;
coinex

کشف گونه‌ای جدید از ماهی‌های ژرفازی در اعماق آب‌های آکتاما!

دانشمندان ماهی آبی کوچکی را در اعماق آب‌های آکتاما کشف کرده‌اند که درک ما از جهان ماهی‌های ژرفازی را تغییر داده است! با تکراتو همراه باشید!

در سال 2018، گروهی از دانشمندان بین‌المللی، که اعماق آب‌های آکتاما را مطالعه می‌کردند، گودالی بزرگ در زیر آب کشف کردند که در محاذات سواحل غربی آمریکای جنوبی، پدیدارگر کو‌ه‌های آن‌ده هستند. این گروه، از جمله، دانشمندان دانشگاه نیوکاسل، ماشین‌های سطح‌نشین‌ سقوط آزاد را برای نمونه‌برداری از موجودات پراکنده‌ــ در اطراف دوربین‌ها و تله‌هاــ با طعمه‌ای بر آن به اعماق دریا اعزام کردند. گفتنی‌ است که دو سامانه‌ی سطح‌نشین از دانشگاه نیوکاسل سه نوع حلزون ماهی هادال را ثبت کردند که یکی از آنها شبیه بقیه‌ی موردها نبود.

بیشتر بخوایند: از دید علم، جنسیت های گوناگون چطور زبان‌ را به کار می‌گیرند؟

حلزون‌ماهی آبی‌رنگ کشف شده درک ما را از جهان ماهی‌های ژرفازی تغییر داد!

ماهی آبی کوچک دیده شده، در حوالی عمق شش هزار تا 7600 متری دریا، شبیه دیگر ماهی‌های حلزونی هادال نبود؛ چشمانی درشت و رنگ غلیظی داشت که شباهت جالب توجهی نیز با دیگر گونه‌های یافته‌شده‌ی حلزون ماهی در آب‌های کم عمق دارد.

این گروه، از فناوری ایکس‌ری سه بُعدی که برش‌نگاری ریز پرتو ایکس یا میکرو سی‌تی نامیده می‌شود، همراه توالی‌یابی‌های دی‌ان‌ای استفاده کرده است تا ببیند این گونه‌های جدید، تا چه اندازه در تیره‌ی حلزون‌ماهی‌ها قرار دارند.

ماهی‌های ژرفازی

برویم سر وقت سورپرایز گروه، جالبی ماجرا اینجاست که این گونه‌‌ی جدید کشف شده به صورت جدا با دیگر حلزون‌ماهی‌های آکاتاما کلونی‌سازی کرده‌اند که این امر، به نوبه‌ی خود عجیب است. این گونه متعلق به بخشی از تیره‌ی پارالیپاریس‌ها هستند.

گونه‌های موجود در این تیره به ویژه به وفور در اقیانوس جنوبی و آنتارکتیک زندگی می‌کنند که در اعماق بیشتر‌ از ۲ هزارمتر به سختی یافت می‌شوند. به‌طور قابل توجه‌ای، این نخستین‌بار است که این گونه در منطقه‌ای ‌که حلزون‌ماهی‌های هادال زندگی می‌کنند، یافت شده است.

این گروه نام این گونه‌ی جدید را پارالیپاریس صِلتی به معنای «آبی» در زبان کونزایی (Kunza) که بومی مردمان صحرای آکتاماست نام‌گذاری کرده‌اند. شرح ماوقع این پژوهش، در مجله‌ی «مارین بایودایورسیتی» منتشر شده است.

دانشمندان چطور به این ماهی‌ژرفازی «پارالیپاریس صِلتی» رسیده‌اند؟

دکتر توم لینلی که استاد مهمان در دانشگاه نیوکاسل و سرپرست مطالعه است گفت:

«ماهی‌های فوق‌العاده‌ سحرانگیز را یافته‌ام. آن‌ها انتظار هم‌چه چیزی را به هیچ‌وجه نداشتند! که جایی در میانه‌ی زیستگاه ماهی‌های ژرفازی چنین چیزی پیدا شود! و عاشق اینم که به مردم جهان نشان که این ماهی‌های ژرفازی به غایت دلرباست».

«برای این‌که بتوانم در جایی که زیستگاه این حوانات است با دوربینی پایین بروم، قفسی چند اینچی ساخته‌ام که از استیل ضد زنگ و شیشه‌یِ یاقوتی است. سپس از این حیوانات ظریف و زیبا که کاملاً با محیط وحشی پیرامون‌ خود سازگار شده‌اند فیلم‌برداری می‌کنم. با تمهیدات مهندسی ما فقط قادریم به طور ناشیانه و تنها برای مدت کوتاهی آنها را به نظاره بنشینیم.»

«مدتی است که فکر می‌کنیم چطور این گونه تا این اندازه خوب زندگی می‌کند. شاید این یک سلسله تصادفاتی بوده است، چیزی مثل یک اتفاق تصادفی که در رگ و ریشه آن اتفاق افتاده. یافتن این گونه‌ی جدید به ما می‌گوید که صاعقه دو بار به یک جا اصابت کرده است (کنایه از غیرممکن بودن) و چیز ویژه‌ای در مورد این خانواده وجود دارد».

«پارالیپاریس صِلتی فرصتی خارق‌العاده برای کشف چگونگی زیست ماهی‌ها، در چنین ژرفایی را فراهم می‌کند. اگر فقط یک تبار برای مطالعه داشتیم، هرگز نمی‌توانستیم مطمئن شویم که کدام صفات فقط بخشی از آن تبار را در بر می‌گیرد و کدام یک از فعل و انفعلات دریا سرچشمه می‌گیرد.»

گونه جدید ممکن است از گونه‌های سازگار با سرمای اقیانوس جنوبی فرگشت یافته باشد. به هر روی، این ماهی آبی کوچولو سوالات جدیدی را پیرامون دمای سرد و سازگاری با فشار بالا می‌گشاید و درک جدیدی نیز از چگونگی و زمان ژرفازی شدن این گونه به دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

شما درباره کشف گونه‌ای جدید از ماهی‌های ژرفازی چه فکر می‌کنید؟ دیدگاه خود را در بخش «کامنت‌ها» با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

منبع: Newcastle University

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر