنتی ؛ دسترسی آزاد به اینترنت جزو حقوق شهروندی است!

 کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات کشور با امضای کمپین لغو محدودیت‌های اینترنتی ، خواستار آزادی فعالان بازداشت شده فناوری شدند.

اخیرا کمپین لغو محدودیت‌های اینترنتی با حضور کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات کشور آغاز به کار کرده است. تاکنون بیش از 164 تن از کارشناسان و مدیران با امضای این نامه به شرایط موجود و فیلترینگ اینترنت اعتراض کردند و آزادی فعالان خوشنام صنعت آی‌تی را خواستار شدند.

امضا کنندگان با تاکید بر داغداری جمع کثیری از مردم در شرایط کنونی، صحبت از دغدغه‌های صنفی یا تخصصی را دشوار خواندند و اعلام کردند: «در این شرایط سکوت در برابر برخی رفتارها جایز نیست».

بیشتر بخوانید: تداوم فیلترینگ و تقویت بسترهای بومی؛ نتیجه جلسه شورای عالی فضای مجازی چه بود؟

تلاش کارشناسان و مدیران حوزه آی‌تی در کمپین لغو محدودیت‌های اینترنتی

بیش از دو هفته است که با شروع ناآرامی‌ها شاهد بازداشت خوشنام‌ترین و صریح‌ترین کارشناسان اکوسیستم فناوری هستیم. عادل طالبی؛ عضو هیئت‌ مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، حامد بیدی؛ مدیر کارزار مبارزه با اختلالات گسترده در اینترنت، میثم رجبی؛ مدیرعامل رادین، محسن طهماسبی، حسین درواری و آرین اقبال از فعالان تکنولوژی و دسترسی آزاد به اینترنت و مخالف طرح صیانت، امیرعماد (جادی) میرمیرانی فعال سرشناس حوزه متن باز و برنامه‌نویسی و همچنین ضیاء صدر، فعال حوزه رمزارز و بلاکچین، تنها شمار محدودی از بازداشتی‌های حوزه فاوا هستند که تاکنون نامشان اعلام شده است.

کمپین لغو محدودیت‌های اینترنتی ؛ دسترسی آزاد به اینترنت جزو حقوق شهروندی است!

در همین راستا نامه‌ای از طرف جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه فناوری با امضای بیش از 164 نفر نوشته شد که در آن خواستار آزادی کارشناسان و رفع محدودیت‌های اینترنتی شدند. در این نامه، امضاکنندگان با طرح اعتراض خود نسبت به محدودیت‌های اینترنتی و ابزارهای ارتباطی جامعه اعلام کردند که این اتفاق نقض حقوق شهروندان است. آن‌ها همچنین دستگیری جمعی از فعلان حوزه آی‌تی را روندی اشتباه خوانده و اعلام کردند:

«این افراد همگی از خوشنام‌ترین فعلان صنعت آی‌تی کشورند و اگر قرار بر مجرم بودن چنین کسانی باشد، بسا که همه ما نیز شریک جرم آنهاییم.»

اما این نامه که به نوعی به کمپین لغو محدودیت‌های اینترنتی معروف شده است، در ادامه خود با با تاکید بر رعایت قانون از ناکارآمدی فیلترینگ می‌گوید:

«رعایت قانون اصل و فرض هر گونه مدنیت است؛ ولی قانونی که اکثریت مخاطبانش را مجرم بی‌انگارد حتما اشتباه است و لاجرم باید تغییر کند. به راستی چند نفر از ایرانیان قوانینی چون ممنوعیت استفاده از ابزارهای فیلترشکن یا تجهیزات دریافت تصاویر ماهواره را رعایت می‌کنند؟»

در عصر حاضر بیش از نیمی از فعالیت‌های بشر به اینترنت وابسته است. از طرفی کسب و کارهای آنلاین روزانه متحمل ضررهای هنگفتی از قبل قطعی اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌هایی مانند واتساپ و اینستاگرام می‌شوند.

آیا این رویکرد دولت در مواجهه با اینترنت که به نظر می‌رسد خیلی پیش‌تر از ناآرامی‌های اخیر کشور برای تصویب طرح صیانت و امثالهم آغاز گردیده، مسمر ثمر خواهد بود؟ آیا اینترنت ملی پاسخگوی نیاز ایرانیان داخل کشور خواهد شد؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کمپین لغو محدودیت‌های اینترنتی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر