;
coinex

پایان روند نزولی درآمد اپراتورها در آذر 1401 ؛ شرایط PSPها هم بهبود یافت!

گزارش‌های درآمدی اپراتورها و PSPها نشان می‌دهد افت مصرف دیتا در آذر ماه پایان یافته است. اما پایان روند نزولی درآمد اپراتورها در آذر 1401 به چه معنا است؟

بنابر جدیدترین گزارش‌های اپراتورها، روند کاهشی مصرف دیتا در ایران که از ابتدای مهر ماه سال جاری آغاز شده بود و چندماهی ادامه داشت، نهایتا در آذرماه به پایان رسیده است. البته با این وجود همچنان درآمد اپراتورها از محل مصرف دیتا با ارقام شهریورماه فاصله زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات از پیگیری وضعیت مالی اپراتورها خبر داد

پایان روند نزولی درآمد اپراتورها در آذر 1401

اختلالات اینترنتی که از اواخر شهریور ماه سال جاری کشور را به خود درگیر کرده است و مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ و حتی پلی استور منجر به کاهش چشمگیر مصرف اینترنت در کشور شده است که تاثیرات عمده خود را در گزارش‌های درآمدی همراه‌اول و دیگر اپراتورهای ثابت نشان داده است.

در واکنش به این شرایط، ابتدا رایتل و سپس ایرانسل، شاتل و مبین‌نت در نامه‌هایی جداگانه به وزارت ارتباطات خبر از کاهش چشمگیر درآمد خود دادند و در همین حال کاهش مصرف اینترنت منجر به کاهش خرید بسته‌های اینترنتی و شارژ تلفن همراه اعتباری شد. همه این موارد تاثیری محسوس در گزارش‌های درآمدی‌ شرکت‌های پرداخت الکترونیکی نیز در پی داشت.

حال و با گذشت سه ماه از این شرایط، آمارها حاکی از توقف روند نزولی مصرف اینترنت دارد و گزارش‌های مالی اپراتورها و شرکت‌های پرداخت الکترونیکی حاکی از رسیدن به نوعی ثبات در آذرماه 1401 است.

پایان روند نزولی درآمد اپراتورها در آذر 1401 ؛ شرایط PSPها هم بهبود یافت!
پایان روند نزولی درآمد اپراتورها در آذر 1401

به طور خاص، همراه اول با بیشترین تعداد مشترک تلفن همراه در سراسر کشور، در دو ماه مهر و آبان نزدیک هزار میلیارد تومان کاهش درآمد به دلیل اختلالات اینترنتی داشت، این کاهش در درآمد حاصل از کارکرد خطوط اعتباری و دائمی خود را نشان داد، به گونه‌ای که در آبان ماه درآمد خطوط اعتباری از ماه مشابه سال قبل کمتر هم شده بود.

اما در گزارش درآمدی آذرماه همراه اول دیده می‌شود این روند متوقف شده و بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش درآمد نسبت به آبان داشته است. مجموع درآمدهای همراه اول از کارکرد خطوط تلفن همراهش در ماه آخر پاییز به بیش از ۲۵۳۷ میلیارد تومان رسیده که در هر دو نوع سیم‌کارت اعتباری و دائمی ایجاد شده است.

با وجود این افزایش، مقایسه درآمد ماهانه اپراتور اول نشان می‌دهد هنوز تا رسیدن به سطح شهریورماه فاصله زیادی مانده و درآمد ماهانه این اپراتور از محل سیم‌کارت‌ها فقط از فروردین امسال بیشتر شده است. همین الگو در جمع درآمدی این اپراتور نیز دیده می‌شود.

درآمد اپراتورهای ثابت از محل خدمات دیتا برخلاف اپراتور همراه، به شکل متحد افزایشی نداشته است.  شرکت مخابرات ایران که بیشترین تعداد مشترکان اینترنت ثابت را دارد در مهرماه با کاهش درآمد دیتا روبه‌رو شده بود؛ اما این درآمد در آبان افزایش یافته و مجدداً در آذرماه کاهشی شده است. به گونه‌ای که درآمد این شرکت از این محل حتی از مهر هم کمتر شده است.

برخلاف مخابرات، آسیاتک پس از یک کاهش شدید در مهر ماه، آبان و آذر را با افزایش به پایان رساند و سطح درآمدی آن از فروش دیتا در آذرماه به شهریور رسید. در مورد آسیاتک باید به افزایش درآمد ناشی از خدمات دیتاسنتر در ماه‌های اخیر هم اشاره کرد که می‌تواند نشانگر افزایش مصرف دیتای داخلی باشد.

پایان روند نزولی درآمد اپراتورها در آذر 1401 ؛ شرایط PSPها هم بهبود یافت!
پایان روند نزولی درآمد اپراتورها در آذر 1401

های وب دیگر اپراتور ثابت حاضر در بازار است که در آذرماه افزایش درآمد داشته هرچند این درآمد هنوز حتی به مهر هم نرسیده است. با این وجود در خصوص های وب باید به درآمد حاصل از ارائه خدمات عمده‌فروشی پروانه FWA و استفاده از امکانات توسط دیگر شرکت‌های دارنده پروانه اشاره کرد که در مهر و آبان کاهشی وحشتناک داشتند و در آذر دوباره افزایش یافتند. افزایش درآمدی های‌وب از این محل می‌تواند نشان‌دهنده افزایش مصرف در شبکه اپراتورهایی باشد که امکانات این شرکت را اجاره می‌کنند.

در نهایت هم افرانت که تعداد مشترکانی کمتر از آسیاتک و های وب دارد در پاییز امسال کمتر با افت درآمد مواجه شده و با افت و خیزهایی اندک، بیش از شهریور درآمد دارد.

در نهایت افرانت که تعداد مشترکان کمتری نسبت به آسیاتک و های‌وب دارد، در پاییز امسال کمتر با افت درآمد مواجه شده و با افت‌وخیزهای اندکی، بیش از شهریور درآمد دارد. این شرکت نیز مانند آسیاتک، خدمات دیتاسنتری ارائه می‌دهد و در ماه‌های اخیر با افزایش درآمد از این محل روبه‌رو شده است.

یکی از مهمترین منابع درآمدی شرکت‌های پرداخت الکترونیکی، فروش شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری و بسته‌های اینترنتی است. این درآمدها در دو ماه ابتدایی پاییز کاهشی چشمگیر داشتند، اما مجموع درآمد 6 شرکت پرداخت الکترونیکی حاضر در بازار سرمایه از محل فروش شارژ در آذرماه، افزایش یافته است. هرچند همه این شرکت‌ها به طور یکسان در این افزایش سهم دارند.

آسان پرداخت پرشین یا آپ که در میان شرکت‌های پرداخت الکترونیکی بیشترین درآمد را از فروش شارژ دارد در آذرماه همچنان کاهش درآمد داشته است. درآمد این شرکت از فروش شارژ در مهرماه نزدیک به 630 میلیارد تومان بوده و در آذر به کمتر از 536 میلیارد تومان رسیده است.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش یا سپ هم که در دو ماه ابتدایی پاییز به شدت از اختلالات اینترنتی متاثر شده بود در آذرماه اندکی از کاهش درآمدهای خود را جبران کرده است. درآمد این شرکت از فروش شارژ نزدیک 49 میلیارد تومان بیش از آبان است و با سطح خردادماه برابری می‌کند.

پایان روند نزولی درآمد اپراتورها در آذر 1401 ؛ شرایط PSPها هم بهبود یافت!

تجارت الکترونیک پارسیان یا تاپ که دیگر شرکت PSP‌ بازار سرمایه است زودتر از دیگر شرکت‌ها از شوک اختلال اینترنت خارج شده بود. درآمدهای این شرکت از فروش شارژ که در آبان نیز روند افزایشی داشت در آذر همچنان صعودی است هرچند هنوز به سطح تابستان امسال نرسیده است.

پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز مانند تاپ در دو ماه اخیر با افزایش فروش شارژ روبه‌رو شده و درآمد پی‌پاد از این محل در آذر امسال از کل ماه‌های سال به جز مرداد و شهریور بیشتر است. همچنین به‌پرداخت ملت در آذرماه روند کاهشی را کنار گذاشته و با افزایش درآمد همراه شده است.

تنها شرکتی که روند متفاوتی با دیگر PSPها دارد، کارت اعتباری ایران‌کیش است که در مهر و آبان افزایش درآمد داشت؛ اما در آذر با افت روبه‌رو شده است.

در مجموع این ۶ شرکت پرداختی که بر اساس گزارش‌های شاپرک، بیش از ۷۵ درصد بازار پرداخت الکترونیکی کشور را در اختیار دارند، در آذرماه بیش از ۵۲ میلیارد تومان بیشتر از آبان از محل فروش شارژ، درآمد داشته‌اند که البته هنوز به سطح خردادماه امسال نرسیده است.

گزارش‌های درآمدی اپراتورها و شرکت‌های PSP‌ نشان می‌دهد روند کاهش مصرف دیتا در کشور متوقف شده است؛ اما تا رسیدن به سطح پیش از دور جدید فیلترینگ، فاصله معناداری دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره پایان روند نزولی درآمد اپراتورها در آذر 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر