;
coinex

تاثیرات سوخت‌های فسیلی بر تغییرات اقلیمی ؛ چه باید کرد؟

هوای پاک دغدغه امروز بشریت است، ما برای کاهش تاثیرات سوء سوخت‌های فسیلی بر تغییرات اقلیمی نیاز به تسریع در برقی‌سازی سامانه حمل و نقل داریم.

بر اساس پژوهش دانشگاه کرنل که در بررسی انرژی‌های تجدیدپذیر و پایدار منتشر شده است، انتظار داریم که خودروهای الکتریکی – و رشد مستمر فروش آنها – تأثیر سبزتر و پاک‌تری بر آلودگی هوا داشته باشند و مرگ و میر انسان‌ها را نیز در بیشتر مناطق کلان‌شهری کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: تصاویر هوش مصنوعی از مردم قرن نوزدهمی ؛ سفری با Midjourney به دل تاریخ

تاثیرات سوخت‌های فسیلی بر اقلیم و هوای پاک

از آنجایی که ریزذره‌های برآمده از خودروهایی با سوخت فسیلی باید رو به کاهش برود، این تحقیق پتانسیل استفاده در مقیاس وسیع از وسایل نقلیه برقی سواری را بر آلودگی هوا و دستاوردهای اقتصادی مرتبط با آن را در سراسر ایالات متحده تا سال 2050 اندازه گیری کرده است.

سوخت‌های فسیلی

الیور گائو، نویسنده ارشد و استاد دانشگاه از دانشگاه کرنل می‌گوید:

«در حالی که ما از سواری کردن وسایل نقلیه مسافربری لذت می‌بریم، امّا بسیاری از ما متوجّه نمی‌شویم که انتشار کربن تا چه اندازه بد و زیان‌بار است، و چطور این ریزذرات که از لوله اگزوز بیرون می‌آید بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد».

گائو و همکارانش داده‌های موجود آژانس ملی حفاظت از محیط زیست را برای مدل‌سازی کیفیت هوا در مقیاس چندگانه و ابزار مرتبط با آن بررسی کردند که در آن، ارزش اقتصادی تأثیرات سلامتی ناشی از تغییرات در کیفیت هوا – به‌ویژه جریمه را تخمین می‌زند. یهتر بگوییم، همان ذرات 2.5 میکرومتر و کوچکتر، معروف به «PM2.5». این ریز ذرات آن‌قدری خطرناک هستند که در طولانی مدت منجر به انواع سرطان‌ها و مشکلات قلبی و عروقی شوند. بنابراین نیاز است که تمام اقدامات کاهش آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را تسریع کنیم.

هوای پاک با کاهش سوخت‌های فسیلی

بر اساس این مقاله، با هوای تازه‌تر، در 27 سال آینده در لس‌آنجلس سالانه 1163 مرگ زودرس کمتر خواهد شد که معادل 12/61 میلیارد دلار  موجب بهبود اقتصاد سلامت است. ابرشهر نیویورک نیز می‌تواند سالانه شاهد 576 مرگ و میر کمتر باشد و 6/24 میلیارد دلار سود اقتصادی و مزایای سلامتی داشته باشد، و هم‌چنین شیکاگو می‌تواند 276 مرگ کمتر داشته باشد و حدود 3 میلیارد دلار رفاه مالی به دست آورد.

سوخت‌های فسیلی

در دره سن خواکین کالیفرنیا، دانشمندان محاسبه کردند که سالانه 260 مرگ کمتر و 2/82 میلیارد دلار سود اقتصادی در پی خواهد آمد، در حالی که دالاس-فورث سالانه 186 مرگ و میر کمتر و 2 میلیارد دلار سود اقتصادی و بهداشتی خواهد داشت تا پنج حوزه برتر را جمع آوری کنند.

به گفته پژوهشگران، فروش جهانی خودروهای الکتریکی به طور پیوسته افزایش یافته است. با این حال، سهم خودروهای الکتریکی فروخته شده در سراسر جهان کمتر از 1 درصد از بازار در سال 2016 بود، این سهم تا سال 2018 به 2.2 درصد افزایش یافت، و سهم بازار در سطح جهانی نیز به حدود 4/1 درصد در سال 2020 و سپس به 6/6 درصد در سال 2021 رسید.

بیشتر بخوانید: فوت 6 هزار نفر در نتیجه آلودگی هوای تهران در یک سال!

اقدامات ایالات متحد در کاهش سوخت‌های فسیلی

در ایالات متحده، سهم بازار خودروهای سواری برقی در سال 2021 4/5 درصد بود، اما در سطح فروش شهری، طبق این مقاله، سهم بازار خودروهای سواری 22 درصد در سانفرانسیسکو، 11/9 درصد در لس آنجلس، 11/7 درصد در سیاتل و 3/4 درصد در شهر نیویورک بوده است. گائو، یکی از اعضای هیئت علمی مرکز کورنل اتکینسون برای پایداری گفت:

«با وجود وسایل نقلیه مسافربری با سوخت فسیلی که هنوز در اطراف ما هستند، انتشار گازهای گلخانه‌ای ما را احاطه کرده است.»

او ادامه داد: «تاثیر آن مثل نیروگاه‌ها نیست، جایی که مخازن معمولاً از شهر دور هستند. اگر حمل و نقل را کاملاً برقی کنیم، نه تنها به جلوگیری از تغییرات اقیلم جهانی کمک می‌کنیم، بلکه به بهبود منطقه‌ای کیفیت هوا نیز منجر خواهد شد».

تسریع در برقی‌سازی سامانه حل و نقل

شوآ پان (Shuai Pan) نویسنده ارشد مقاله، محقق سابق فوق دکتری کورنل، اکنون در دانشگاه نانجینگ، گفت: «مزایای استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی بر کیفیت هوا و سلامت عمومی کاملاً واضح است، همچنین تسریع در اجرای این استراتژی کاهش نیز اهمیت دارد.» او ادامه داد:

«اجرای موفقیت‌آمیز اهداف خودروهایی با آلایندگی صفر علاوه بر سیاست‌های صحیح در سطح ملی نیازمند تعهدات و اقدامات در سطح ایالت نیز هست.»

حمل و نقل برقی دارای مزایای جامع است. گائو گفت:

«همه ما می‌خواهیم در این نبرد علیه تغییرات آب و هوایی پیروز شویم و می‌خواهیم حمل و نقل را برقی کنیم. امیدوارم این تحقیق بتواند به تصمیم گیرندگان ایالتی کمک کند تا اقدامات و سیاست های واقعی را انجام دهند که موجب بهبود هوا شود و از بسیاری جهات برای ساکنان منطقه سلامتی به ارمغان بیاورد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ تأثیرات سوخت‌های فسیلی بر هوای پاک و تغییرات اقلیمی چیست؟ نظرات‌تان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر