;
coinex

هزینه‌ی تغییرات اقلیمی بر رشد اقتصاد جهانی ؛‌ مقابله با تغییر اقلیم حالا ضروری است!

سال‌های سال پژوهشگران در پی آگاه‌سازی جهان، از لزوم برنامه‌ای جامع برای مقابله با تغییرات اقلیمی گفته‌اند اما تاثیرات آن بر اقتصاد جهان چه خواهد بود؟

تبعات گسترده‌ی تغییرات اقلیمی طبعا، از نابودی محصولات غذایی گرفته تا به از کارافتادگی خنک‌کننده‌های مراکز داده‌‌های ابری ختم خواهد شد که به خودی خود می‌تواند بر طیف وسیعی از بخش‌های گوناگون اقتصادی نیز اثری سو بگذارد.

اکنون، بر ما معلوم نیست که آیا اقتصاد یک کشور می‌تواند پس از هر سال افزایش دمایی دوباره سر پا بماند یا گرمایش زمین تاثیری دائمی و انباشته بر اقتصاد آن کشور را رقم خواهم زد.

بیشتر بخوانید: پژوهشگران ادعا می‌کنند که راز خودآگاهی را کشف کرده‌اند!

تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر رشد اقتصادی

مطالعه‌ای از دانشگاه کالیفرنیا – دیویس، که ۱۰ اوت (مرداد) توسط انتشارات IOP در مجله پژوهش‌های زیست‌محیطی منتشر شده، به همین پرسش‌های اساسی‌ای می‌پردازد که شالوده‌یِ بحث هزینه‌‌ها و مزایای سیاست‌های تغییرات اقلیمی است.

پژوهش آنان با رویکرد تجربی خود، بازنگاهی به اثرات افزایش دمای جهانی و تغییرات اقلیمی بر تولید ناخالص ملی و یا جی‌دی‌پی می‌اندازد. یافته‌ها نشان از آن دارد که اقتصادها در مقابل شوک‌های دمایی پیاپی آسیب‌پذیر هستند که این امر، در بازه‌ا‌ی ده ساله می‌تواند تاثیری حدود ۲۰ درصد بر رشد اقتصادی کشورهای مورد مطالعه‌ی این پژوهش بگذارد.

تغییرات اقلیمی

بر همین اساس، برناردو باستین-اولورا، سرپرست نویسندگان و دانشجوی دکتری در دانشگاه کالیفرینیا گفته است:

نتایج ما نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها تاثیرات دیرپای دمایی را تجربه می‌کنند. و این نتایج، با مدل‌های سنجشِ هزینه‌ی اجتماعی کربن در تضاد است؛ چرا که اغلب این مدل‌سازی‌ها، تنها اثرات موقت را بر تولید ناخالص ملی در نظر می‌گیرند امّا پژوهش ما شواهدی را ارائه می‌کند که تاثیرات آن بسیار غیرقطعی‌تر و بالقوه گسترده‌تر از تصورات پیشین آدمی است.

پژوهش‌های پیشین تخمینی بر تاخیر تاثیرات دمایی بر تولید ناخالص ملی در سال‌های دورتر را نیز آزموده‌اند‌؛ اما تمامی نتایج‌شان غیر قطعی بوده است. با این مطالعه، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا و هم‌کاران‌شان از موسسه‌ی اروپایی اقتصاد و محیط زیست ایتالیا از روشی نوآورانه برای جداسازی دیرپایی تاثیرات دمایی بر اقتصادها را با تحلیل حالات پایینی نظام اقلیمی ناپیدار مورد بررسی قرار دادند.

برای مثال، تغییرات دمایی ۳ تا ۷ ساله‌‌ی نوسانات ال‌نینوی جنوبی که در اقیانوس آرام رخ می‌دهد هم بر دما و هم بر بارندگی بسیاری از نقاط جهان تاثیر می‌گذارد و این اهمیت این پژوهش را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

با نگاهی به تاثیرات جی‌پی‌دی بر انواع نوسانات کم‌ بسامدتر، قادر به این تشخیص شده‌ایم که کدام کشور تاثیرات موقت را تجربه می‌کند و کدام دیرپا و انباشته را. گفتنی ا‌ست که این گروه برای حذف بسامدهای قوی‌ترِ تغییرات دمایی سالیانه از روش‌های ریاضیاتی استفاده کرده‌اند.

پژوهشگران سنجشِ تأثیرات دمایی بر اقتصاد را کاری بزرگ و جهانی می‌دانند که توسط یک گروه پژوهشی واحد قابل انجام نیست. فرانسیس مور، استادیار علوم و سیاست‌های محیطی و دانشگاه کالفرنیا – دیویس و پژوهشگر اصلی این پژوهش در همین خصوص گفته است:

سطح دسترسی به داده‌ها و بزرگی تأثیرات آب و هوایی، کاری را که می‌توانستیم در سطح جهانی انجام دهیم به سطح ملی تقلیل داد. پژوهش‌هایی از این دست شواهد جدیدی را در این جورچین می‌چینند که می‌تواند ابزار تازه‌ای برای پاسخ به پرسش‌های حل نشده‌مان باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ تغییرات اقلیمی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: Sciencedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر