;
coinex

حذف چند اپلیکیشن ایرانی از گوگل پلی ؛ چشم در برابر چشم!

از ساعاتی پیش اخباری مبنی بر حذف چند اپلیکیشن ایرانی از گوگل پلی منتشر شده است. این اپ‌ها شامل سه پیامرسان بومی و دو اپلیکیشن حمل و نقل هستند.

بنابر بررسی‌های انجام شده، دو اپلیکیشن حمل و نقل شناخته شده، یعنی اسنپ و تپسی و سه پیامرسان بومی ایرانی از گوگل پلی حذف شده‌اند و نه در جستجوی درون برنامه‌ای و در جستجوی ساده در موتور جستجو در فروشگاه گوگل در دسترس نیستند. اما علت حذف اپلیکیشن های ایرانی از گوگل پلی چیست؟

بیشتر بخوانید:

حذف چند اپلیکیشن ایرانی از گوگل پلی

بررسی‌ها حاکی از آن است که نه فقط خود اپلیکیشن‌ها، بلکه به طور کلی اکانت‌های متعلق به شرکت‌های توسعه دهنده‌شان نیز از گوگل پلی استور حذف شده است. آنگونه که برخی از توسعه‌دهندگان مدعی شده‌اند، آنها ایمیلی مبنی بر حذف اپلیکیشن‌های خود به دلیل تحریم‌ها را دریافت کرده‌اند و در نتیجه کاربران حالا نمی‌توانند این برنامه‌ها را از گوگل پلی دانلود یا آپدیت کنند.

اما کدام برنامه‌های ایرانی از گوگل پلی حذف شده‌اند؟ فهرست اپ‌ها بدین قرار است، اسنپ، تپسی، سروش، بله و آی گپ. حذف برخی از این برنامه‌‌ها البته از عصر روز گذشته 24 آبان 1401 آغاز شده و برخی نیز امروز با این مشکل مواجه شده‌اند.

همانطور که گفتیم حذف این برنامه‌ها مستقیما توسط گوگل انجام شده و ایمیل‌های دریافتی از سوی گوگل به صاحبین کسب‌وکارها خود تایییدی بر این موضوع است.

حذف چند اپلیکیشن ایرانی از گوگل پلی ؛ چشم در برابر چشم!
حذف برنامه های ایرانی از گوگل پلی

بررسی‌ها در خصوص چرایی حذف اکانت سازندگان برنامه‌ها تا این لحظه تنها به این نتیجه رسیده که این موضوع می‌تواند به تحریم‌ها مربوط باشد. البته این موضوع را نباید مغایر با لغو تحریم‌های فناوری توسط آمریکا دانست. چراکه آنطور که دولت آمریکا مدعی شده بود، لغو تحریم‌ها صرفا تلاشی برای ارائه اینترنت به کاربران ایرانی بوده و مستقیما توسط برخی شرکت‌های خارجی توسط استارلینک پی‌ریزی می‌شود، اما حذف اپلیکیشن‌های ایرانی می‌تواند به علت روابط خاص شرکت‌های سازنده آن‌ها باشد که آن‌ها را مشمول تحریم‌ها می‌کند و ارتباطی با لغو تحریم‌ها ندارد.

به علاوه برخی از موارد رفع تحریم نیز صرفا مربوط به استفاده روزمره کاربران از قابلیت‌هایی در سرویس‌های مختلف خارجی چون گوگل مپ است و ربطی به تسهیل کار شرکت‌های ایرانی ندارد. در نتیجه این دو موضوع از هم متفاوت هستند.

گفتنی است گوگل پلی در کنار برخی دیگر از سرویس‌های گوگل مدتی است که فیلتر شده‌اند و هنوز دلیل مشخصی برای فیلترینگ آن‌ها اعلام نشده است. موضوعی که حتی اعتراض کافه بازار به فیلترینگ گوگل پلی را در پی داشت.

لازم به ذکر است که رسانه تکراتو مانند همیشه، در خصوص اعمال محدودیت‌های اینچنینی بر شرکت‌های ایرانی، پذیرای نظرات، توضیحات و یا بیانیه‌های رسمی توسعه‌دهندگان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص حذف چند اپلیکیشن ایرانی از گوگل پلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    آخه‌شخصیت‌گوگل‌خرد‌میشه

    پاسخ

    دقیقا مثل روبیکا که قصد جاسوسی داشت ن به روبیکا نه به هیچ اپلیکیشن ایرانی نمیشه اعتماد کرد

    پاسخ

    بعنوان یک کارشناس امنیت رایانه‌ای میگم
    اپلیکیشن‌های ایرانی فقط برای جاسوسی از ملت طراحی و عرضه میشن و واقعا خطرناکن

    پاسخ

    منم به عنوان یه شهروند ساده عرض میکنم حرفتون کاملاً درسته،آخه چرا توی مایکت و بازار و… هر برنامه یا بازی رو نصب میکنی اجازه دسترسی به فایلها و عکسهاو مخاطبین رو میخواد؟؟؟؟

    پاسخ