;
coinex

نخستین آثار حیات زمینی رازهای حیات در سیاره سرخ را فاش کرد!

شبیه‌سازی حیاتی که در زمین اتفاق افتاده به ما در کشف حیات احتمالی در دیگر سیارات نیز یاری می‌رساند، این‌بار نوبت به رازهای حیات در سیاره سرخ شد.

نخستین آثار ساختاری حیات به‌روی زمین بسیار بحث برانگیز است، هم به این دلیل که فرآیندهای غیرزیستی قادرند در ساختارهای نسبتا مشابهی مشارکت کنند و هم به این دلیل که چنین فسیل‌هایی اغلب در معرض تغییرات و دگرگونی پیش‌رونده قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: شواهد جدیدی از وجود آب در مریخ رویت شد

رازهای رازهای حیات در سیاره سرخ

مقاله‌ای که روز جمعه در مجله زمین شناسی انجمن زمین شناسی آمریکا منتشر شد، از طیف وسیعی از تکنیک‌های تحلیلی پیشرفته دو و سه بعدی برای تعیین منشاء بیولوژیکی قدیمی‌ترین استروماتولیت پوششی سازنده‌ای (در درسر، پیلبارا، استرالیای غربی) که حدود 3.48 میلیارد سال قدمت دارد استفاده می‌کند.

استروماتولیت‌ها، سنگ‌های رسوبی لایه‌لایه‌ای هستند که منعکس کننده فعل و انفعالات پیچیدهٔ بین جوامع میکروبی و پیرامون آنهاست. هم‌چنین مدت‌هاست که ماکروفسیل‌های مهم تشخیص حیات در سنگ‌های رسوبی باستانی در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، منشاء بیولوژیکی استروماتولیت‌های باستانی اغلب مورد انتقاد قرار گرفته است.

دانشمندان چطور به رازهای حیات در سیاره سرخ پی بردند؟

گروهی به سرپرستی دکتر کیرون هیکمن لوئیس، با استفاده از امکانات موزه تاریخ طبیعی لندن، میکروسکوپ نوری و الکترونیکی، ژئوشیمی عنصری، طیف سنجی رامان و آزمایشگاهی، و توموگرافی مبتنی بر سنکروترون به بررسی استروماتولیت‌هایی پرداختند که تحت اکسیداسیون و هوازدگی شدید قرار گرفته و مواد آلی را پس می‌دهند تا با این حربه بتوانند ویژگی‌های متعددی را که نشان دهنده منشأ زیستی هستند دریابند.

رازهای حیات در سیاره سرخ

مضاف بر انجام توموگرافی آزمایشگاهی بر بزرگ‌-ساخت استروماتولیتی سه بعدی، این تیم توانست اولین اندازه پیکسل و وکسل زیر میکرونی را برای تصویربرداری از ریزساختارهای استروماتولیت پرکامبرین از طریق تصویربرداری کنتراستی با استفاده از خط پرتو SYRMEP در Elettra Synchrotron، در تریست، ایتالیا به دست آورد.

این امکان شناسایی ساختمند لایه‌های غیریکنواخت، فضاهای خالی ناشی از گاززدایی مواد آلی در حال پوسیدگی و ساختارهای عمودی ستون مانند را که به عنوان ساختار دیواره‌ای میکروبی تعبیر می‌شوند، میسر می‌سازند.

استروماتولیت‌های پوششی سازنده به دلیل اکسیداسیون بیشتر با هماتیت (اکسید آهن) جایگزین شده‌اند. این امر تجزیه و تحلیل‌ها ژئوشیمیایی آلی را غیرممکن می‌کند، ترکیبی که برای جست و جوی حیات در مریخ بسیار مرتبط و حائز اهمیّت است.

جمع‌بندی برای آینده

سنگ‌های رسوبی در سطح مریخ در معرض اکسیداسیون فراگیر مشابهی قرار گرفته‌اند و همچنین عمدتاً از اکسیدهای آهن در سانت به سانت خود تشکیل شده‌اند. در این راستا، استروماتولیت‌های پوششی سازنده ممکن است با مواد منحصر به فرد مرتبطی باشند تا ما را از سبک دقیق حفظ امضای زیستی مورد انتظار در مریخ آگاه کنند.

همانطور که مریخ نورد پشتکار (Perseveranc) به کاوش خود در دهانه جزرو (Jezero) ادامه می‌دهد، ما باید به دنبال بیان ساختاریِ حیات، شبیه به آنچه که در سازه پوششی شناسایی شده است بپردازیم و زمانی که نمونه‌های مریخی در نهایت به زمین بازگردانده می‌شوند، برای تجزیه و تحلیل های چندگانه پیشرفته آماده شویم.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما دربارهٔ رازهای حیات در سیاره سرخ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

منبع: Geological Society of America

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر