;
coinex

بررسی شیائومی 12 لایت ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

تکراتو در این نوشتار، قصد دارد به بررسی شیائومی 12 لایت (Xiaomi 12 Lite) بپردازد. اگر این گوشی را در گزینه‌های خرید خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

شیائومی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین برندهای تولیدکننده گوشی به شمار می‌رود که سهم بازار زیادی را به خود اختصاص داده است. اگر شما هم قصد خرید یک گوشی جدید را دارید، به احتمال زیاد نام شیائومی را شنیده‌اید. گوشی شیائومی 12 لایت یکی از گوشی‌های خوب این کمپانی است که قابلیت‌های خوب و کاربردی زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با بررسی شیائومی 12 لایت همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی 12 لایت

شیائومی در اوایل تابستان 1401 از Xiaomi 12 Lite رونمایی کرد و توانست نظر اغلب منتقدان و کاربران را به سمت خود جلب کند. این گوشی همراه نسبت به سایر گوشی‌های هم‌رده خود، قابلیت‌های نسبتاً بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و به همین دلیل هم می‌توان از آن برای اجرای برنامه‌های سنگین و پیچیده نیز استفاده کرد.

این گوشی مزیت‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند رضایت اغلب کاربران را جلب کند. یکی از مهم‌ترین مزایای این محصول، طراحی زیبا و وزن سبک آن است که استفاده را برای تمام افراد راحت می‌کند. علاوه‌براین، عملکرد فوق‌العاده آن به شما اجازه می‌دهد که بهترین استفاده را از آن برده و نهایت لذت را ببرید. از دیگر مزایای شیائومی 12 لایت، می‌توان به دوربین‌های باکیفیت و عمر باتری طولانی آن اشاره کرد.

بررسی شیائومی 12 لایت
بررسی شیائومی 12 لایت

قبل از این‌که به بررسی شیائومی 12 لایت بپردازیم، خوب است بدانید که یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بعد از رونمایی از این گوشی به وجود آمد، بحث‌هایی بود که میان طرفداران شیائومی با آیفون به وجود آمد؛ چراکه این گوشی، به سبک طراحی‌های آیفون شباهت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه، می‌توانید نگاهی به مقایسه آیفون SE 2022 با شیائومی 12 لایت بیندازید.

با خرید گوشی شیائومی 12 لایت می‌توانید از طراحی راحت و وزن سبک آن لذت کافی را ببرید. همچنین همان‌طور که در بالا نیز گفتیم، دوربین‌های شگفت‌انگیز، عمر باتری فوق‌العاده و عملکرد عالی آن می‌تواند همه افراد را شگفت‌زده کند.

تمام این قابلیت‌ها در کنار یکدیگر باعث شده که شیائومی 12 لایت به یکی از بهترین محصولات موجود این برند تبدیل شود. برای این‌که درک بهتری از بررسی مشخصات شیائومی 12 لایت داشته باشید، بهتر است به جدول زیر نگاهی بیندازید.

بررسی Xiaomi 12 Lite شیائومی 12 لایت
ابعاد و وزن
  • 159.3 × 73.7 × 7.3 میلی‌متر
  • 173 گرم
نمایشگر 6.55 اینچ AMOLED، نرخ نوسازی 120 هرتز، حداکثر روشنایی 950 نیت، پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10، کورنینگ گوریلا گلس 5
تراشه اسنپدراگون 778G 5G
سیستم‌عامل اندروید 12، رابط کاربری MIUI 13
رم و حافظه
  • رم 6 و 8 گیگابایت از نوع LPDDR4X
  • حافظه 128 و 256 گیگابایت از نوع UFS 2.2
دوربین
  • ماژول سه‌گانه 108 + 8 + 2 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 32 مگاپیکسل
باتری
  • 4300 میلی‌آمپر بر ساعت
  • شارژر سریع 67 واتی
اسپیکر اسپیکر دوگانه، عدم پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
اتصالات
  • اینترنت 5G، وای‌فای 6، NFC، بلوتوث 5.2
  • USB Type-C 2.0

بررسی Xiaomi 12 Lite از نظر طراحی و ساخت

همان طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، گوشی شیائومی 12 لایت طراحی و ساخت فوق‌العاده جذابی دارد و این امر استفاده را برای کاربران بسیار راحت کرده است. این گوشی در رنگ‌های مشکی، سبز روشن و صورتی ملایم عرضه می‌شود. به یاد داشته باشید که این گوشی ضدآب نیست و در مواقعی که به آب نزدیک هستید، باید بیشتر مراقب گوشی خود باشید.

بررسی Xiaomi 12 Lite

این دستگاه با وزن ۱۷۳ گرم و ابعاد 159.3× 73.3×7.3 میلی‌متر عرضه می‌شود و استفاده از آن با یک دست بسیار آسان است. با بررسی مشخصات فنی شیائومی 12 Lite از نظر طراحی و ساخت، متوجه می‌شویم که این دستگاه نسبت به بسیاری از گوشی‌های همراه حجیم با وزن بیشتر از ۲۰۰ گرم، وزن مناسب‌تری دارد.

بخش پشتی گوشی با استفاده از پلاستیک فشرده ساخته شده و رنگ‌های مختلف را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. دوربین سه‌گانه گوشی هم درون یک مستطیل در گوشه سمت چپ بالای دستگاه قرار گرفته است که بی‌شباهت به سایر گوشی‌های سری شیائومی 12 نیست.

اسکنر اثر انگشت در این گوشی، زیر نمایشگر قرار گرفته است. دکمه پاور به همراه کلیدهای تنظیم صدا در لبه سمت راستی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات شیائومی 12 لایت از نظر نمایشگر

یکی از مشخصات فنی شیائومی Lite 12 که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم، نمایشگر این دستگاه است. این گوشی با نمایشگر ۶.۵۵ اینچی از نوع AMOLED و رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. همچنین باید بدانید که نمایشگر این گوشی از نرخ نوسازی 120 هرتز، دالبی ویژن و +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

نرخ نوسازی نمایشگر بین 60 و 120 هرتز متغیر است و این موضوع به مصرف بهینه باتری کمک می‌کند. نمایشگر گوشی همچنین قابلیت نمایش 68 میلیارد رنگ را دارد.

بررسی Xiaomi 12 Lite
بررسی Xiaomi 12 Lite

یکی از مشخصات شیائومی 12 لایت این است که دستگاه مذکور روشن‌ترین نمایشگر را عرضه نمی‌کند. این گوشی با حداکثر روشنایی 950 نیت، عملکرد مناسبی زیر نور خورشید دارد؛ اما می‌توانست بهتر از این هم باشد. در مواقعی که در داخل خانه هستید یا حتی روزهای ابری، هیچ مشکلی برای دیدن نمایشگر گوشی خود نخواهید داشت.

ازآنجاکه حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر قرار دارد، استفاده را برای کاربران بسیار راحت کرده است. با استفاده از این قابلیت، شما می‌توانید گوشی خود را به‌راحتی باز کرده و میزان امنیت آن را افزایش دهید. برای استفاده راحت‌تر از این ویژگی، بهتر است دو یا سه انگشت خود را برای این حسگر تنظیم کنید.

حالا وقت آن رسیده که یکی از مشخصات فنی شیائومی Lite 12 برای گیمرها را معرفی کنیم. این گوشی با نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتزی، به کاربران این امکان را می‌دهد که در کمترین زمان، سریع‌ترین عملکرد را داشته باشند.

این ویژگی برای گیمرها از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به بهبود بازی آن‌ها کمک کند. اگر شما نیز به بازی‌های ویدئویی علاقه دارید و به دنبال یک گوشی برای این کار هستید، می‌توانید نگاهی به فهرست بهترین گوشی‌های گیمینگ شیائومی بیاندازید.

بررسی شیائومی 12 لایت از نظر دوربین

بررسی مشخصات فنی شیائومی 12 Lite را در بخش دوربین ادامه می‌دهیم. این گوشی جذاب با دوربین سه‌گانه در اختیار شما قرار می‌گیرد. در ادامه، هر یک از این دوربین‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که مهم‌ترین عامل در تعیین کیفیت یک گوشی میان‌رده، دوربین آن است. این موضوع درباره شیائومی 12 لایت نیز صدق می‌کند و دوربین این دستگاه کیفیت نسبتاً خوبی دارد. لنز اصلی (واید) این گوشی با کیفیت ۱۰۸ مگاپیکسل و دیافراگم ۱.9 در اختیار شما قرار می‌گیرد. در کنار این دوربین، لنز اولترا واید (فوق عریض) وجود دارد که با کیفیت ۸ مگاپیکسل و دیافراگم ۲.۲ عرضه می‌شود. به‌علاوه، لنز ماکرو گوشی با کیفیت ۲ مگاپیکسل و دیافراگم ۲.۴ نیز تنظیمات دوربین را تکمیل می‌کند.

بررسی شیائومی 12 لایت

با بررسی شیائومی 12 لایت از نظر دوربین، متوجه می‌شویم که فوکوس این گوشی نسبتاً سریع است و به‌سرعت می‌تواند سوژه موردنظر را برای عکاسی ردیابی کند. اگر نور مناسب باشد، می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای بگیرید.

شاید برخی از افراد گمان کنند که برای گرفتن یک عکس خوب، فقط باید در روشنایی روز عکاسی کنند؛ اما اینطور نیست. با گوشی 12 لایت، شما حتی می‌توانید در شب هم عکس‌های جذابی بگیرید. برای انجام این کار، می‌توانید از حالت شب (Night Mode) در دوربین گوشی استفاده کنید.

نکته دیگری که در مشخصات فنی شیائومی Lite 12 مشاهده کردیم، این بود که مقدار کمی نویز در برخی از عکس‌ها وجود دارد. بااین‌حال، نرم‌افزار این تلفن همراه تمام تلاش خود را می‌کند که این نویزها را تاحدامکان کاهش دهد.

این بدان معنی است که تمام عکس‌هایی که با گوشی شیائومی 12 لایت می‌گیرید، برای اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی کاملاً مناسب هستند. اما اگر می‌خواهید با استفاده از این گوشی عکس‌های زیبایی گرفته و آن‌ها را چاپ کنید، ممکن است نویزها کمی آزاردهنده باشند.

دوربین گوشی شیائومی 12 لایت حالت‌های مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به ماکرو، پرتره، دوربین حرفه‌ای، پانوراما، حرکت آهسته، تایم لپس و سایر حالت‌های این‌چنینی اشاره کرد. اما توجه داشته باشید که برای استفاده از برخی از این حالت‌ها، شما باید از قبل آن‌ها را دانلود کنید.

با دوربین گوشی می‌توانید ویدئوهای خوبی را با کیفیت 4K و 1080 پیکسل ضبط کنید. با این دوربین، تمام مناطق روشن، به همان زیبایی واقعیت به شما نشان داده می‌شوند. البته برخی از افراد می‌گویند که در روزهایی که هوا بسیار روشن است، شاید رنگ فیلم بیش از حد روشن به نظر برسد. این موضوع هم مانند مسئله قبلی، برای رسانه‌های اجتماعی کاملاً مناسب است.

بررسی مشخصات شیائومی 12 لایت
بررسی مشخصات شیائومی 12 لایت

دوربین سلفی این گوشی با کیفیت 32 مگاپیکسل در اختیار شما قرار می‌گیرد و با استفاده از فیلترهای جذابی که در آن وجود دارد، می‌توانید تصاویر خود را زیباتر کنید.

با استفاده از قابلیت‌های موجود در دوربین سلفی، شما می‌توانید پوست خود را صاف کرده و سایر ویژگی‌های زیبایی را به تصویر خود اضافه کنید. به کمک این دوربین جذاب، می‌توانید تصاویر را با سرعت و دقت بالا بگیرید. علی‌رغم این‌که دوربین شیائومی 12 لایت بهترین گزینه موجود در بازار نیست، اما برای استفاده روزمره گزینه کاملاً مناسبی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی 12 لایت از نظر عملکرد

با بررسی Xiaomi 12 Lite متوجه می‌شویم که این گوشی از تراشه پرقدرتی برخوردار است و این امر می‌تواند به افزایش عملکرد شما کمک شایانی کند. این گوشی با تراشه اسنپدراگون 778G 5G در اختیار شما قرار می‌گیرد. شیائومی 12 لایت برای استفاده روزمره برای اغلب افراد کاملاً مناسب است.

با استفاده از این گوشی، شما می‌توانید برنامه‌های مختلفی را باز کرده و کارهای متفاوتی را انجام دهید و تمام این کارها بدون هیچ‌گونه خللی انجام می‌شوند. هنگام استفاده از این گوشی متوجه می‌شوید که هیچ‌گونه تأخیری در باز کردن برنامه‌های مختلف وجود ندارد و می‌توانید انواع اپلیکیشن‌ها را به‌سرعت راه‌اندازی کنید.

بررسی شیائومی 12 لایت

سیستم‌عامل این گوشی همراه اندروید 12 است. بررسی مشخصات شیائومی 12 لایت نشان می‌دهد که این گوشی با رابط کاربری MIUI 13 عرضه می‌شود. شما می‌توانید تصاویر پس‌زمینه و تم‌های مختلف را از طریق فروشگاه تم شیائومی دریافت کنید. در این بخش، تم‌های رایگان بسیار زیادی وجود دارند و شما می‌توانید بسته به سلیقه خود، بهترین مورد را انتخاب کرده و ظاهر گوشی خود را تغییر دهید.

علاوه‌براین، در بررسی شیائومی 12 لایت مشاهده می‌کنیم که این گوشی دارای چند برنامه و بازی است که همه آن‌ها از قبل نصب شده‌اند و به‌صورت پیش‌فرض در گوشی وجود دارند. همچنین شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی این گوشی برای یادداشت‌ها و وب‌گردی نیز استفاده کنید. البته اگر به این بازی‌ها علاقه‌ای ندارید و می‌خواهید آن‌ها را حذف کنید، این کار به‌راحتی امکان‌پذیر است.

قبل از این‌که قیمت شیائومی لایت 12 را بدانید، خوب است اطلاعاتی هم درباره رم و حافظه این دستگاه کسب کنید. بدون شک، این گوشی با رم ۸ گیگابایتی خود می‌تواند عملکرد فوق‌العاده‌ای را در اختیار شما قرار دهد. اما اگر می‌خواهید هزینه کمتری کنید و کمی از پول خود را ذخیره کنید، می‌توانید این دستگاه را با رم ۶ گیگابایت نیز خریداری نمایید. البته، با پرداخت هزینه بیشتر و دریافت رم بالاتر، از عملکرد بهتر بهره‌مند خواهید شد.

با بررسی مشخصات شیائومی 12 لایت متوجه می‌شویم که این دستگاه با حافظه 128 و 256 گیگابایتی در بازار عرضه می‌شود. این موضوع هم کاملاً به خود شما و هزینه‌ای که می‌کنید، بستگی دارد. یعنی اگر می‌خواهید هزینه کمتری پرداخت کنید، باید حافظه 128 گیگابایتی آن را انتخاب کنید.

بررسی مشخصات فنی شیائومی 12 Lite
بررسی مشخصات فنی شیائومی 12 Lite

اما اگر فکر می‌کنید که حافظه 128 گیگابایت کم بوده و نیاز به فضای ذخیره بیشتری دارید، ما پیشنهاد می‌کنیم که نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را انتخاب نمایید. همچنین خوب است بدانید که فضای ذخیره این گوشی از نوع UFS 2.2 است. نکته منفی این گوشی این است که از قابلیت کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند و شما نمی‌توانید حافظه داخلی آن را افزایش دهید. این بدان معناست که شما از ابتدا باید در انتخاب فضای ذخیره گوشی خود هوشمندانه عمل کنید.

بررسی شیائومی 12 لایت از نظر باتری

باتری این گوشی با ظرفیت 4300 میلی‌آمپر بر ثانیه در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید تا ساعت‌ها از آن استفاده کرده و نیاز به شارژ مجدد آن نداشته باشید.

این باتری دوام خوبی دارد و برای تماشای فیلم و سریال، ویدئوهای یوتیوب، وب‌گردی طولانی‌مدت و مشاهده رسانه‌های اجتماعی، عملکرد مناسبی را از خود نشان داده است. اگر کاربر کم‌مصرفی باشید، می‌توانید گوشی خود را هر دو روز یکبار شارژ کنید.

با استفاده از شارژر سریع ۶۷ واتی این گوشی، شما می‌توانید آن را در مدت بسیار کوتاهی شارژ کنید و در ۴۱ دقیقه آن را از صفر درصد به شارژ کامل برسانید. پس اگر می‌خواهید تا ساعت‌ها از گوشی خود استفاده کنید و در مدت‌زمان کمی آن را شارژ کنید، شیائومی 12 لایت گزینه مناسبی است.

بررسی شیائومی 12 لایت
بررسی شیائومی 12 لایت

همچنین خوب است بدانید که این تلفن همراه از هیچ‌گونه قابلیت شارژ وایرلس پشتیبانی نمی‌کند. در بررسی شیائومی 12 لایت از نظر باتری، متوجه شدیم که این گوشی در حالت کاملا فعال می‌تواند تا ۱۱ ساعت و ۳ دقیقه دوام داشته باشد که نشان‌دهنده ظرفیت عالی باتری آن است.

بررسی مشخصات شیائومی 12 لایت از نظر صدا و قابلیت‌های اتصال

در بخش اسپیکر این تلفن همراه، شما بلندگوهایی را در لبه بالا و پایینی مشاهده می‌کنید که صدای خوبی تولید می‌کنند. با استفاده از این اسپیکرها، شما می‌توانید پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی و انواع موسیقی‌ها را به‌راحتی گوش کنید.

همچنین اسپیکرهای تلفن همراه مذکور برای تماشای فیلم‌های سینمایی و بازی‌های ویدئویی هم کاملاً مناسب هستند. این گوشی از قابلیت جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کند.

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در بررسی مشخصات شیائومی 12 لایت مشاهده می‌کنیم، اتصالات این دستگاه است. این گوشی دارای وای‌فای نسخه ۶ و بلوتوث نسخه ۵.۲ است. همچنین تلفن مذکور از قابلیت NFC نیز پشتیبانی می‌کند و شما حتی می‌توانید از اینترنت 5G نیز بهره‌مند شوید. پورت شارژر این گوشی از نوع USB Type-C 2.0 است که از OTG پشتیبانی می‌کند.

قیمت شیائومی 12 لایت
قیمت شیائومی 12 لایت

قیمت شیائومی 12 لایت

آخرین موضوعی که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم، قیمت شیائومی لایت 12 است. این گوشی که یکی از محصولات میان‌رده شیائومی محسوب می‌شود، با قیمت ۳۹۹ دلار به بالا در بازار عرضه می‌شود.

نسخه رم 6 و حافظه 128 گیگابایتی این دستگاه با قیمت 399 دلار و نسخه رم 8 گیگابایتی و حافظه 128 گیگابایتی آن هم با قیمت 499 دلار به فروش می‌رسند. این درحالی‌است‌که برخی خرید گوشی با رم 8 و حافظه 256 گیگابایت، باید بیشتر از 499 دلار هزینه کنید.

سؤالات متداول

آیا خرید گوشی شیائومی 12 لایت ارزش دارد یا خیر؟

گوشی شیائومی 12 لایت با صفحه‌نمایش ۶.۵۵ اینچی و نرخ نوسازی 120 هرتزی در اختیار شما قرار می‌گیرد که گزینه بسیار خوبی برای صفحه‌نمایش یک موبایل است. همچنین رم ۶ و ۸ گیگابایت این دستگاه به شما امکان می‌دهد که بهترین عملکرد را از آن داشته باشید. با استفاده از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی این دستگاه، شما می‌توانید تصاویر باکیفیتی بگیرید. این گوشی برای اجرای کارهای روزانه می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد و حتی از نظر گیمینگ هم توانایی خوبی دارد.

قیمت شیائومی 12 لایت در بازار ایران چقدر است؟

قیمت شیائومی 12 Lite در بازار ایران، 16.800.000 تا 18.500.000 تومان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

منبع: techadvisor

نظر شما درباره‌ی بررسی شیائومی 12 لایت (Xiaomi 12 Lite) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    من این گوشی رو دارم باتریش اصلا اونقد قوی نیست که اینجا نوشته
    یک باتری معولی داره نه قویه نه خیلی ضعیف ولی زود شارژ میشه
    وزن و ضخامت کمی داره و خیلی خوش دسته
    دوربین های خیلی خوبی هم داره
    کیفیت صفحه نمایشش هم خیلی خوبه
    پردازنده هم عملکرد مطلوبی داره و تو بازی خوشی به اون صورت داغ نمیشه مخصوصا اگه موقع بازی قاب نداشته باشه که دیگه خیلی کم داغ میکنه

    پاسخ