;
coinex

وزیر ارتباطات از اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر تا پایان سال خبر داد

قبلاً خبرهایی مبنی بر اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر منتشر شده بود؛ حال وزیر ارتباطات از انجام این مهم تا آخر سال برای رفع سردرگمی مردم خبر داده است.

«عیسی زارع پور» در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با برنامه صف اول، ضمن اعلام خبر اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر تا دهه فجر یا تا پایان سال، علت انجام این طرح را جلوگیری از سردرگمی مردم عنوان کرد و در این مورد تأکید داشت که باید تعدد پیام‌رسان‌های بومی را به عنوان یک فرصت در نظر گرفت. زارع‌پور گفت: «برای رفع این مشکل، کار ویژه‌ای در‌حال انجام است که در تلاشیم تا انشالله همه پیام رسان‌ها تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال به هم متصل شوند.»

بیشتر بخوانید: حمله DDoS به پیامرسان های داخلی ؛ اولین حمله‌ای که واکنش رسمی به‌همراه داشت

جزئیات اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر

بر اساس آخرین آماری که از پیام‌رسان‌های بومی انتشار یافته، تاکنون دو پیام رسان ایتا و روبیکا بیش از ده میلیون کاربر روزانه فعال را به خود دیده‌اند؛ آماری که البته از سوی برخی از کارشناسان صحت آن مورد تردید است. در همین راستا «محمد صراف»، رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت ارتباطات درباره میزان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را بزرگنمایی قلمداد کرده و در این باره اعلام کرده بود: «گزارش‌های اشتباهی در فضای حکمرانی کشور رد‌و‌بدل می‌شود که تصمیم‌سازی در ارکان مختلف کشور بر پایه همین آمارهاست.» به هر حال وزیر ارتباطات بنابر اعتقاد خود به این آمارها تاکید داشته که رسیدن به این هدف در پیام‌رسان‌های بومی یک شبه حاصل نشده و تلاش‌های بسیاری جهت تحقق این امر اتفاق افتاده است.

اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر
اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر

زارع‌پور همچنین در ادامه گفته‌های خود به تعدد پیام‌رسان‌های بومی مختلف پرداخت و این موضوع را باعث سردرگمی مردم دانست، اما از طرفی تنوع بالای این پلتفرم‌ها می‌تواند منجر به این شود که مردم نیازهای مختلف خود را به دست آورند. زارع‌پور در این مورد گفت: «تعدد پیام رسان‌ها هم نکات مثبت دارد و هم منفی. نکته مثبت این است که این موضوع می‌تواند به سلایق متنوع پاسخ دهد و نکته منفی نیز اینجاست که این موضوع منجر به سردرگمی مردم خواهد شد.»

لازم به یادآوری است که قبلاً و در ماه مهر امسال، مدیر‌کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران در خبری اعلام کرد که جهت ایجاد ارزش افزوده برای پیام‌رسان‌های بومی در برابر پیام‌رسان‌های خارجی، می‌خواهد مرکز انتقال پیام بین پیام‌رسان‌ها را ایجاد کرده تا از این طریق یک پلتفرم یکپارچه ملی شکل بگیرد. در آن زمان همچنین از قصد وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی یک مرکز انتقال پیام پرده برداشته شد تا با انجام این موضوع ارزش افزوده‌ای برای پیام‌رسان‌های ایرانی در برابر مدل‌های خارجی شکل بگیرد. در این راستا قرار است که کاربران توانایی این را داشته باشند که با استفاده از یک پیام رسان داخلی، به دیگر پیام‌رسان‌های بومی هم پیام ارسال کنند.

مطابق با آنچه که در خبرها آمده بود، زیرساخت طرح اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر قرار بود از شرکت زیرمجموعه اریکسون تهیه شود، اما در نتیجه این امر به دست شرکت‌های داخلی به انجام خواهد رسید: «در این سیستم وقتی که پیام از یک پیام رسان به پیام رسان دیگر منتقل شد، کاربر متوجه می‌شود که کدام مخاطب در دیگر پیام‌رسان‌ها فعال بوده است و تمام پیام‌ها از مسیر مرکز تبادل پیام بین دو پیام رسان جابه‌جا می‌شوند و فایل‌ها و محتوای چندرسانه‌ای نیز از طریق یک واسطه بین همه این پیام‌رسان‌ها قابل‌مدیریت هستند.» برخی پیام‌رسان‌های بومی مانند آیگپ به این طرح روی خوشی نشان ندادند و صراحتاً اعلام کردند که در این طرح مشارکت نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر تا پایان سال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    خدا شر تو و و دوستانت را کم کنه

    پاسخ

    نظر شما درباره اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر تا پایان سال چیست؟

    به نظر من بایست پایه همه پیامرسانها واحد باشد ودر سایر قابلیتها رقابت وجود داشته باشد. یعنی یک ابر ملی واحد به پیامرسانی باکیفیت اختصاص یابد ( گروه وکانال و..) ودر سایر خدمات رقابت وجودداشته باشد. تا احیانا ونهایتا مردم به یکی از این سکوها با انتخاب خودشان مهاجرت کنند. مانند اپراتورهای متعدد تلفن همراه باقابلیت ارسال پیامک به اپراتورهای دیگر.

    مگر نه این است که همه سکوها ازیک شبکه زیر ساخت اینترنت یا شبکه ملی واحد استفاده میکنند کسی هم معترض نیست خب پیامرسانی هم میتواند در یک بستر و ریل واحد شکل بگیرد ودر سایر موضوعات خدمات رقابتی باشد. حتی میتوان در گرافیک فونت سرعت و… در پیامرسانی هم رقابت ایجاد کرد.

    پاسخ