;
coinex

ایرپادز جایگزین سمعک شاید دیگر نیاز به استفاده از سمعک‌های گران‌قیمت نباشد!

یکی از موانع مهم برای بهبود کیفیت زندگی کم‌شنوایان، عدم دسترسی به سمعک‌های گران قیمت است، امّا شاید راهی برای دور زدن آن وجود داشته باشد: ایرپادز جایگزین سمعک !

برخی از هدفون های تجاری می‌توانند به خوبی سمعک عمل کنند. این یافته، که در 15 نوامبر (آذرماه) در مجله iScience ارائه شد، نشان از آن دارد که این هدفو‌ن‌ها می‌توانند به بخش بزرگی از افراد مبتلا به کم شنوایی کمک کند تا به دستگاه‌های تقویت‌کننده آوایی مقرون به صرفه‌تری دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی شارژ فوق سریع خودروهای برقی معرفی شد؛ زیر 2 دقیقه ماشین خود را شارژ کنید!

ایرپادز جایگزین سمعک‌

کم شنوایی تأثیرات گسترده‌ای بر سلامتی دارد، اما برای کاستن از تبعات آن، می‌بایست از سمعک‌های حرفه‌ای استفاده کرد که آن‌ها هم بسیار گران‌‌قیمت‌اند و برای تنظیم و باز تنظیم آن، نیاز به مراجعه‌های متعدد به متخصص گوش و حلق و بینی دارند.

عوامل نامبرده، منجر به موانع بزرگی برای دسترسی به سمعک‌های حرفه‌ای می‌شود. تخمینی حاکی از آن است که نزدیک به 75 درصد از افراد مبتلا به کم شنوایی در ایالات متحده از سمعک استفاده نمی‌کنند. بنابراین دلیل خوبی برای این‌ امر است که بگوییم ایرپادز جایگزین سمعک بهترین گزینه‌ فعلی ماست!

ایرپادز

ین فو چنگ (Yen-fu Cheng)، نویسنده مسئول این مطالعه و متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان عمومی کهنه‌سربازان چین- تایپه، می‌گوید:

«همچنین یک بدگمانی اجتماعی نسبت با سمعک وجود دارد. چنان‌که بسیاری از بیماران تمایلی به استفاده از آن ندارند؛ چرا که نمی‌خواهند پیر به نظر برسند. بنابراین، ما شروع به بررسی کردیم که آیا جایگزین‌های در دسترسی وجود دارد یا خیر!»

اپل در سال 2016 قابلیتی به نام «Live Listen» را عرضه کرد که به مردم اجازه می‌دهد از هدفون‌های بی‌سیم، ایرپاد و آیفون برای تقویت صدا استفاده کنند. این ویژگی باعث می‌شود ایرپاد‌ها از نظر عملکردی شبیه به یک محصول تقویت‌کننده صدای شخصی‌شده باشند که برای افراد با شنوایی عادی و برای موقعیت‌های ویژه‌ای مانند پرنده‌نگری طراحی شده است.

چِنگ و گروهش می‌خواستند بررسی کنند که آیا ایرپادها که دستگاه‌های بسیار در دسترسی‌اند و نسبتاً ارزان‌قیمت، می‌توانند نقش سمعک جایگزین را ایفا کنند یا خیر؟ این گروه ایرپاد 2 و ایرپادز پروــ‌ مدلی با قابلیت حذف نویز‌ ــ‌ را با سمعکی درجه یک و یک جفت سمعک معمولی مقایسه کردند.

قیمت سمعک‌های درجه‌یک تا حدود ده هزار دلار و نوع پایه آن 1500 دلار است. هر دو مدل ایرپادز به طور قابل توجهی ارزان‌تر از این سمعک‌ها هستند، به طوری که ایرپادز 2 قیمتی حدود 129 دلار و ایرپادز پرو هم چیزی حول و حوش 249 دلار قیمت دارند. شایان یادآوری است که ایرپادز پرو از پنج استاندارد، چهار استاندارد سمعک‌ها را برآورده می‌کنند!

بیشتر بخوانید: ربات‌های قاتل پلیس در آمریکا آغاز به کار می‌کنند!

ایرپادز جایگزین سمعک و قیاس ایرپادز با سمعک‌ها

گروه پژوهشی، چهار دستگاه را با 21 شرکت کننده کم شنوایِ خفیف تا متوسط ​​آزمایش کردند. محققان جمله کوتاهی مانند «قیمت برق اخیرا بالا رفته» را برای شرکت‌کنندگان خواندند و از آنها خواسته شد که کلمات خود را کلمه به کلمه با استفاده از دستگاه‌ها تکرار کنند.

ایرپادز جایگزین سمعک
ایرپادز جایگزین سمعک

آنها دریافتندکه ایرپادز پرو در مقایسه با سمعک‌های معمول، در محیطی آرام، عملکرد مشابهی دارد و کمی پایین‌تر از سمعک‌های درجه یک و حرفه‌ای است. اما در سوی دیگر ایرپادز 2 با این‌ که کمترین امتیاز عملکردی را در بین این چهار دستگاه داشت، به شرکت کنندگان در قیاس با استفاده نکردن از سمعک کمک کرد تا واضح‌تر بشنوند.

ینگ – هویی لِی (Ying-Hui Lai) یکی از نویسندگان این مطالعه و مهندس علوم زیستی در دانشگاه ملی یانگ مینگ در تایپه می‌گوید:

«دو دلیل ممکن است تفاوت بین این دو وضعیت را توضیح دهد. ممکن است به مسیرهایی که امواج صوتی طی می‌کنند و همچنین الگوریتم پردازش سیگنال پیشرفته توسط سمعک‌های حرفه‌ای مرتبط باشد. در نهایت، امیدواریم این یافته مهندسان را ترغیب کند تا سمعک‌ها و محصولات تقویت کننده صدای شخصی‌سازی‌ شده را طراحی کنند که در جهت‌های خاص، حساس‌تر هستند.»

سنجش ایرپادز پرو در محیط شلوغ

ایرپادز پرو در محیطی پر سر و صدا، یعنی زمانی که اصوات از جهت کناری شرکت‌کننده‌ها می‌آمد، عملکردی در حد سمعک‌های حرفه‌ای از خود نشان داد. امّا وقتی صداها از جلوی شرکت‌کنندگان می‌آمد، هیچ یک از دو مدل ایرپادز نتوانستند انتظارات را برآورده کرده و به شرکت‌کنندگان در بهبود شنیداری کمکی نکردند.

ایرپادز جایگزین سمعک
ایرپادز جایگزین سمعک

لی اضافه می‌کند:

«به نظر می رسد ایرپادز پرو بهتر از ایرپادز 2 عمل می‌کند، احتمالاً آن‌هم به دلیل داشتن ویژگی حذف نویز.در سطح جهانی، بازار هدفون های بی‌سیم به سرعت رشد می‌کند. و در این میان، برخی از شرکت‌ها علاقه‌مند به بررسی امکان طراحی هدفون‌هایی با ویژگی‌های تقویت‌کنندگیِ صدا هستند. مطالعه ما ثابت می‌کند که چنین ایده‌ای قابل قبول است.»

چنگ که پزشک است افزود:

«متقاعد کردن بیماران به استفاده از سمعک اغلب امری چالش برانگیز است. با وجود این‌که هدفون‌های بی‌سیم کامل نیستند، امّا نقطه آغاز خوبی برای بسیاری از بیمارانی خواهند بود که به سمعک‌های حرفه‌ای دسترسی ندارند. به جرعت می‌توان گفت که حتّی با این هدفون‌ها می‌توانند کیفیت زندگی خود را نیز افزایش بدهند!»

این مطالعه توسط برنامه تحقیقات مشترک بیمارستان‌های عمومی و سیستم دانشگاهی تایوان و وزارت علوم و فناوری همین کشور پشتیبانی شده است.

بیشتر بخوانید:

شاید بپرسید که خوب آیا واقعاً ایرپادز جایگزین سمعک خواهد شد؟ بله! امّا در آینده‌ای نه چندان دور! شما چطور فکر می‌کنید؟ لطفاً نظر خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: sciencedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اگر این کار انجام شود هم برای بیماران وهم برای تجار عالی می شود

    پاسخ