;
coinex

حذف تیم ملی ایران از جام جهانی چقدر جدی است؟

این روزها شایعات متعددی حول یک موضوع حساس در حال رشد است. حذف تیم ملی ایران از جام جهانی به علل سیاسی! چیزی که شاید تا به حال سابقه نداشته باشد.

رئیس فدارسیون فوتبال ایران بعد از سفر کویت و بازگشت به تهران، بار دیگر راهی مالزی شده تا در جلسه هیات اجرای کنفدارسیون فوتبال آسیا حاضر شود. او حالا در آستانه بازگشت به سمت ریاست فدارسیون فوتبال و در آستانه جام جهانی با یک چالش مهم مواجه شده است. احتمال حذف ایران از جام جهانی فوتبال که با گزارش امروز کالچو مرکاتو مبنی بر جلسه سران فیفا در این خصوص، به یک بحران بدل شده است.

بیشتر بخوانید: توسعه 5G در کیش برای میزبانی از مسافران جام جهانی با وجود اختلالات شدید اینترنتی در کشور!

حذف تیم ملی ایران از جام جهانی

تاج پیش از حضور در سمت ریاست فدارسیون فوتبال محور برنامه‌های خود را اینچنین اعلام کرده بود: انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم‌ملی، پیگیری موضوع کلاب لایسنسینگ و مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس، از میان بردن موانع دریافت پول‌های بلوکه‌شده ایران در حساب فیفا، ورود زنان به ورزشگاه‌ها و حق پخش.

او در نخستین گام به سرعت با برکناری اسکوچیچ، کارلوس کیروش را به ایران بازگرداند و این مربی با وجود برخی حواشی در حال حاضر در شرایطی آرام در حال آماده‌سازی تیم برای جام جهانی است. در زمینه دریافت مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس، مانع اصلی دولتی بودن فوتبال و حضور جدی وزارت ورزش در عزل و نصب‌های این دو باشگاه است که نمونه مشخص آن را در هفته گذشته ملاحظه کردیم. در مسئله حق‌پخش اما رئیس فدارسیون جلساتی با مدیران باشگاه‌ها برگزار کرده و تصمیم بر این است که بعد از نامه‌ای که برای فیفا و AFC ارسال شده است تکلیف مشخص شود.

حذف تیم ملی ایران از جام جهانی چقدر جدی است؟
حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی قطر 2022

مسئله پول‌های بلوکه شده ایران در فیفا و AFC نیز به نظر پیگیری شده و یک راه خاص برای نقد شدن و مستند شدن بخشی از این مبالغ وجود دارد.

به گزارش ورزش سه، مسئله ورود زنان به استادیوم ها هم البته با توجه به شرایط این روزهای کشور با چالش‌های خاصی مواجه شده چراکه اساسا چند هفته است که لیگ به دلایلی نامعلوم [!؟] بدون تماشاگر برگزار می‌شود.

فراتر از همه این‌ها اما چالش جدید تاج بی‌تردید تلاش برخی عناصر سیاسی در خارج از کشور برای تحریم فوتبال ایران و حذف تیم ملی از جام جهانی است.

جدیدترین مرحله در این تلاش‌ها، نامه یک دفتر حقوقی اسپانیایی به فیفا برای حذف ایران از جام جهانی است. در این باره اما منبعی در فدراسیون فوتبال تاکید کرده در فاصله کوتاه تا آغاز جام جهانی، آنچه که مورد درخواست این گروه سیاسی است و البته اقبال عمومی چندانی هم ندارد، از طرف فیفا جدی گرفته نخواهد شد.

نکته دیگر اینجا است که در ابتدای پوشش خبری گسترده برای حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی نام‌هایی چون علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، مهرداد پولادی و بهشاد یاورزاده به عنوان حامیان این طرح در گزارشی در CNN مطرح شد!

البته این اسامی با ادیت‌های سریع این شبکه خبری مواجه شد و در خبر نهایی نامی از این چهره‌ها که تعدادی از آنها جزو مهمترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران هستند، وجود ندارد.

در عین حال تاج که همین هفته گذشته با جیانی اینفانتینیو رئیس فیفا به گفت‌وگو نشسته و احتمالا در این مکالمه دوستانه به برخی از مسائل امروز نیز اشاره شده است، به گفته منابع ما در فدراسیون، نگرانی خاصی از این موضوع ندارد و شاید فدراسیون فوتبال حتی واکنش خاصی هم به این مسئله نداشته باشد.

انگلیس و آمریکا از نظر فنی برابر ایران کم‌آورده‌اند!

در خصوص ماجرای تلاش‌ها برای حذف تیم ملی فوتبال از جام جهانی امروز مهدی محمد نبی درباره اینکه فدراسیون جهانی که مدعی جدایی سیاست از ورزش است، به چنین کمپین‌هایی چه مقدار توجه می‌کند، اظهار داشت: «در اساسنامه استاندارد فیفا، فدراسیون‌های عضو و کنفدراسیون‌ها به صراحت ذکر شده ورود به موضوعات از این قبیل نه مشروعیت دارد و نه به لحاظ قانونی می‌توانند ورود کنند». وی در خصوص حذف تیم ملی ایران از جام جهانی افزود:

در کل این مباحث بیشتر مسائلی است که توسط اشخاص کوتاه فکر و فرصت طلب عنوان می‌شود. از طرف دیگر به این دلیل که تیم ملی ما در اردوی اتریش نتایج بسیار خوبی کسب کرد، فکر می‌کنم هم‌گروه‌های ما و تیم‌هایی مثل انگلیس و آمریکا به لحاظ فنی کم آورده‌ و رو به موضوعات دیگر آورده‌اند.

حذف تیم ملی ایران از جام جهانی چقدر جدی است؟
حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی قطر 2022 / حذف تیم ملی ایران از جام جهانی

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: «با توجه به صحبت های من ورود فیفا به این مباحث مجاز نیست و از لحاظ فدراسیون جهانی این موارد مردود است. تلاش این افراد هم نا به خردانه است و مورد تایید ورزش نیست. ورزش محل سلامت و جام جهانی یک رویداد بین المللی است که جشنواره ای از ملت‌های مختلف در آن حضور پیدا می‌کنند. به این صحبت‌ها اصلا توجهی نمی‌کنیم».

نبی عنوان کرد: «همانگونه که قبلا گفتم برنامه‌های آموزشی و اردوهای تیم ملی برقرار است. ان‌شاءالله ۱۹ آبان در تهران دیداری دوستانه خواهیم داشت که هر زمان قرارداد قطعی شد، نام حریف را اعلام می‌کنم‌. ۲۳ یا ۲۴ آبان نیز تیم به دوحه قطر اعزام می‌شود. برنامه ریزی‌ها شده و مینی کمپ‌های ما در مرکز ملی فوتبال برقرار است. مسیر قانونی و درست را در تیم ملی ادامه می‌دهیم. امیدوارم با تلاش بازیکنان و کادرفنی در جام جهانی نتایجی حاصل شود که رقبای ما دست به کارهای نا به خردانه نزنند».

گفتنی است با وجود برخی گزارش‌ها از منابع خارجی مانند کالچو مرکاتو که بر بررسی احتمال حذف تیم ملی ایران از جام جهانی تاکید داشتند، خبرگزاری تسنیم ساعاتی پیش با اشاره به انتشار دستور جلسه فردای فیفا نوشته: «دستور جلسه فیفا برای جلسه فردا در سایت این فدراسیون قرار گرفته و در آن موردی مبنی بر بررسی حذف تیم ملی ایران یا هر گونه تغییر دیگری در تیم‌های حاضر در جام جهانی دیده نمی‌شود».

تصویب طرح‌های ارائه شده در جلسات قبلی شورای فیفا از ماه‌های آوریل تا آگوست شامل ارائه آخرین جزئیات درباره جلسه هیئت قانون‌گذاری فوتبال (IFAB) در مورخ 13 ژوئن 2022، ارائه گزارش کمیته‌های مختلف فیفا شامل کمیته‌های مالی، توسعه، برگزاری تورنمنت‌های فیفا، تعیین میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی سال 2023، بروزرسانی برنامه پیشبردی فیفا، بررسی و اصلاح برخی از قوانین انضباطی، نقل و انتقال بازیکنان و در نهایت آخرین بروزسانی‌ها درباره آماده‌سازی جام جهانی 2022 دستور جلسه فردای این نهاد را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص حذف تیم ملی ایران از جام جهانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر