;
coinex

رازهایی در مورد کفش باله و لباس باله که نمی‌دانستید!

باله، هنری با حرکات بدن انسان است که همراه با کفش باله و لباس باله که مخصوص این هنر طراحی شده‌اند صورت می‌گیرد. باله را می‌توانیم نوعی رقص، هنر و یا وسیله‌ای برای ابراز احساسات، داستان‌سرایی و یا صرفا حرکاتی نمایشی بدانیم.

نکته‌ای که در اینجا قصد داریم به آن بپردازیم نوع کفش باله و لباس باله مناسبی‌ست که برای این هنر استفاده می‌شود. انواع کفش باله را بررسی کنیم و نگاهی به انواع سبک باله بی‌اندازیم.

انواع کفش باله

افرادی که تازه یادگیری باله را آغاز کرده‌اند از کفش باله‌ یا دمپایی باله استفاده می‌کنند در حالی‌که افراد حرفه‌ای از کفش باله پوینت استفاده می‌کنند.

تفاوت عمده‌ای که بین این دو مدل وجود دارد در این است که کفش باله پوینت در قسمت جلویی یعنی نوک انگشتان پا چندین لایه چرم، پارچه و …دارد تا از انگشتان پا در مقابل فشار ناشی از حرکت پوینت (بلند شدن روی پنجه پا) محافظت کند.

مردان از کفش باله سیاه و سفید ساده استفاده می‌کنند در حالی‌که زنان پس از تبدیل‌شدن به رقصنده‌ای حرفه‌ای از کفش باله پوینت به جای کفش باله ساده استفاده می‌کنند.

از انواع دیگر کفش باله می‌توانیم به کفش باله

  • با کفی کامل
  • کفی نیمه
  • و نیمه‌پوینت

اشاره کنیم.

آشنایی با قسمت‌های مختلف کفش باله

کفش باله سیستم پیچیده‌ای ندارد پس نیازی نیست با کوچک‌ترین آسیبی که به کفش باله وارد می‌شود آن را دور بی‌اندازید. کافی‌ست با قسمت‌های مختلف کفش باله آشنا شوید تا این آسیب‌های کوچک را تعمیر کنید.

بندِ کشی باریک

بند کشی برای محکم‌کردن کفش باله است تا پا کاملا در فرم کفش باله قرار بگیرد و بتوانید حرکات خود را راحت‌تر و با تعادل بیشتر انجام دهید. این بند در بیرونی‌ترین قسمت کفش قرار دارد و اغلب روی قسمت جلویی کفش باله به‌صورت پاپیون گره می‌شود.

بندِ کشی مچ

بند پهن‌تری که در قسمت مچ و اغلب به‌صورت ضربدری قرار می‌گیرد تا پا درون کفش باله باقی بماند. بند کشی مچ ممکن است به کفش باله دوخته نشده باشد و باید خودتان متناسب با سایز و ابعاد پای خود آن را به کفش باله بدوزید.

ربان

ربان به کفش باله دوخته شده است و دور مچ پا و ساق پیچیده می‌شود تا از پای بالرین در هنگام اجرای حرکات محافظت کند.

کفی کفش باله

افراد مبتدی از کفش باله با کفی کامل استفاده می‌کنند در حالی‌که افراد حرفه‌ای از کفش باله با کفی نیمه استفاده می‌کنند. این کفی می‌تواند از جنس چرم یا جیر باشد.

جعبه یا باکس

جعبه به قسمت جلویی کفش باله می‌گویند که تنها در مدل کفش باله پوینت دیده می‌شود. این قسمت که از چسباندن چند لایه پارچه، مقوا یا کتان تهیه شده است برای محافظت از انگشتان پای بالرین تعبیه شده است.

کفی یا پلتفرم

قسمت جلویی باکس که قابلیت تحمل وزن کل بدن را در حین انجام حرکت پوینت (یا ایستادن روی نوک انگشتان پا) دارد.

رازهایی در مورد کفش باله و لباس باله که نمی‌دانستید!

سایر قسمت‌های کفش باله

  • رویه
  • کفی
  • قسمت باز کفش باله
  • بال‌ها یا قسمت کناری باکس

انواع جنس کفش باله

کرباس

به‌راحتی قابل شست‌وشو هستند حال آن‌که عمر بادوامی ندارند و با استفاده مکرر از بین می‌روند.

چرم

نسبت به کرباس از دوام بالاتری برخوردارند. هم‌چنین قیمت بالاتری دارند با این‌حال برای استفاده در طولانی‌مدت این قیمت کاملا مقرون‌به‌صرفه است. چرم کمی خشک است و باید چندین بار از آن استفاده کنید تا پا درون کفش باله چرم احساس راحتی کند.

ساتن

بهترین جنس برای کفش باله، ساتن است که اغلب در رنگ صورتی روشن دیده می‌شود اما امروزه در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. از این کفش باله اغلب برای مراسمات خاصی استفاده می‌شود.

لباس باله

حالا که با کفش باله آشنا شدیم وقت آن رسیده است تا با لباس باله هم آشنایی مختصری پیدا کنیم. هر رقصنده باله دوست دارد هنگام اجرای حرکات باله علاوه‌بر زیبایی، احساس راحتی هم داشته باشد.

به‌طور کلی برای لباس باله کافی‌ست از لباسی چسبان، سبک و راحت استفاده کنید. بهتر است در ابتدا از لباس‌های پُر زرق‌وبرق و تجملی دوری کنید.

اگر وارد اتاقی پر از رقصنده‌های حرفه‌ای شوید منظره‌ای از رقصنده‌ها را می‌بینید که با لباس‌های چسبان و گرم خود در حال تمرین هستند و تنها برای ورود به صحنه لباس‌های زرق‌وبرق‌دار صورتی خود را می‌پوشند.

دقت کنید که افراد مبتدی برای یادگیری باله باید با لباسی یک‌تکه و چسبان در کلاس حاضر شوند تا مربی بتواند حرکت تک‌تک عضلات شما را بررسی کند.

این به آن معنا نیست که بالرین‌های حرفه‌ای همیشه لباس‌های پر زرق‌وبرق می‌پوشند. ممکن است در یک نمایش از لباس‌های کم‌تری استفاده کنند یا برای نمایش‌های دوتایی از لباس باله با اضافات کم‌تری استفاده شود.

قسمت‌های مختلف لباس باله

لئوتارد یا بادی آستین‌دار

لئوتارد همان قسمت چسبانی‌ست که بالاتنه را پوشش می‌دهد و اغلب آستین دارد. لئوتارد در مدل‌ها، رنگ‌ها و پارچه‌های مختلفی تولید می‌شود.

قسمت پایینی لئوتارد امروزه نسبت به قبل بازتر است تا پاها را کشیده‌تر نشان دهد. یقه‌ی لئوتارد می‌تواند گرد، هفت یا باز باشد. لئوتارد به‌گونه‌ای تولید شده است تا نیاز به پوشیدن لباسِ زیر نداشته باشید.

جوراب شلواری

جوراب‌شلواری باید نرم و راحت باشد. دقت کنید که مدل ساده را خریداری کنید و از جوراب‌شلواری‌های طرح‌دار دوری کنید. هم‌چنین ممکن است کمی نخ‌کش شوند که باید هر چه زودتر آن را ترمیم کنید تا کل جوراب‌شلواری نخ‌کش نشود.

اکسسوری

اکسسوری‌های زیادی برای لباس باله وجود دارد که دوست دارید همه‌ی آن‌ها را خریداری کنید. اما بهتر است تعدادی گرم‌کن برای پاهای خود خریداری کنید به‌خصوص اگر دچار آسیب در قسمت زانو هستید. این گرم‌کن‌ها برای تمرین در روزهای سرد زمستان هم بسیار مناسب هستند تا شما را هم قبل از تمرین و هم بعد از آن گرم نگه دارند.

انواع باله

اکنون به معرفی انواع سبک‌های باله می‌پردازیم تا با انتخاب سبک موردنظر خود بتوانید راحت‌تر مدل کفش و لباس باله مناسب را انتخاب کنید. بشر از قرن‌ها پیش به تماشای باله نشسته است و امروزه این هنر شاخه‌های متعددی دارد که در هر شاخه، افراد زیادی حرفی برای گفتن دارند.

داستان‌سرایی

در این مدل باله، حرکات نمایشی و موزون به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد تا در کنار هم بیان‌گر داستانی باشند. در اصل تمام رقصنده‌ها از خط داستانی مشخصی پیروی می‌کنند.

غیرداستانی

مدل دیگری از باله هم وجود دارد که خط داستانی مشخصی ندارد و صرفا حرکاتی موزون روی صحنه به نمایش درمی‌آیند. در این مدل از باله در واقع رقصنده‌ها به تصویرسازی یک احساس، عکس و یا موضوعاتی از این دست می‌پردازند.

کلاسیک

سبک باله کلاسیک همان چیزی‌ست که اغلب ما از باله دیده‌ایم. این سبک از باله در قرن 19 به اوج خود رسیده بود. از جمله ویژگی‌های بارز این سبک می‌توانیم به

  • حرکات نرم
  • بازکردن پاها و حرکت روی نوک انگشتان پا
  • تعادل و تقارن در حرکات
  • حس و حال معنوی
  • فرم داستانی
  • لباس باله و ست پیچیده‌ی صحنه

اشاره کنیم.

باله نئو کلاسیک

این سبک از باله در قرن 20 و توسط کورئوگرافرهایی مانند جورج بالانچین به دنیای باله معرفی شد. این سبک به‌طورکلی شامل این ویژگی‌ها می‌شود:

  • افزایش سرعت، انرژی و هیجان
  • تغییر فرم باله کلاسیک
  • عدم تقارن و تعادل
  • غیر داستانی و تک‌پرده
  • استفاده از لباس باله ساده

باله مدرن

در سبک باله مدرن می‌توانید حرکاتی که روی زمین صورت می‌گیرند، یا پاهای بسته، حرکات متعدد و وسیع‌تر بدن و درنهایت ایستادن روی نوک انگشتان پا بدون کفش باله را ببینید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    ممنون از راهنمایی شما
    برای دیدن تیشرت زنانه به صفحه تیشرت زنانه به سایت خوان خان مراجعه کنید .

    پاسخ