;
coinex

پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو ؛ ChatGPT گوگل را نابود می‌کند؟

 بتوسعه ChatGPT ممکن است به پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو منجر شود. اما چطور این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند گوگل را شکست دهد.

چندین دهه است که گوگل به واسطه پیشگام بودن و انحصاری که ایجاد کرده، تسلط خاصی بر دنیای اینترنت دارد. حال اما شاید این برتری به چالش کشیده شود.

مرورگر وب نت‌اسکیپ، موتور جست‌وجوی گوگل و آیفون در طول چند سال گذشته قدرت دنیای فناوری و تکنولوژی را از آن خود کردند. حال خبر از جایگزینی یک چت بات آزمایشی آمده است که در صورت بازدهی مناسب جای رقیبان خود را می‌گیرد و لینک‌های اینترنتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چت بات هوش مصنوعی ChatGPT رسما معرفی شد؛ قابلیت‌هایی جذاب اما همچنان ناقص!

پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو

این شرکت فناوری با عرضه ربات‌چت مبتنی بر هوش مصنوعی در مدت کوتاه فعالیتش می‌تواند موتورهای جستجوی امروزی را از دور رقابت خارج کند. این پلتفرم که فعالیتی برتر از دیگر موتورهای جستجو دارد با عملکردهای پیشرفته‌اش چون: نوشتن در لحظه مقالات پیچیده و کدهای کامپیوتری و پیش‌نویس طرح‌های بازاریابی و طرح‌های دکوراسیون داخلی توانسته در حال حاضر بیش از یک میلیون مخاطب در جهان به خود جذب کند.

پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو
موتور جستجو

این ربات آزمایشی به نام  ChatGPT حدود چند هفته پیش توسط OpenAI رونمایی شد. این چت‌بات به علت دارا بودن قابلیت‌های جدید، نگرانی‌هایی برای گوگل در خصوص از دست رفتن انحصار موتورهای جستجوگر ایجاد کرده است.

این چت‌بات که با هوش مصنوعی اداره می‌شود، اطلاعات را به صورت ساده و دور از ابهام و همچنین بدون نیاز به باز کردن لینک‌های اینترنتی موجود، دراختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه بر این سعی بر ارائه مفاهیم به شکل ساده، قابل درک و فهم به مخاطبش دارد. همچنین این چت‌بات ایده‌های جدیدی در قالب استراتژی‌های تجاری، هدایای کریسمس و وبلاگ‌ها و حتی پیشتهاد سفر را به مخاطبش هدیه خواهد داد.

البته در حال حاضر ربات ChatGPT در حال گذراندن روزهای ابتدایی فعالیت خود است. ادامه روند فعالیت این هوش مصنوعی موجب شده تا مدیران گوگل این زنگ خطر را دریافت کنند و بتوانند شیوه فعالیت خود را تغییر دهند و به نقطه اشباع برسند و همگام با تکنولوژی قدم بردارند.

بیشتر بخوانید: نظر چت بات متا درباره زاکربرگ ؛ چندش، فریبکار و سواستفاده‌گر!

گوگل که بیش از دو دهه است به عنوان اصلی‌ترین منبع جستجو در جهان به شمار می‌رود، سعی داشته که قابلیت‌های جدیدی به خود اضافه کند تا کاربرش را از مفاهیم سخت و غیرقابل فهم دور کند. اما تکنولوژی به علت دارا بودن ویژگی به روز بودن نمی‌تواند راکد بماند، و حالا چت‌بات جدید به عنوان اولین زنگ خطر گوگل محسوب می‌شود، ادامه فعالیت این هوش مصنوعی مشخص خواهد کرد که گوگل چه مسیری را برای خود برمی‌گزیند.

پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو
پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو

قابلیت‌های ChatGPT این نگرانی را ایجاد کرده است که شاید گوگل دیگر نتواند انحصار جستجوی آنلاین فضای تکنولوژی را داشته باشد. این چت‌بات توسط یک شرکت آزمایشی تحقیقاتی منتشر شده است. البته باید گفت که گوگل یکی از شرکت‌هایی بوده که به این محققان در جهت ساخت ربات کمک کرده است.

مدیران و متخصصان دنیای تکنولوژی و فناوری معتقدند که گوگل در رقابت با شرکت‌های جدید نوپا که عرضه کننده چت‌بات‌ها هستند، دچار مشکل می‌شود؛ چرا که تکنولوژی چت‌بات از طریق راه‌های مختلفی کسب‌وکار اصلی گوگل و زیر مجموعه‌هایش را هدف قرار می‌دهد.

گوگل نیز چند سالی است، که به دنبال هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها رفته و همچنین چت‌باتی به دنیای تکنولوژی عرضه کرد که می‌تواند رقیب جدی ChatGPT باشد. باید گفت که محققان و متخصصان گوگل در جهت حمایت از محققان اوپن ای آی، قلب این هوش مصنوعی را ساختند.

گوگل چت‌باتی با عنوان LaMDA عرضه کرده است. این چت بات مخفف عبارت مدل زبانی برای اپلیکیشن‌های مکالمه‌ای است، که در تابستان امسال مهندس گوگل، بلیک لیموین آن را در رویدادی عرضه کرد و مدعی شد که این هوش مصنوعی، مجهز به سیستم خود آگاهی است که پس از گذشت چند روز خلاف این ادعا ثابت شد.

ChatGPT به صورت یادگیری تقویتی از بازخوردهای انسانی کار می‌کند. به عبارت ساده‌تر این هوش مصنوعی، دارای الگوریتم ساده‌ای است که متکی بر پاسخ‌های انسانی در جهت ساخت مدل جدید است تا به واسطه آن بتواند در رابط چت بصری با درجاتی از حافظه بهره ببرد. به بیان ساده‌تر، این چت‌بات بسیار انسانی‌تر از موتورهای جستجوی قبلی است و به داده‌های فراوانی در فضای ابری دسترسی دارد.

موضوع مهم در این بین این است که گوگل در صورت ادامه روند فعالیت این چت‌بات، به رقابت با آن می‌پردازد و نمی‌گذارد که کاربرانش ابزار دیگری را جایگرین جستجوی آنلاین خود کنند.

بیشتر بخوانید: خودآ‌گاهی هوش مصنوعی GPT-3 به مرحله‌ای رسیده که درباره خودش مقاله می‌نویسد

گوگل می‌داند که حتی درصورت ارائه چت‌باتی جایگرین ChatGPT با کمبود منبع دریافت سود از راه تبلیغات روبه‌رو می‌شود. چرا که این هوش مصنوعی راه‌های سختی را که گوگل پیش روی کاربرش می‌گذاشت را از بین برده و تنها با یک جمله ساده، پاسخی واضح به سوال می‌دهد و این به معنای پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو است.

پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو
ChatGPT

مارگارت اومارا، پروفسور دانشگاه واشنگتن و متخصص تاریخ سیلیکون‌ولی در خصوص پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو می‌گوید:

هیچ شرکتی شکست‌ناپذیر نیست؛ همه نقطه‌ضعف دارند. شرکت‌هایی که در یک موضوع مهم بازار به موفقیت بی‌نظیری دست یافته‌اند، کار با یک چیز کاملا متفاوت برایشان دشوار است.

شرکت اوپن ای آی که با رویکر نگاه به درخواست کاربران جلو آمده است به دنبال ایجاد راهی بر مشکات و نواقص گوگل است. در همین راستا اوادالا، از کارکنان سابق یاهو و گوگل که در حال حاضر استارت‌ آپ وکتارا را مدیریت می‌کند، نسبت به فرضیه موجود مبنی بر پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو گفته است:

مشکل گوگل مدل کسب‌وکار آن است. اگر گوگل پاسخ کاملی به هر سوال بدهد، شما دیگر روی هیچ تبلیغاتی کلیک نمی‌کنید.

گوگل که به دنبال راهی برای شکست چت‌بات جدید است، فعالیت گروه‌های متعدد تبلیغاتی را در شرکتش متوقف کرده تا بتواند به تهدید ChatGPT پاسخ دهد. این صحبت‌ها از طریق سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل بر اساس یادداشت و فایل صوتی‌ای که به نیویورک تایمز داده، منتشر شده است.

گوگل همچنین از کارکنانش خواسته تا محصولی با هوش مصنوعی به کار برده شده در چت‌بات معرفی شده، بسازند و کارکنان گوگل باید از قدرت ساخت اثر هنری و تصاویر شبیه به تکنولوژی DALL-E که اوپن‌ ای‌ آی طراحی کرده، بهره ببرند.

گوگل به دلیل اطلاعات نادرست و جهت‌داری که چت‌بات‌هایی همچون ChatGPT تولید می‌کنند، از عرضه گسترده این محصول بر روی دیگر پلتفرم‌های خود خودداری کرده است. LaMDA نیز تنها از طریق یک اپلیکیشن آزمایشی به نام AI Test Kitchen در اختیار چندین هزار نفر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: ابزار هوش مصنوعی Point-E با قابلیت تبدیل متن به مدل‌های سه بعدی

در طول چند سال گذشته نیز دیگر شرکت‌های پیشران عرصه تکنولوژی و فناوری، چت‌بات‌هایی منتشر کردند که در عرضه‌ آن‌ها دچار مشکلاتی شدند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به مایکروسافت که حدود پنج سال پیش چت‌باتی به نام Tay عرضه کرد که بیانی نژادپرستانه، بیگانه‌هراس و پلید داشت به خاطر همین موضوع راهی جز حذف آن نداشت، علاوه بر آن متا نیز در هفته‌های اخیر چت‌بات خود را به دلایلی این چنینی از دسترس خارج کرد.

پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو
گوگل

مدیران گوگل می‌گویند، این شرکت به دنبال عرضه یک تکنولوژی جدید است که چت‌بات خود را به عنوان یک خدمت رایانش ابری در اختیار کاربران و صاحبان کسب‌وکارها می‌گذارد و این تکتولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه کارهای ساده پشتیبانی، می‌تواند از مشتریان خود بهره ببرد.

گوگل در هر عرضه محصولاتش سعی بر رعایت استاندارد‌های امنیت و اعتبار دارد اما نمونه‌های اولیه ممکن است به دلیل آزمایشی بودن روندشان این استاندارد‌ها را رعایت نکنند. همچنین این ابر قدرت دنیای تکنولوژی عرضه نمونه‌ها اولیه خود را به 500 هزار کاربر محدود می‌کند و به آن‌ها در رابطه بیانیه‌های توهین آمیر هشدار می‌دهد.

ChatGPT که به عنوان راهی بر پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو معرفی می‌شود از روز معرفی خود که در ماه نوامبر بود تا به الان توانسته بیش از یک میلیون مخاطب به خود جذب کند.

تکنولوژی مدل زبانی بزرگ، هم اکنون بر سیستم جستحوی گوگل فعال است تا بتواند پاسخ درست و مناسب سوالات کاربران را پاسخ دهد. این درحالی بود که در گذشته موتور جستجوی گوگل این مفاهیم را درک نمی‌کرد.

اگر گوگل با همین فرمان به جلو برود و موتور جستجوی خود را تقویت کند و هوش مصنوعی را برای فعالیت خود بکار ببرد، فرضیه موجود تحت عنوان پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو را از بین می‌برد و عرصه را بر رقیبان خود می‌بندد.

مارگارت میچل، محقق سابق هوش مصنوعی گوگل و مایکروسافت و از پایه‌گذاران تیم هوش مصنوعی اخلاقی که هم اکنون در آزمایشگاه تحقیقاتی هاگینگ فیس فعالیت می‌کند، می‌گوید:

موتور جست‌وجوی گوگل نسبتا محافظه‌ کار است و نمی‌خواهد سیستمی کاربردی را خراب کند.

لازم به ذکر است که شرکت‌های دیگری از جمله وکتارا و موتور جست‌وجویی به نام Neeva به دنبال تقویت موتور جستجوهای خود و بهره‌بری از هوش مصنوعی هستند.

چت‌بات ChatGPT با ارائه روند فعالیت خود، دیگر رقیبانش را به صحنه کشاند تا بتوانند به دنبال ساخت فضایی بهتر برای کاربرانشان باشند و تکنولوژی‌های خود را بهبود ببخشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پایان سلطنت گوگل بر دنیای موتورهای جستجو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر